Hoe bereken je het rendement van een vliegtuig?
-
Hallo,
ik doe samen met een vriend van me een pws over de krachten die werken op een vliegtuig, en hierin wouden we onder andere het rendement van een boeing 777-300ER berekenen. We hadden een filmpje op youtube gevonden waarin uitgelegd werd hoe je het rendement van een vliegtuig nou precies uitrekent, maar dit kwam niet goed uit of het klopte niet. Weet er misschien iemand iets meer over hoe je dit rendement berekend?
Dit is de link van het filmpje dat we hadden gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=E8VfieYhsjgAlvast bedankt!
mvg Ramsy Dhifallah
-
Beste wouter,
onze pws begeleider zei tegen ons dat bij de formule die ze gebruiken om de propulsive efficiency uit te rekenen, arbeid gedeeld door de verandering in kinetische energie, altijd 1 uit zou moeten komen, en dat we hier dus naar moeten kijken. Wij dachten in de eerste instantie ook dat het klopte maar volgens onze natuurkunde leraar dus niet.
groetjes Ramsy
-
Beste Ramsy,
Ik heb het filmpje bekeken en volgens mij klopt het gewoon. Kun je vertellen wat je niet begrijpt of waar je niet uitkwam?
Grt. Wouter
-
Beste Ramsy,
Kijk hier eens naar:
http://web.mit.edu/16.unified/www/FALL/thermodynamics/notes/node81.html
Leg dit nog eens voor aan je begeleider.
Grt. Wouter
-
Beste Ramsy,
Wouter is deze week op wintersport en kan daarom niet reageren. Volgende week is hij terug en zal hij naar je vraag kijken.
Groet,
Noor -
Beste wouter,
we komen er nog steeds niet helemaal uit. Als we de thermal efficiency berekenen met de gegevens die we gevonden hebben, is deze veel te hoog. We twijfelen aan de waarde die we hebben gevonden wat betreft de verbranden hoeveelheid brandstof per seconde (in ons pws berekenen we het rendement over 1 seconde op kruishoogte). We hadden op een forum een waarde gevonden van 2,9L per 100 passagiers per km. Dit hebben we omgerekend naar een vol vliegtuig en naar 1 seconde en we kwamen uit op 3,28 liter kerosine per seconde. Dit hebben we ingevuld in de formule voor de thermal efficiency en hier kwam een percentage uit van rond de 170%. Heb je misschien ideeën hoe we onze berekening kloppend kunnen maken?
mvg Ramsy Dhifallah
-
Beste wouter,
dit zullen we doen. Heel erg bedankt voor je hulp!
Gr. Ramsy
-
Beste Ramsy,
Welke snelheid hebben jullie aangenomen op het brandstofverbruik per seconde te berekenen? Kunnen jullie de berekening laten zien?
Grt. Wouter
-
Beste Ramsy,
Ik kan uit deze berekening geen conclusie trekken. Kunnen jullie grootheden én eenheden specificeren en citeren waar jullie de formule én waarden vandaan hebben?
Grt. Wouter
-
Ik zal de formule die we hebben gebruikt als bijlage erbij doen.
groetjes -
Beste wouter,
ik zal er deze keer een complete uitleg van onze berekening bij doen als bijlage.Grt. Ramsy
-
Beste wouter,
heel erg bedankt en we zullen het eens uit gaan zoeken!
mvg Ramsy dhifallah.
-
Beste Ramsy,
Ik heb je berekening bekeken en hij zit goed in elkaar. Je aannames zijn ook prima gedaan. Ik denk echter dat de fout zit in de aanname dat de jet engines constant een thrust van 513 kN leveren. Dit is inderdaad de maximale thrust die een GE90-115B kan leveren op, let op, sea level! De maximale thrust die een jet engine kan leveren neemt af met hoogte. Daarbij vliegt een vliegtuig op cruise hoogte gewoonlijk niet op maximale thrust. Daarbij denk ik dat de aanname voor de mass flow door de jet engine ook wat aan de hoge kant is.
Probeer eens na te gaan op hoeveel procent van de maximale sea level thrust de motoren op cruise hoogte draaien. Volgens mij in de orde van 30-35% procent, maar zoek hier vooral literatuur bij. De air mass flow staat vaak gegeven in de specificaties van de jet engine.
Succes!
Grt. Wouter