schietstoel pws
-
Hallo,
Wij doen ons profielwerkstuk over de schietstoel. We lazen dat bij het gebruik van de schietstoel grote G-krachten optreden en dat hierdoor vaak rugletsel ontstaat. We willen onderzoek gaan doen naar hoe dit veiliger kan en hoe de piloot niet meer aan onnodig hoge G-krachten blootgesteld kan worden.
Het leek ons logisch dat het afschieten van de schietstoel veiliger wordt als de opwaartse kracht minimaal is. Op internet vonden we dat veel factoren de kracht, die met het huidige mechanisme vrijkomt, bepalen en dat die verschilt tussen 12 en 20 G. Door uiteindelijk een model te maken, die rekening houdt met al deze factoren, zouden we erachter kunnen komen hoeveel kracht er per situatie nodig is om de piloot in de veilige zone te schieten. Nu hebben we op internet twee verschillende onderzoeken gevonden, waarbij de ejectie van een schietstoel wordt gemodelleerd, maar deze zijn heel erg lastig te begrijpen zonder hulp. We hebben al aan het leger gevraagd of ze ons konden helpen, maar zij antwoordden dat theorie omtrent dit onderwerp 'geheim' was.
Op http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0895717794902216 staat het onderzoek waar we graag wat uitleg bij zouden krijgen.
Onze hoofdvraag is:
Kan een vermindering van de lanceringskracht het afschieten van de ACES II schietstoel in de F-16 veiliger maken?De deelvragen zijn:
- Hoe werkt een schietstoel?
- Hoe beïnvloeden verschillende factoren de lanceringskracht?
- Hoe groot is de lanceringskracht nu en wat is de minimale lanceringskracht die nodig is voor ejectie?
- Hoeveel g krachten ondervindt een piloot nu en hoeveel g ondervindt de piloot bij de aangepaste lanceringskracht?
- Kan de kracht van de raket aangepast worden, zodat de piloot minder G krachten ondervindt?
Nu zouden we aan jullie willen vragen of er iemand is, die ons wel wat meer kan vertellen over dit onderwerp en die ons kan helpen met modelleren. Ook is het lastig een experiment bij dit onderwerp te bedenken, omdat het afschieten van een schietstoel niet te simuleren is. Misschien dat jullie nog suggesties hebben?
Groetjes,
Shannon van de Velde en Susan Potters
-
Beste Shannon en Susan,
Ik heb jullie vraag gezien en zal het artikel even doornemen, kom zo snel mogelijk bij jullie terug!
Grt. Wouter
-
Beste Shannon en Susan,
Ik heb deze vraag even overgenomen van Wouter. Ik denk dat jullie docent gelijk heeft als hij zegt dat het modelleren van een schietstoel een behoorlijk complex probleem is. Zoals je kunt zien in de vergelijkingen in het artikel dat jullie stuurde, moet je lastige differentiaalvergelijkingen oplossen om de dynamische bewegingsvergelijkingen (equations of motion) te vinden.
Als ik jullie goed begrijp willen jullie wel heel graag bij het onderwerp "schietstoel" blijven. Wat jullie dan als eerst moeten doen is een probleemstelling en hoofdvraag formuleren. Wat vinden jullie precies interessant, en welke vraag willen jullie beantwoorden in jullie PWS? Ik denk dat je pas als je dat weet kunt gaan kijken hoe je het probleem van de schietstoel kunt versimpelen, zodat je toch nog een antwoord op de hoofdvraag kunt vinden.
Ik kan me voorstellen dat dit een beetje een onbevredigend antwoord is, maar jullie hebben een ontzettend complexe situatie gekozen voor jullie PWS. Dat is leuk, maar ook een grote uitdaging.
Als jullie nog meer vragen hebben, laat het even weten!
Groeten,
Matthijs -
Beste,
We zijn ondertussen een stuk verder met ons profielwerkstuk. Van een Amerikaanse man hebben we gekregen dat de thrust van de raket in de schietstoel van de f-16 2500 ft/lb is, wat omgerekend kan worden naar Nm. Dit leek ons erg onwaarschijnlijk, omdat de thrust een kracht zou moeten zijn. We denken dus dat deze meneer een foutje heeft gemaakt met de eenheid, maar weten niet goed wat. Hebben jullie misschien enig idee?
Groetjes,
Shannon van de Velde en Susan Potters
-
Beste Wouter,
We hebben inmiddels te horen gekregen dat het onderzoek wat we wilden verwerken in ons pws veel te moeilijk is, met differentiaalvergelijkingen die je nooit op de middelbare school kan doen, dus daarom wilden we het misschien vereenvoudigen, maar we weten niet hoe. Er is erg weinig te vinden over ons onderwerp, dus hopelijk kunt u helpen of ons doorverwijzen daar iemand die dat kan?
Groetjes Susan
-
Hoi Shannon en Susan,
Kunnen jullie precies sturen wat deze meneer jullie heeft verteld? De eenheid ft/lb kun je niet omzetten naar Nm, wel naar m/N. In beide gevallen is dit volgens mij niet een eenheid voor thrust. Het enige wat ik nog kan bedenken is het hij kracht per oppervlakte-eenheid bedoelt. In dat geval is het lb/ft^2, oftewel N/m^2.
Ik hoop dat dit helpt.
Groeten,
Matthijs