Beste @berke64,
De liftkracht van een vliegtuigvleugel hangt af van een aantal factoren: de oppervlakte, de dichtheid van de lucht, de snelheid van de lucht en de lift coefficient. In het plaatje hieronder zijn deze factoren opgenomen in de bekende liftformule.
alt text
Zoals je op het plaatje kunt zien hangt de lift coefficient af van onder andere de "angle of attack". Dit is de hoek tussen de "chord line" van de vleugel en de luchtstroom zoals op het plaatje hieronder te zien is.
alt text
Zolang de angle of attack kleiner is dan de "ciritical angle of attack" geldt hoe groter de "angle of attack" hoe groter je lift coefficient en hoe meer lift je vleugel zal produceren. De critical angle of attack is de hoek waaronder de vleugel de grootste lift coefficient heeft. Daarna is je vleugel overtrokken en zal het vergroten van de angle of attack alleen maar leiden tot minder lift. Hieronder een plaatje waar dit principe in een grafiekje is weergegeven.
![alt text](0_1504869796869_upload-41660c93-a890-4d6c-981f-a275d2808c59 image url)
Groetjes,
Juul