Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

PWS Gasmaksers proefje

Scheikunde & Biologie Proefjes
    3
    8
    292
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • D
      Diederik
      voor het laatst aangepast door

L.S.

Mijn naam is Diederik Jansze en ik zit op het Rijnlands Lyceum Oegstgeest 6 VWO. Ik doe mijn profielwerkstuk over gasmaskers (Scheikunde) en hierbij moet ik een proefje uitvoeren. Mijn vraag was of ik dat bij jullie kan doen. Ik heb het met mijn docent besproken en voor het onderzoek leek het ons leuk om de concentratie benzeen en eventueel nog wat andere stoffen als tolueen of xyleen(of andere onschadelijke stoffen) in de lucht te meten. Hierbij wil ik gebruik maken van actieve koolstof/norit als modelstof, zodat de stof geadsorbeerd wordt. De opgeloste stoffen zullen in een afgesloten vat worden geplaatst. Om de zoveel tijd wordt de concentratie opgeloste stoffen in de lucht gemeten met bijvoorbeeld een GC. Als jullie een ander idee hebben, sta ik daar ook voor open. Ik hoor graag van jullie.

MVG,

Diederik Jansze

L 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • L
        lisamelman PWS TU Delft Team @Diederik

Hoi @diederik,

Helaas hebben wij op het moment niet de capaciteit om je proef bij ons uit te laten voeren. Wel ben je altijd welkom om vragen te stellen of even te sparren over je PWS!

Om in te gaan op jouw vraag, hoe ben je precies van plan om met een GC de concentratie uit de lucht te bepalen? Zou je misschien je hoofd- en deelvragen kunnen sturen? Dan kan ik even kijken of ik nog wat leuks kan bedenken wat betreft je proef.

Groetjes,

Lisa

Student Life Science and Technology

D 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • D
          Diederik @lisamelman

@lisamelman heel erg bedankt voor je reactie. Mijn docent had dit proefje met mij opgesteld en ik ging er van uit dat je dan de concentratie met de GC kon meten. Als dat niet zo is, is het inderdaad niet echt een goed proefje. Ik moet voor pijn pws een proefje doen voor adsorptie. Als dat nergens mogelijk is, zal ik dit thuis moeten doen en dan heb ik wel minimaal beschikbaar materiaal. Is het mogelijk om 2 bakken te verbinden met daartussen actieve koolstof? Ik vraag me alleen af hoe ik dan de luchtcincentratie kan meten?,

Mvg,

Diederik

L 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • L
            lisamelman PWS TU Delft Team @Diederik

Hoi @diederik,

In principe zou je altijd een meting kunnen doen, mits je de juiste middelen hebt en de juiste apparatuur gebruikt. Als je metingen wil doen met een GC moet je het desbetreffende apparaat beschikbaar hebben en op de juiste manier de samples maken. Mocht je een proefje willen doen met adsorptie dan kan ik vast met je meedenken. Hier heb ik wel wat meer informatie over nodig om te begrijpen waar je precies naar op zoek bent. Wat wil je precies bereiken met de adsorptie methode? Zijn er specifieke chemicaliën waar je naar op zoek bent of mag je dat zelf invullen? Zou je je hoofd- en deelvragen kunnen sturen voor de context van je proef, dan kan ik wat beter meedenken.

Groetjes,

Lisa

Student Life Science and Technology

D 3 Antwoorden Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • D
              Diederik @lisamelman

@lisamelman het proefje hoeft niet het meest indrukwekkend proefje te zijn. Het gaat er meer om dat mijn pws een proefje heeft. Ik moet een proefje doen waarbij een willekeurige (onschadelijke) stof wordt geadsorbeerd. Ik moet kunnen aantonen dat de stof geadsorbeerd is. Zolang ik kan aantonen dat de geur-, kleur-, of smaakstof na de adsorptie niet meer aanwezig is, ben ik al blij.

Groetjes,

Diederik Jansze

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
              • D
                Diederik @lisamelman

@lisamelman Is het mogelijk dat ik hier hulp bij kan krijgen?

• D
                  Diederik @lisamelman

@lisamelman ??????

lennarddL 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                  • lennarddL
                    lennardd PWS TU Delft Team @Diederik

Hoi @diederik,

Excuses voor de late reactie!
                    Lisa is op dit moment ziek, dus ze kan je vraag helaas niet beantwoorden. Maar wellicht kan ik je helpen. Als ik het goed begrijp heb je dus op school zelf geen GC ter beschikking? Dat is in principe geen probleem, er zijn genoeg experimenten te verzinnen waar geen GC voor nodig is. Kijk bijvoorbeeld eens naar een van de onderstaande experimenten:
                    https://sci-hub.ru/10.1021/ed100324s
                    https://melscience.com/AT-en/articles/adsorption-experiment/

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!

Groetjes,
                    Lennard

Moderator
                    Masterstudent Applied Physics

• First post
                      Last post
                    Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors