PWS oppervlaktewater zuiveren tot drinkwater
-
Beste TU Delft,
Voor ons PWS willen wij zelfstandig oppervlaktewater zuiveren tot drinkwater en kijken of dit mogelijk is 'in geval van nood'.
Wij hebben al hoofdvragen en deelvragen gemaakt en ook een experiment toegevoegd:
Hoofdvraag: Is het mogelijk om oppervlaktewater te zuiveren tot drinkwater in geval van nood?
Deelvragen:- Waarom is oppervlaktewater niet geschikt om als drinkwater te gebruiken?
- Wat zijn drinkwaternormen en waarom bestaan ze?
- Welke fasen zijn nodig om drinkwater te maken?
- Wat zijn de verschillende scheidingsmethoden die worden gebruikt om drinkwater te maken?
- Op welke manier beïnvloedt de zuivering van oppervlaktewater tot drinkwater in geval van nood de waterkwaliteit?
Bij deelvraag 5 hebben wij een experiment toegevoegd met daarbij titraties om de hoeveelheid van een paar ionen in het water te bepalen.
Experiment 1
Stap 1: oppervlaktewater verzamelen (ongeveer 1 L), water in de buurt van vervuilde zones vermijden
Stap 2: laat 500 ml water van 1 liter water 2 uur staan zodat de sedimenten naar de bodem van de container kunnen bewegen
Stap 3: Giet het bezonken water door een koffiefilter om het oppervlaktewater te filtreren tot schoon water
Stap 4: het schone water ongeveer 1-3 minuten koken om eventuele bacteriën uit te roeien
Stap 5: filtreer het schone gekookte water opnieuw door een laag van 25 g actieve kool (Norit) te gebruiken en het water door de laag te gieten
Stap 6: Giet dit water in een fles met deksel om herbesmetting te voorkomen en bewaar deze op een donkere plaatsExperiment 2
Stap 1: Meet met behulp van een teststrip de pH-waarde van het drinkwater
Stap 2: Titreer het drinkwater om concentraties van chemische verontreinigingen te vinden
Titratie van calciumcarbonaat (om de hardheid van water te bepalen):
Stap 1: Meet 50 ml drinkwater af met een pipet in een erlenmeyer.
Stap 2: Voeg 2,5 ml van de bufferoplossing toe aan de 50 ml drinkwater en roer
Stap 3: Voeg een spatelpunt van de Eriochroom zwarte T-indicator toe aan het watermonster
Stap 4: Vul de buret met de 0,01 M EDTA-oplossing tot 0 ml en start de titratie totdat het monster blauw kleurt (blijf tijdens de titratie de erlenmeyer ronddraaien)
Stap 5: Herhaal deze stappen drie keer voor een nauwkeurige meting
Chloridetitratie:
Stap 1: Meet 50 ml drinkwater af met een pipet in een erlenmeyer
Stap 2: Voeg 2-3 druppels 0,1 M kaliumchromaatindicator toe aan de 50 ml drinkwater en roer
Stap 3: Vul de buret met 0,02 M zilvernitraatoplossing tot 0 ml en start de titratie totdat het monster steenrood kleurt (blijf tijdens de titratie de erlenmeyer ronddraaien)
Stap 4: Herhaal deze stappen drie keer voor een nauwkeurige meting
Nitriet titratie:
Stap 1: Meet 50 ml drinkwater af met een pipet in een erlenmeyer
Stap 2: Voeg 10 ml zwavelzuur toe aan de erlenmeyer met het drinkwater en roer
Stap 3: Vul de buret met 0,01 M kaliumpermanganaat tot 0 ml en start de titratie totdat het monster lichtroze kleurt (blijf tijdens de titratie de erlenmeyer ronddraaien)
Stap 4: Herhaal deze stappen drie keer voor een nauwkeurige meting
Stap 3: Vergelijk de concentraties van de gevonden ionen met de maximaal toegestane concentratie en bepaal of het drinkwater drinkbaar is.Nu is onze vraag of wij experiment 2 kunnen uitvoeren bij de universiteit, omdat dit bij ons op school niet gedaan kan worden. En of jullie nog suggesties hebben qua veranderingen van de aanpak van de experimenten en de deelvragen en hoofdvragen.
