onderzoek naar de ontwikkeling van brandstoffen in de afgelopen 150 jaar
-
Geachte Heer/Mevrouw
Mijn naam is Max van Dobbenburgh en ik ben 6V leerling op het Montessori lyceum Amsterdam. Voor mijn PWS wil ik graag onderzoek doen naar hoe scheikundige ontwikkelingen de levenskwaliteit van de mensheid hebben verbeterd.
Om die vraag te beantwoorden kan ik natuurlijk het gebied van brandstoffen niet overslaan. Ik vroeg me af of ik op de TU delft kan komen kijken, om met iemand te praten over de brandstoftechnologie.
Ik wil het vooral hebben over hoe de chemische samenstellingen van brandstoffen zijn veranderd en waarom, en over wat er op de TU delft momenteel wordt onderwezen en ontwikkeld op dit gebied.
ik hoop dat jullie me hierbij willen helpenals dit echter niet mogelijk is, kunnen jullie me dan wat leesmateriaal sturen over deze onderwerpen.
Groeten,
Max
-
Hoi @max-2,
Wat een interessant PWS onderwerp! Zou je mij iets specifieker kunnen vertellen naar wat voor informatie je op zoek bent voor brandstoftechnologie? Wat zijn je hoofd- en deelvragen?
Groetjes,
Lisa
-
hoi Lisa,
Dankje voor je reactie.de hoofdvraag wordt iets in de richting van 'hoe heeft scheikunde de levenskwaliteit van de mensheid verbeterd?'
en dan denk ik dat ik voor hoofdstukken/deelvragen op verschillende gebieden zo gedetailleerd mogelijk beschrijf hoe en welke ontwikkelingen voor een verbetering op dat gebied hebben gezorgd,
bijv voor brandstoffen: eerst maakten mensen vuur met hout, en later ook van veen. vervolgens ontdekte iemand een stoommachine waarvoor steenkool als brandstof werd gebruikt, (waarom steenkool en geen hout hogere energie dichtheid) toen bedacht iemand dat je aardolie kon kraken en scheiden zodat je verschillende brandstoffen en andere stoffen/mengsels kreeg.
dat is een samenvattend voorbeeld, van de kennis die ik al heb. maar ik kan daar natuurlijk veel dieper op in gaan, alleen weet ik niet zo goed op welke dingen precies, dus vroeg ik me af of je me kon helpen met het vinden van onderwerpen en ontwikkelingen binnen dit gebied waarmee ik de benodigde diepgang voor mijn PWS kan bereiken.
Ik hoop dat je beter begrijpt waar ik precies naartoe wil, en dat je me kan helpen.
Bedankt
Groeten,
Max -
Hoi @max-2,
Mijn collega @lisamelman is op dit moment ziek en ik heb zelf geen contacten binnen de TU. Zij zal hier dus nog wel op terugkomen. Ik kan je echter wel helpen aan leesmateriaal!
Om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van brandstoffen is het belangrijk om allereerst een soort historisch overzicht op te zoeken van energie en brandstoffen, zo weet je zeker dat je niets mist. Vervolgens kun je de onderwerpen die je interessant vindt wat verder uitwerken. Daarom hier wat materiaal om je op weg te helpen:
Eerst een tijdlijn van energie in het algemeen:
https://www.sciencelearn.org.nz/resources/1636-energy-sources-through-time-timelineEen boek dat hier wat dieper en breder op ingaat:
https://archive.org/details/energy-a-human-history-by-richard-rhodes-z-lib.org/mode/2upEn wat meer over fossiele brandstoffen:
https://library.oapen.org/viewer/web/viewer.html?file=/bitstream/handle/20.500.12657/25937/1004144.pdf?sequence=1&isAllowed=yHopelijk heb ik je hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard