Zelf-herstellende materialen
-
Hallo,
Mijn profielwerkstuk gaat over zelf-herstellende materialen. In het specifiek over zelf-herstellende polymeren. Ik weet van mijn begeleider, die zelf op de TU Delft heeft gestudeerd, dat jullie veel onderzoek doen naar zelf-herstellende materialen. Ik vroeg mij af of jullie mij kunnen helpen met een praktische opdracht voor mijn profielwerkstuk?
Alvast bedankt voor de reactie.Groetjes,
Jim -
@JimAlessandro
Beste Jim,Jaa het klopt dat ze hier in Delft daar veel mee bezig zijn. Dit gaat van zelf-hellend beton tot de lak van je auto. Dus wij kunnen sowieso helpen met de basis en ook wellicht met het bedenken van een proef.
Zou ik eerst wat meer mogen weten over jullie PWS. Dan krijg ik een beter beeld van wat jullie willen onderzoeken. Wat zijn jullie hoofd- en deelvragen? En hebben jullie je al een beetje ingelezen op het gebied van zelf-herstellende materialen? Vanaf hier kan ik jullie dan verder helpen en wellicht ook met het vinden van extra literatuur.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,Hartstikke bedankt voor je reactie. Mijn profielwerkstuk gaat over zelf-herstellende materialen nu en in de toekomst met de nadruk op wat er in de toekomst mogelijk is. Ik weet al wel wat over het onderwerp en ik heb al deelvragen aansluitend op het onderwerp maar, hetgeen wat ik niet heb is een echte hoofdvraag die er goed bij past. Iets als ‘Hoe kunnen zelf-herstellende materialen in de toekomst worden toegepast?’ of ‘Wat zijn de mogelijke toepassingen van zelf-herstellende materialen?’ was volgens mijn begeleider een heel brede onderzoeksvraag, dus hij stelde voor om de onderzoeksvraag te schrappen. Op de zojuist genoemde vraag/vragen wil ik in mijn profielwerkstuk dan wel antwoord geven, maar minder opvallend om het zo maar te zeggen. Het wordt dan wel meer in werkstukvorm verpakt i.p.v. een onderzoek. Zelf vond ik het wel een goed plan, maar ik heb ook wel het idee dat een hoofdvraag misschien wel noodzakelijk is. Wat vind jij? Of heb jij nog suggesties voor een eventuele hoofdvraag? Specificeren tot een product heb ik ook al over nagedacht, maar dat vond mijn begeleider geen geweldig plan, omdat een aansluitend practicum dan lastig wordt dat is bij een breed werkstuk makkelijker te vinden/bedenken, omdat het dan vaak wel raakvlakken heeft.
Verder was ik van plan om polymeren, coatings en beton te bespreken. Ik wil dan dieper ingaan op de polymeren en de coatings, want dat lijkt mijzelf het leukst. Mijn begeleider vond het belangrijk dat ik vooral ook de chemische achtergrond behandelde, dus dat ik het proces van zelf-assemblage bij een beschadiging goed in kaart breng. Ik heb de volgende deelvragen:
1.Wat zijn zelf-herstellende materialen?
2.Wat zijn zelf-herstellende polymeren?
3.Hoe werkt het proces van zelf-herstel?
4.Hoe wordt een zelf-herstellend polymeer geproduceerd?
5.Wat zijn de eisen gesteld aan de-zelf-herstellende materialen?
(vraag 5 staat nog niet zwart op wit)Ik heb de deelvragen in zekere zin al uitgewerkt, althans ik weet wat ik wil vertellen bij iedere deelvraag en welke onder kopjes iedere deelvraag nog krijgt, omdat ik me er al in heb verdiept. Het schrijven van het profielwerkstuk moet nog wel gebeuren. Deelvragen 1 tot 4 zijn denk ik redelijk algemeen voor een profielwerkstuk over zelf-herstellende materialen, maar ze zijn wel van belang. Deze wil ik volgende week gaan schrijven dan hebben wij op school profielwerkstukweek. Heb jij nog toevoegingen of puntjes van kritiek? Alvast bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groet,
Jim -
Beste Scholier,
Ik ben de aankomende dagen afwezig. Ik zal begin volgende week een antwoord op je vraag hebben.
Alvast bedankt voor het begrip.
Groetjes,
Sanne -
@JimAlessandro
Beste Jim,Ik denk dat het een goed idee is geweest om er meer een werkstuk dan een onderzoek van te maken. Als jij erg geinterseerd bent in het gehele onderwerp dan kun je het op deze manier beter behandelen. Ik ken heel veel leerlingen die eigenlijk hetzelfde doen maar dan voor de verplichting van een hoofdvraag er maar eentje bedenken. Dus zolang je begeleider het goed vind lijkt me dat een slim plan en hierdoor maak je het jezelf niet onmogelijk met de verplichting van een practicum erin.
