Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

    Hoe bereken je het rendement van een vliegtuig?

    Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
    1
    13
    9380
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • R
      ramsy.dhifallah
      voor het laatst aangepast door

      Beste wouter,

      onze pws begeleider zei tegen ons dat bij de formule die ze gebruiken om de propulsive efficiency uit te rekenen, arbeid gedeeld door de verandering in kinetische energie, altijd 1 uit zou moeten komen, en dat we hier dus naar moeten kijken. Wij dachten in de eerste instantie ook dat het klopte maar volgens onze natuurkunde leraar dus niet.

      groetjes Ramsy

      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • Wouter BoumaW
        Wouter Bouma
        voor het laatst aangepast door

        Beste Ramsy,

        Ik heb het filmpje bekeken en volgens mij klopt het gewoon. Kun je vertellen wat je niet begrijpt of waar je niet uitkwam?

        Grt. Wouter

        Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

        1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • Wouter BoumaW
          Wouter Bouma
          voor het laatst aangepast door Juul Jongbloed

          Beste Ramsy,

          Kijk hier eens naar:

          http://web.mit.edu/16.unified/www/FALL/thermodynamics/notes/node81.html

          Leg dit nog eens voor aan je begeleider.

          Grt. Wouter

          Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • N
            noor
            voor het laatst aangepast door

            Beste Ramsy,

            Wouter is deze week op wintersport en kan daarom niet reageren. Volgende week is hij terug en zal hij naar je vraag kijken.

            Groet,
            Noor

            Moderator
            Student Civiele Techniek

            1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • R
              ramsy.dhifallah
              voor het laatst aangepast door

              Beste wouter,

              we komen er nog steeds niet helemaal uit. Als we de thermal efficiency berekenen met de gegevens die we gevonden hebben, is deze veel te hoog. We twijfelen aan de waarde die we hebben gevonden wat betreft de verbranden hoeveelheid brandstof per seconde (in ons pws berekenen we het rendement over 1 seconde op kruishoogte). We hadden op een forum een waarde gevonden van 2,9L per 100 passagiers per km. Dit hebben we omgerekend naar een vol vliegtuig en naar 1 seconde en we kwamen uit op 3,28 liter kerosine per seconde. Dit hebben we ingevuld in de formule voor de thermal efficiency en hier kwam een percentage uit van rond de 170%. Heb je misschien ideeën hoe we onze berekening kloppend kunnen maken?

              mvg Ramsy Dhifallah

              1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
              • R
                ramsy.dhifallah
                voor het laatst aangepast door

                Beste wouter,

                dit zullen we doen. Heel erg bedankt voor je hulp!

                Gr. Ramsy

                1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                • Wouter BoumaW
                  Wouter Bouma
                  voor het laatst aangepast door

                  Beste Ramsy,

                  Welke snelheid hebben jullie aangenomen op het brandstofverbruik per seconde te berekenen? Kunnen jullie de berekening laten zien?

                  Grt. Wouter

                  Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                  1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                  • Wouter BoumaW
                    Wouter Bouma
                    voor het laatst aangepast door

                    Beste Ramsy,

                    Ik kan uit deze berekening geen conclusie trekken. Kunnen jullie grootheden én eenheden specificeren en citeren waar jullie de formule én waarden vandaan hebben?

                    Grt. Wouter

                    Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                    1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                    • R
                      ramsy.dhifallah
                      voor het laatst aangepast door

                      Ik zal de formule die we hebben gebruikt als bijlage erbij doen.
                      groetjes

                      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                      • R
                        ramsy.dhifallah
                        voor het laatst aangepast door

                        Beste wouter,
                        ik zal er deze keer een complete uitleg van onze berekening bij doen als bijlage.

                        Grt. Ramsy

                        1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                        • R
                          ramsy.dhifallah
                          voor het laatst aangepast door

                          Beste wouter,

                          heel erg bedankt en we zullen het eens uit gaan zoeken!

                          mvg Ramsy dhifallah.

                          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                          • Wouter BoumaW
                            Wouter Bouma
                            voor het laatst aangepast door

                            Beste Ramsy,

                            Ik heb je berekening bekeken en hij zit goed in elkaar. Je aannames zijn ook prima gedaan. Ik denk echter dat de fout zit in de aanname dat de jet engines constant een thrust van 513 kN leveren. Dit is inderdaad de maximale thrust die een GE90-115B kan leveren op, let op, sea level! De maximale thrust die een jet engine kan leveren neemt af met hoogte. Daarbij vliegt een vliegtuig op cruise hoogte gewoonlijk niet op maximale thrust. Daarbij denk ik dat de aanname voor de mass flow door de jet engine ook wat aan de hoge kant is.

                            Probeer eens na te gaan op hoeveel procent van de maximale sea level thrust de motoren op cruise hoogte draaien. Volgens mij in de orde van 30-35% procent, maar zoek hier vooral literatuur bij. De air mass flow staat vaak gegeven in de specificaties van de jet engine.

                            Succes!

                            Grt. Wouter

                            Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                            1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                            • First post
                              Last post
                            Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors