Omgekeerd magnetron: cooler
-
Dag Scholierenlab,
Twee andere jongens en ik zullen binnenkort beginnen aan onze PWS. Na lang speculeren over het onderwerp kwamen we op iets origineels. Ik heb tot nu toe geen forum gevonden waar dit ter spraken werd gesteld, maar ons idee was om een omgekeerde magnetron te ontwerpen/bouwen en vervolgens te laten functioneren. Met een omgekeerd magnetron willen we vloeistoffen (drankjes) en als het mogelijk is vaste stoffen binnen een paar seconden laten koelen/bevriezen. Echter bestaat het product al wel maar is dit pas op de markt gebracht... Het bedrijf is afkomstig uit London en heeft hier patentrecht op. Vandaar wil het bedrijf niet zoveel gegevens vrij geven. Wel hebben we een stukje op internet gevonden waar staat hoe het ongeveer werkt:
"The key to it is the way we mix the liquid. If you try and cool a drink very quickly then the outside's going to freeze before the inside is cool. So you have to mix it in order to do that, but because a lot of drinks are carbonated, if you mix them when you open them they fizz."
Dutch researchers working with Hall developed an algorithm that provides the optimum speed for each type of drink, as bottles behave differently to cans, and glass, aluminium and plastic all have different heat transfer properties. The user enters the data about the drink into the control panel and the algorithm adjusts accordingly to provide the right spin speed.Verder hebben we alvast een hoofdvraag en enkele deelvragen er bij voor zo'n concreet beeld:
Hoofdvraag I:
Welke factoren zijn van invloed op de technische en commerciële haalbaarheid van een omgekeerde magnetron?
Deelvragen:- Wat doet een OM(=omgekeerd magnetron) precies en hoe werkt een OM?
- Hoe energie zuinig is de OM en zijn er manieren om het energieverbruik zuiniger te maken?
- Op welke manieren kunnen de toegepaste technieken van de OM geoptimaliseerd worden?
-
Eigen ontwerp van een OM... (geen deelvraag maar het ontwerp/bouw van een OM).
Uit het artikeltje zouden we in principe een en ander kunnen proberen om een OM te ontwerpen. Echter is het erg lastig om dit alleen te doen. Ook gaat het er om welke materialen er nodig zijn, zodat we eventueel sponsors kunnen trekken... Hopelijk kunnen jullie ons hierbij helpen en/of zijn jullie al eerder in aanmerking gekomen met een dergelijk onderzoek..
Met vriendelijke groet,
Shad
-
Hi Shad,
Cool onderwerp! Hier had ik nog niet eerder van gehoord.
Uit jullie verhaal kan ik niet precies opmaken op welk natuurkundig principe het afkoelen berust. De naam omgekeerde magnetron suggereert dat er gebruikt wordt gemaakt van microwaves. Lijkt mij heel bijzonder.
Bedoelen jullie toevallig het apparaat van V-Tex?Groet,
Caspar Boers
-
Dag Caspar!
Bedankt voor je reactie terug. We bedoelen inderdaad het apparaat van V-tex. Ook klopt het dat we zelf niet precies weten om welk natuurkundig principe het berust. Misschien is er meer kennis nodig van het scheikunde. Eigenlijk is de term 'omgekeerde magnetron' niet correct. Ze maken namelijk niet gebruik van microwaves maar van een mix van vloeistoffen en een specifiek rotatiesnelheid(?). Het lijkt ons wel een te gek onderwerp maar het gebrek aan genoeg informatie en tijd staat ons niet toe om het onderzoek daarover te hebben. We hebben een 2e onderwerp verzonnen met betrekking tot drones. Dit hebben we samen met de begeleider besproken. Met drones kun je veel experimenten uitvoeren en betere verbanden leggen waarmee we meer tot het natuurkundige komen (wat we graag willen). Dit hebben we verder ook in een nieuw topic besproken, want we gaan nu ons echt richten op de drones en daarmee onderzoek verrichten.
Wel heel erg bedankt voor je reactie :-).
-
Oke Shad, succes met je PWS!