Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. Shad
    S
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 0
    • Onderwerpen 0
    • Berichten 4
    • Beste 0
    • Controversial 0
    • Groepen 0

    Shad

    @Shad

    0
    Reputatie
    510
    Bekeken
    4
    Berichten
    0
    Volgers
    0
    Volgend
    Geregistreerd Laatste keer online gezien

    Shad Ontvolgen Volgen

    Meest recente berichten door Shad

    • RE: Amfidrone

      Dag Wouter,

      We hebben vorige week onze PWS naar je toe verstuurd. Ik weet niet of je de mail en het PWS (kladversie) hebt bekeken. We hebben in de afgelopen weken de quadcopter gebouwd en het is eindelijk af (al zo'n 2 weken). We hebben nu nog een korte periode om de experimenten uit te voeren (technische aspecten). Deze hadden we al eerder verzonnen, staat ook in het PWS bij 'onderzoeksvraag', maar wegens het feit dat het erg lastig is om ze daadwerkelijk uit te voeren hebben we besloten die experimenten niet te doen. Het was ook nog niet echt iets waarmee we onze onderzoeksvraag zouden kunnen beantwoorden. Maar niet getreurd, we hebben nieuwe experimenten bedacht waarmee we zeker een stap dichterbij zijn gekomen. Met die experimenten willen we in beeld brengen wat onze quadcopter kan behalen tijdens het transporteren van een bepaalde hoeveelheid lading. De nieuwe experimenten zijn:

      • verband leggen tussen vliegduur en draagbaar gewicht aan quadcopter. Dit doen we door te vliegen met een accu van 100% tot het ong 0% bereikt. De tijd wordt dan bijgehouden bij het begin van het vliegen tot het eind. ( Wij denken namelijk dat er meer kracht nodig is om een zwaarder object te verplaatsen, dat betekent meer energie en dus een kortere vliegperiode...)
      • verband tussen draagbaar gewicht en horizontale snelheid (nog best lastig om de drone recht en max. vooruit te laten vliegen)
      • we weten al dat onze drone 600 g aankan, na 600 g zal die met veel moeite de lucht in komen en ongecontroleerd vliegen (trillend)
      • vliegduur bij 0 g aan draagbaar gewicht is de vliegduur ongeveer 9 minuten en 35 seconden.
        (extra: kijken bij verschillende percentages van throttle of de geleverde voltage en/of ampere verschilt. Zo ja, is hier een verband uit te halen..)

      Doel: aan kunnen tonen met een berekening hoe ver onze drone kan komen om iets af te leveren. (Misschien: formule opstellen waarmee je kunt bekijken hoe ver de drone komt bij een x gram draagbaar gewicht).

      We horen graag je reactie terug.

      Grt,

      Stephan, Gijs en Shad.

      geplaatst in Raketten
      S
      Shad
    • RE: Amfidrone

      Dag Wouter,

      Ik doe samen met Stephan en nog een andere jongen (Gijs-Henk) de profielwerkstuk over de drone. Als eerst zal ik je laatste vraag beantwoorden: We zitten niet op het technasium maar gymnasium. De profielwerkstuk die je had gestuurd hadden we nog niet gezien, deze hadden we vandaag bekeken. Ik moet zeggen dat het echt een uitgebreid en goed profielwerkstuk is. Om zelf een drone te ontwerpen zijn we hoogstwaarschijnlijk niet zo ver als die jongens. Het zag er namelijk wel uit als een hobby van de twee. Dus om alles onder de knie te krijgen van het programmeren zullen we ongetwijfeld veel meer tijd moeten hebben...

      Vandaag hebben we veel gediscussieerd over het onderwerp. Het ontwerpen van een drone zou te veel tijd kosten, maar het bouwen van een drone zou veel makkelijker zijn (set-ups van bewezen werkende drones). Voor de laatste optie hebben we ook gekozen. Alhoewel we nog verder gingen discussiëren of het nou niet meer een havo-pws is. Nou onze begeleider kwam er bij en vertelde ons dat je er zoveel dingen mee kunt en het zo uitgebreid kunt maken als je wilt, dit leidde bij ons weer tot een goed voorgevoel. We zijn van heel breed naar iets specifieks gaan kijken, wat nu ook op de markt is en eigenlijk al bewezen is (in praktijk). We willen namelijk ons richten op drones die ladingen kunnen vervoeren (bijv. wat Amazon, DHL enz. doet). Daarbij willen we kijken naar de haalbaarheid van de ladingtransport m.b.v. drones. Datgene willen we bewijzen met natuurkundige verbanden, zoals een hele belangrijke: verband tussen rotatiesnelheid en liftkracht, kijken naar het batterij vermogen, gewicht drone, etc... Echter willen we morgen wel een concreter plan opzetten.

