WIFI-straling
-
Hallo,
Wij, drie studenten, hebben meerdere vragen over ons PWS. Want wij doen ons PWS over WIFI-straling. Wij hebben een proef meerdere keren uitgevoerd met zaadjes die onder invloed zijn van WIFI-straling en met zaadjes die niet onder invloed zijn van WIFI-straling. Met deze proef hadden wij duidelijke resultaten: er was zichtbaar verschil te zien. Wij hadden over deze uitslag en over WIFI-straling meerdere vragen die wij jullie persoonlijk zouden willen vragen. Bijvoorbeeld hoe die straling nou precies de eigenschappen van het organisme kan veranderen? Of een router alleen WIFI-straling kan zenden als hij in verbinding is met een ander soort apparatuur, zoals bijvoorbeeld een mobiel? Welke stoffen houden WIFI-straling tegen en welke eigenschappen bevat deze stof dan?
Ik hoop dat ik jullie genoeg heb geïnformeerd.
Groet Matthijs
-
Hoi Noor,
Onze hoofdvraag: Wat is de invloed van wifi-straling (elektromagnetische straling) op een levend organisme.
Onze Deelvragen: Wat is wifi?
Hoe werkt een router?Wat is elektromagnetische straling?
Waar vind je elektromagnetische straling?
Heeft elektromagnetische straling invloed op de gezondheid van de mens?
Wat zijn de oplossingen voor blootstelling van elektromagnetische straling?Wat maakt een levend organisme (tuinkers) gevoelig voor straling?
Waar bestaat tuinkers uit?Wat is de relatie tussen elektromagnetische straling en UV-licht?
Wat is elektromagnetische overgevoeligheid?Wij hebben al deze deelvragen al met behulp van het internet gemaakt omdat wij aankomende vrijdag onze voorlopige deadline hebben. Wij wilden met jullie voor de zekerheid nog onze theorie bespreken of wij alles wel goed hebben begrepen etcetera. En ook om bijvoorbeeld foto's te laten zien hoe wij de proef hebben uitgevoerd, en van onze resultaten zodat jullie een duidelijk beeld kregen over hoe wij de proef hebben uitgevoerd.
De afstand die wij hadden genomen tussen de router en de tuinkerszaadjes was voldoende om de warmte te verwaarlozen omdat:
Wij hebben tijdens de proeven ook gebruik gemaakt van een thermometer. Telkens wanneer wij de warmte bij beide proeven hadden gemeten waren de temperaturen hetzelfde. De warmte die de router dus afgeeft valt te verwaarlozen.Ja klopt wij hadden deze documentaire al bekeken, en met behulp van uw websites hadden wij ook al de deelvragen gemaakt.
Wat ons wel dwars blijft zitten, is dat bij de eerste poging van onze proef de resultaten hetzelfde waren. Wij denken dat dit komt omdat wij toen weinig gebruik van de router hadden gemaakt, hiermee bedoelen wij de verbinding tussen onze mobiels, ipads etcetera en de router. Voor ons gevoel gebruikte wij de router de tweede en derde poging van deze proef veel meer.
Weet u of dat eventueel zou kunnen?
En weet u misschien nog iets leuks om bij onze PWS toe te voegen?
Groet Matthijs
-
Beste Matthijs,
Zojuist zag ik jullie aanmelding voor de PWSmiddag langskomen, heeft Caspar al contact met jullie opgenomen?
Zouden jullie mij jullie hoofdvraag kunnen sturen, en de deelvragen, gezien de vragen die jullie nu stellen erg op deelvragen lijken - welke informatie hebben jullie al wel zelf opgezocht? Lukt het niet met brongebruik en kan ik daar misschien in assisteren. Ik vroeg me af hoe jullie het experiment hebben uitgevoerd, denk daarbij aan onzekerheden; Een bakje bijvoorbeeld op de router gezet? Bedenk dan dat bijvoorbeeld de router ook warmte afgeeft en de tafel met de andere bak niet.Hebben jullie deze aflevering wel eens gezien? Het zou best eens nuttig voor jullie pws kunnen zijn. En zijn jullie al dieper in het onderwerp van elektromagnetische velden gedoken? Lees dit en dit maar eens.