Met vriendelijke groet,
Nora en Haley -
Hallo Nora en Haley,
Wat een interessant onderwerp hebben jullie gekozen voor jullie profielwerkstuk! Jullie deelvragen zijn duidelijk vermeld en goed opgebouwd naar het uiteindelijke experiment. De experimenten zijn ook duidelijk vermeld. Ik heb contact opgenomen met de faculteit Civiele techniek of we dit experiment hier op de universiteit kunnen doen. Ik laat jullie weten als ik antwoord heb. In principe hebben we de benodigde materialen. Waren jullie van plan zelf de titratie van carbonaat en chloridetitratie mee te nemen of niet? Hebben jullie verder al jullie deelvragen al beantwoord en moet alleen het experiment nog gedaan worden, of is dit een globale opzet? Verder ziet het er goed uit en wacht ik op reactie van de faculteit! Ik hoor graag meer over jullie ideeën en of jullie nog vragen hebben.
Met vriendelijke groeten,
Liz Loosen -
@lizloosen
Beste Liz,
Bedankt voor het reageren.
Dit is een globale opzet van onze deelvragen en wij zijn nu bezig met deze beantwoorden. Wij waren zelf niet van plan de titratie mee te nemen, maar als dit nodig is kunnen wij dit wel regelen. Ik hoor graag van u terug!Met vriendelijke groet,
Haley en Nora
-
Hallo Haley en Nora,
Ik wacht nog af op reactie van de faculteit voor het experiment, ik ga er vanuit dat ik deze week reactie krijg. Wanneer moet het experiment gedaan zijn? Dan kan ik daar rekening mee houden.
Als jullie verder nog vragen hebben bij het beantwoorden van de deelvragen hoor ik het graag.
Met vriendelijke groeten,
Liz Loosen -
@lizloosen
Hallo liz,Het experiment moet voor 10 december uiterlijk gedaan zijn.
Alvast bedankt voor alle hulp!Met vriendelijke groet,
Haley en Nora -
Hallo @haley123
Ik heb inmiddels reactie gekregen van het waterlab van civiel. Jullie kunnen langskomen, maar de TU heeft wel een gastvrijheidsovereenkomst van jullie school nodig. Verder hebben ze nog enkele zorgen met betrekking tot de experimenten over de chemicaliën. De universiteit moet weten dat jullie ervaring hebben met het hanteren van deze chemicaliën. Verder vragen ze zich af welke concentraties zwavelzuur jullie zullen gebruiken, en of er iemand is die jullie kan begeleiden. Daarnaast kunnen ze jullie helaas niet toestaan de chloride-titratie in hun laboratorium uit te voeren, aangezien kaliumchromaat geclassificeerd is als een CMR-stof (Carcinogeen, Mutageen of Reproductietoxisch). Hebben jullie een alternatief dat jullie zouden kunnen gebruiken voor jullie experiment?
Met vriendelijke groet,
Liz Loosen -
Hey @lizloosen
Ik heb een aantal vragen over het antwoord van de universiteit.
Hoe moet ik de universiteit laten weten dat ik ervaring heb met het hanteren van deze chemicaliën? Als er niemand is die ons kan begeleiden, kunnen wij het experiment dan nog steeds doen? We hebben bedacht om gebruik te maken van spectrometrie, heeft u misschien ideeën hoe wij dit het best kunnen toepassen.Voor de concentratie zwavelzuur willen wij 0.1 M gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Haley en Nora -
Excuses voor het laat reageren, maar ik heb geen reactie meer gekregen van de universiteit. Ik zal er nog een keer achteraan gaan, maar ben bang dat deze proef te expliciet is en niet goed kan verlopen bij ons. Ik wil jullie wel nog graag helpen met een alternatief. Hoe ver zijn jullie nu?
Vriendelijke groeten,
Liz Loosen