      Update nu: We hebben alle onderdelen besteld (jaja best prijzig). We hadden al 3 a-4tjes met bronnenonderzoek en een beetje informatie over de drone. Verder hebben we nog een hoofdvraag bedacht (moet nog wel aangepast worden) en subvragen. Na het ontvangen van de onderdelen zouden we ook heel graag nog langs TU delft willen komen. Heel fijn dat je ons wilt helpen door een middagje vrij te maken en dat je onze externe begeleider wilt zijn (een student als begeleider is ook goed).

      We horen graag je mening.

      Met vriendelijke groet,

      Stephan
      Gijs-Henk
      Shad

      geplaatst in Raketten
      S
      Shad
    • RE: Omgekeerd magnetron: cooler

      Dag Caspar!

      Bedankt voor je reactie terug. We bedoelen inderdaad het apparaat van V-tex. Ook klopt het dat we zelf niet precies weten om welk natuurkundig principe het berust. Misschien is er meer kennis nodig van het scheikunde. Eigenlijk is de term 'omgekeerde magnetron' niet correct. Ze maken namelijk niet gebruik van microwaves maar van een mix van vloeistoffen en een specifiek rotatiesnelheid(?). Het lijkt ons wel een te gek onderwerp maar het gebrek aan genoeg informatie en tijd staat ons niet toe om het onderzoek daarover te hebben. We hebben een 2e onderwerp verzonnen met betrekking tot drones. Dit hebben we samen met de begeleider besproken. Met drones kun je veel experimenten uitvoeren en betere verbanden leggen waarmee we meer tot het natuurkundige komen (wat we graag willen). Dit hebben we verder ook in een nieuw topic besproken, want we gaan nu ons echt richten op de drones en daarmee onderzoek verrichten.

      Wel heel erg bedankt voor je reactie :-).

      geplaatst in Machines
      S
      Shad
    • Omgekeerd magnetron: cooler

      Dag Scholierenlab,

      Twee andere jongens en ik zullen binnenkort beginnen aan onze PWS. Na lang speculeren over het onderwerp kwamen we op iets origineels. Ik heb tot nu toe geen forum gevonden waar dit ter spraken werd gesteld, maar ons idee was om een omgekeerde magnetron te ontwerpen/bouwen en vervolgens te laten functioneren. Met een omgekeerd magnetron willen we vloeistoffen (drankjes) en als het mogelijk is vaste stoffen binnen een paar seconden laten koelen/bevriezen. Echter bestaat het product al wel maar is dit pas op de markt gebracht... Het bedrijf is afkomstig uit London en heeft hier patentrecht op. Vandaar wil het bedrijf niet zoveel gegevens vrij geven. Wel hebben we een stukje op internet gevonden waar staat hoe het ongeveer werkt:

      "The key to it is the way we mix the liquid. If you try and cool a drink very quickly then the outside's going to freeze before the inside is cool. So you have to mix it in order to do that, but because a lot of drinks are carbonated, if you mix them when you open them they fizz."
      Dutch researchers working with Hall developed an algorithm that provides the optimum speed for each type of drink, as bottles behave differently to cans, and glass, aluminium and plastic all have different heat transfer properties. The user enters the data about the drink into the control panel and the algorithm adjusts accordingly to provide the right spin speed.

      Verder hebben we alvast een hoofdvraag en enkele deelvragen er bij voor zo'n concreet beeld:
      Hoofdvraag I:
      Welke factoren zijn van invloed op de technische en commerciële haalbaarheid van een omgekeerde magnetron?
      Deelvragen:

      1. Wat doet een OM(=omgekeerd magnetron) precies en hoe werkt een OM?
      2. Hoe energie zuinig is de OM en zijn er manieren om het energieverbruik zuiniger te maken?
      3. Op welke manieren kunnen de toegepaste technieken van de OM geoptimaliseerd worden?
      4. Eigen ontwerp van een OM... (geen deelvraag maar het ontwerp/bouw van een OM). 
        

      Uit het artikeltje zouden we in principe een en ander kunnen proberen om een OM te ontwerpen. Echter is het erg lastig om dit alleen te doen. Ook gaat het er om welke materialen er nodig zijn, zodat we eventueel sponsors kunnen trekken... Hopelijk kunnen jullie ons hierbij helpen en/of zijn jullie al eerder in aanmerking gekomen met een dergelijk onderzoek..

      Met vriendelijke groet,

      Shad

      geplaatst in Machines
      S
      Shad