Succes,
Noor
Grt,
Noor -
Hoi Matthijs,
Bedankt voor je duidelijk overzicht van je profielwerkstuk.
Als ik het goed begrijp hebben julie de proef 3x herhaald. Bij de eerste proef was er geen verschil en bij de laatste twee was er wel een duidelijk verschil. Zeg ik dit zo goed? Ik ben erg beniewd naar jullie proefopstelling. Jullie hebben het over een foto, maar die heb ik nog niet gezien. Kunnen jullie deze naar info@scholierenlab.nl sturen, en er bij zetten dat de mail voor mij (Matthijs) is bedoeld?
Wat betreft de hoeveelheid straling tijdens het gebruik van de router: er zal altijd elektromagnetische straling zijn, ook als je geen apparaten hebt verbonden (apparaten kunnen immers altijd het netwerk detecteren). De straling neemt wel toe als er communicatie is volgens deze website. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar deze info is.
Ik denk niet dat jullie nog iets hoeven toe te voegen aan jullie PWS, maar als jullie heel graag nog iets willen testen zou je bovenstaande zelf kunnen uitproberen: is het effect groter/kleiner als er meer/minder communicatie is tussen de router en andere apparaten?
Als je wil weten hoe wifi straling wordt tegengehouden, moet je zoeken op shielding of bescherming tegen radiostraling. Hier valt behoorlijk veel over te vinden. Kijk ook eens naar de "kooi van faraday".
Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben. Laat het weten als er nog meer vragen zijn.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Matthijs,
Allereerst wil ik mij verontschuldigen voor dit late bericht. Wij hadden het druk op school met tentamens en andere toetsen.
hartstikke bedankt voor het laatste bericht, wij hebben hier nog goed naar gekeken en dit in ons PWS bewerkt!
En tot slot wil ik u graag bedanken voor het helpen van onze vragen, en het geven van extra informatie. Wij gaan ons PWS met een goed gevoel mede dankzij u morgen inleveren.
Groetjes,
Matthijs -
Hoi Matthijs,
Bedankt voor de foto's. Allereerst een kleine correctie: je kunt niet zeggen dat de eerste proef geen resultaat had. Er was wel degelijk resultaat: er was geen waarneembaar verschil tussen de twee plantjes.
Uit de fotos van de opstelling kan ik nog niet helemaal halen wat de grote box met aluminiumfolie precies is. En waar staat de opstelling zonder WiFi straling? Hoe weten jullie zeker dat er geen andere straling aanwezig was, van bijvoorbeeld Wifi netwerken van de buren? Hebben jullie dit gemeten?
Wat betreft jullie conclusie: waarom kunnen jullie niet met 100% zekerheid zeggen dat E/M straling invloed heeft op een organisme? Dit heeft meestal te maken met andere factoren die nog een invloed zouden kunnen hebben. Wat voor factoren zouden dit kunnen zijn? Dit soort vragen moet je bespreken in je conclusie en discussie.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Matthijs,
Ik heb zojuist de foto's naar het e-mailadres gestuurd.
Dat klopt, wij hebben drie keer de proef uitgevoerd. De eerste keer was er geen resultaat, de tweede en derde keer wel.
Top, bedankt voor de goede uitleg!
Als laatste hebben wij nog een vraagje ontdekt tijdens het maken van ons verslag van deze proef. Want hoe kunnen wij nu onze conclusie het beste verwoorden. Want we hebben dit ook al aan onze natuurkunde leraren gevraagd, en die zeiden dat we niet door deze proef konden zeggen dat magnetische straling invloed heeft op een levend organisme. Ik hoop dat u ons een beetje kan uitleggen hoe wij nu onze conclusie moeten maken. Want we hebben wel resultaat gezien maar desondanks kunnen we niet met 100% zekerheid zeggen dat magnetische straling invloed heeft op een organisme.
Groetjes,
Matthijs -
Hoi Matthijs,
Fijn om te horen dat jullie wat aan mijn hulp hebben gehad! Ik hoop dat jullie een mooi resultaat behalen met jullie PWS.
Groeten,
Matthijs