Shampoo
-
Goedenmiddag
Wij doen ons Pws over shampoo, en als practisch deel zouden we graag een shampoo door verschillende scheidingstechnieken uit elkaar willen halen. We weten echter niet zo goed hoe we dit kunnen aanpakken. Ook hebben we nog een ander probleem, namelijk dat we dit niet op onze school kunnen doen.
Zouden jullie ons hiermee kunnen helpen?
Alvast bedankt
Lina en Suzanne -
@Lina-en-Suzanne
Beste Lina en Suzanne,Om een beter beeld te krijgen zou ik graag je hoofd- en deelvragen willen inzien.
Welke scheidingstechnieken hadden jullie in gedachten? Als je nu al weet dat het niet op school kan, dan heb je als het goed is al onderzocht welke verschillende technieken er zijn.
Als dit duidelijk is, kunnen we samen kijken welke mogelijke proef je hieraan kan verbinden.Groetjes Stijn
-
Goedemorgen,
Wij hadden eerst een ander onderzoek, maar geld technisch ging dat niet door. Onze deelvragen zijn daarna eigenlijk nog niet echt aangepast. Dit zijn ze in elk geval:Hoofdvraag:
Kunnen wij kijken of we de percentages van ingrediënten van shampoo kunnen achterhalen?Deelvragen:
Welke stoffen zitten er in shampoo?
Is het verschil tussen shampoo en zeep?
Wat voor stoffen maken ander shampoo? (bijv. antiroos en babyshampoo)
Wat doen de stoffen in shampoo?
Wat zijn de verhoudingen van de stoffen in de shampoo?
Hoe wordt shampoo op industriële schaal gemaakt?
Wat is de geschiedenis van shampoo?
Zitten er allergenen in shampoo?Om in elk geval onze hoofdvraag te behalen willen we dus shampoo uit elkaar gaan halen. Onze begeleider had gezegd dat we dan in elk geval moesten gaan extraheren en misschien centrifugeren en kolomchromatografie moesten gaan toepassen.
(Momenteel zijn we bezig om de stoffen in shampoo beter in beeld te krijgen met onderandere kookpunten, we hopen dat dat meer duidelijkheid geeft)
We hoopte dat u ons hier misschien wat tips in kon geven.
Ook hoopte we dat we misschien onze proefjes bij jullie konden doen, op onze school is indampen namelijk al een probleem.We hopen dat u met deze informatie iets kunt
Lina en Suzanne
-
@Lina-en-Suzanne
Interessante hoofdvraag zeg, bedankt voor de extra informatie.
Bedrijven die shampoos verkopen hoeven alleen de stoffen die erin zitten te vermelden, maar niet het percentage ervan.
Het zou erg knap zijn als jullie sommige stoffen hieruit weten te filteren.
Zelf houdt mijn kennis over scheidingstechnieken hier helaas op. Hopelijk kan ons nieuwe teamlid Lisa jullie verder helpen. Ik heb haar gevraagd om deze week nog te reageren hieronder.Groetjes,
Stijn -
Beste TU Delft,
Wij zitten te wachten op jullie antwoord, of we het praktisch deel bij jullie kunnen doen en of jullie met ons mee kunnen denken.
Zeker dat eerste deel heeft eigenlijk een beetje haast. Op 1 december moeten we namelijk het PWS al gaan inleveren en we moeten daar voor dus nog het praktisch deel doen.
Ik denk dat u wel snapt waarom wij hem nu een beetje aan het stressen zijn.
We hopen dus vlug van u te horen
Lina en Suzanne -
Beste @Lina-en-Suzanne ,
Excuses voor het verlate antwoord, de interne overdracht verliep niet helemaal zoals gewenst. Ik heb mij ingelezen in jullie PWS onderwerp en zal jullie vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
Shampoo is een product die ontzettend veel verschillende en ingewikkelde stoffen bevat, hoever zijn jullie in het achterhalen van deze stoffen? Dit artikel geeft hier in ieder geval een duidelijk overzicht van. Verder zou ik graag willen weten hoever jullie zijn met het beter in beeld krijgen van de fysische/chemische eigenschappen van alle stoffen. Op het moment dat je scheidingstechnieken gaat toepassen, zijn de fysische en chemische eigenschappen namelijk ontzettend belangrijk. Als voorbeeld neem ik nu kolomchromatografie, hierbij worden de stoffen gescheiden op basis van hoe goed het oplosbaar is in de mobiele fase en hoe goed het adsorbeert aan de stationaire fase. Ook bij extractie is het belangrijk om te onderzoeken welke extractie soort je gaat toepassen (bijv. vloeistof-vloeistofextractie of vastestof-vloeistofextractie). Op het moment dat jullie dit duidelijk hebben en weten welke spullen jullie allemaal nodig hebben voor een experiment, kan ik voor jullie navragen of dat mogelijk is op de TU. Ik las echter dat jullie in tijdsnood zitten, dus mocht het allemaal net iets te ingewikkeld klinken, zouden we samen natuurlijk ook kunnen kijken of we een anders soort experiment kunnen bedenken, die op korte termijn haalbaar is.
Ik hoor graag van jullie.
Groetjes,
Lisa
-
Beste Lisa,
Wij hebben wel wat info als structuurformules en kookpunten, maar niet overal zijn dingen van te vinden.
Zou het misschien een mogelijkheid kunnen zijn om een online belafspraak te maken om te kijken wat en wanneer we proefjes te kunnen doelen.
Lina en Suzanne -