Je deelvragen 1 t/m 4 zijn goed. Ik zou deelvraag 5 eigenlijk bij 1 of 2 erbij trekken. Wat je wel kunt doen is van deelvraag 5 een soort van aanbeveling/gewenste proef deel maken. Je kunt hier een beetje gaan kijken naar waar kunnen ze worden toegepast, hoe staat het met het onderzoek nu en wat moet er eigenlijk nog verbeterd worden. Zo heb je dus alsnog iets meer onderzoekende/kritische blik en dat geeft je werkstuk dan wel het niveau van een PWS.
Heb je trouwens nog redelijk wat informatie kunnen vinden over het onderwerp of het je nog hulp nodig bij het vinden van wetenschappelijke artikelen?
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Ik ben al aardig op weg. Het is mij gelukt d.m.v Google scholar een hoop informatie te verkrijgen al moet ik wel toegeven dat ik af en toe door de bomen het bos niet meer zag, dus als jij nog handige sites hebt of goede artikelen weet dan hoor ik dat graag en dan zal ik kijken of ik het in mijn profielwerkstuk kan verwerken.
Verder heb ik inmiddels de eerste deelvraag uitgewerkt. Wil je die zien? Wat jij voorstelt voor de vijfde deelvraag dat was precies ook mijn idee. Ik heb hem inmiddels ook verandert naar 'Wat zijn de mogelijkheden van zelf-herstellende materialen?' Ik wil dan wat vertellen over de huidige toepassingen en de mogelijke toekomstige toepassingen dat voor alle drie de materialen: polymeren, coatings en beton.
Een practicum is met deze opzet inderdaad goed te doen lijkt mij, omdat er dus al vrij snel raakvlakken zijn met mijn profielwerkstuk. Ik vroeg me daarom af of dat jij een mogelijk(e) practicum/demonstratie hebt of weet die ik kan doen/bijwonen zodat ik het praktisch deel van mijn profielwerkstuk kan afronden.
Groetjes,
Jim -
@JimAlessandro
Beste Jim,Ik heb geen artikelen zo voor je klaar liggen. Zelf zou ik dan ook voor jullie gebruiken maken van google scholar. Wellicht helpt het om jullie onderwerp toch iets meer af te bakenen anders neem je gewoon te veel hooi op je vork met wat je allemaal gaat onderzoeken.
Daarnaast hebben wij ook niet kant en klaar wat voor je liggen op het gebied van proeven of demonstraties die kunnen worden gegeven. Ik denk dat jullie misschien eerst moeten kijken naar een afbakening. Daarna kun je je verdiepen op een proef. Het maken van een zelfhelend materiaal is misschien moeilijk. Kijk dan even of je het proces kan na bootsen of is er iets in de natuur voorkomend wat een beetje op dit principe lijkt. Een plant of dier die iets hersteld en kun je misschien dit proces observeren.
Ik hoop dat jullie hier even wat mee kunnen en anders hoor ik het wel!
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Ik las dat er vorig jaar bij jullie scholieren zijn geweest voor hun profielwerkstuk die een demonstratie kregen over zelf-herstellende polymeren. Is het niet mogelijk die nog een keer te doen?
Weet jij anders toevallig een proefschrift wat vertelt hoe je een heel simpele zelf-herstellende polymeer kan maken of, ik weet niet eens of dat überhaupt verkocht wordt, een plaats waar je 'healing agents' in de vorm van microcapsules kan kopen, want er is bij ons op school best wat mogelijk, mits ik de ontbrekende materialen meebreng.
Een zelf-herstellend materiaal is eigenlijk inderdaad niet makkelijk om te maken, dus dan ben ik van plan een simpele proef op school te houden met zelf-herstellend beton, althans een soort van zelf-herstellende beton of met lak en verf. Die proeven staan op http://www.scheikundeinbedrijf.nl/Werkblad/index.rails?id=4
Mijn begeleider vindt ze wat aan de simpele kant, maar wil wel dat ik één van de twee doe wanneer jullie mij niet verder kunnen helpen met een proef. Lijken jou deze proeven wat?
Verder gaat het wel goed met mijn profielwerkstuk. Ik was van plan hem in de aankomende vakantie grotendeels af te ronden, dus mocht ik ergens niet uitkomen wat betreft de theorie dan weet ik je te vinden!
Groetjes, Jim