PWS Magnus Effect
-
Hee Wouter,
Wij hadden het idee om de voorwaartse beweging te simuleren d.m.v. een windtunnel en dan een cilinder aan te sluiten op een motor (aanpasbaar toerental) en daar dan de magnuskracht op te meten.
Bedankt voor je reactie!
Mvg
Luc -
Hey Luc,
De reactie van de prof die ik in eerste instantie mailde liet even op zich wachten. Hij heeft me doorverwezen naar een andere prof die zich meer bezighoudt met experimenteel onderzoek. Dus wie weet heeft hij ook nog een mooi idee.
De door jou bedachte proefopstelling lijkt me trouwens wel interessant. Ga je ook zelf een windtunnel bouwen?
Grt. Wouter
-
Beste Luc,
Sorry voor de late reactie. Het vervelende van de magnuskracht is dat hij alleen in werking treedt bij een voorwaartse beweging. Dit maakt het meten van de kracht natuurlijk lastig. Ik zal het eens voorleggen aan een professor hier op de TU. Misschien dat hij een idee heeft.
Je hoort het zo spoedig mogelijk van me!
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Ook excuses van onze kant voor deze late reactie. Dit komt mede doordat wij onze proefopstelling aan het uitwerken waren. Nu hebben wij een volledige proefopstelling, en volgens de theorie zou de proefopstelling het gewenste resultaat moeten opleveren. Echter kunnen wij met een ventilator niet genoeg windsnelheid genereren om onze cilinders roterend 'op te laten stijgen'.
-
Ha Luc,
Zou je meer foto's van je opstelling kunnen sturen? Ik zie nu niet heel goed wat het is. Wat zijn de afmetingen? Je kunt ook grote ventilators huren. Zoals bijvoorbeeld hier. Hier zou je dan een windtunnel omheen kunnen bouwen.
Je kunt bijvoorbeeld een grote conus (gemaakt van e.g. MDF) om de ventilator heen bouwen die de luchtstroom samendrukt. Dit zorgt voor een geconcentreerde luchtstroom en hogere luchtsnelheid. Vervolgens maak je een testsectie van plexiglas waar je opstelling in komt te staan. Aan de testsectie maak je dan weer een conus die de luchtstroom laat expanderen, zodat de luchtsnelheid weer verlaagd wordt.
Hoe laat je de ronde vleugels draaien?
Grt. Wouter
-
Beste Luc en Martijn,
Cool, wat is de draaisnelheid van de cilinders?
Ik denk trouwens wel dat de 'smalle' buis vrij lang moet zijn in verhouding tot de 'brede' buis. De luchtsnelheid van een bladblazer is hoog en zo heeft de luchtstroming even de tijd om te settelen. Ook is het verstandig om gaas in de eerste buis te doen zodat de lucht 'in plakjes' wordt gesneden en mooi laminair wordt. Dit noem je een suskamer.Benieuwd naar nieuwe foto's!
Grt. Wouter
-
Hey Wouter,
Wij laten de cilinders ronddraaien door middel van een elektromotortje met de as aan beide kanten (deze is in de foto niet goed zichtbaar).
De windsnelheid genereren wij nu d.m.v een bladblazer. Onze docenten vertelden ook die manier om de wind te verbreden. We zullen binnenkort een betere foto sturen, want de opstelling stond nog niet goed, we moeten ook de assen van het motortje verlengen.Groeten
Luc en Martijn -
Hee Wouter,
Wij vroegen ons af of er misschien een mogelijkheid is om op de TU een windtunnel in gebruik te nemen want onze opstelling is eigenlijk wel zo goed als af. Is dit niet mogelijk dan gaan we waarschijnlijk zelf een windtunnel maken.
over de rotatiesnelheid, het maximaal aantal omwentelingen per minuut is 10000, alleen zal dit in werkelijkheid wel wat lager liggen.
mvg
Martijn en Luc
-
Beste Martijn en Luc,
Ik geef begin december weer een windtunnel workshop. Ik denk alleen dat jullie proef hier niet geschikt voor is. De windtunnel is namelijk verticaal, dus je kan er niet zomaar wat 'in zetten'. We gebruiken hem alleen voor vleugelprofielen helaas.
Hebben jullie inmiddels zelf al wat bedacht?
Grt. Wouter
-
Hallo jongens,
Momenteel ben ik druk met tentamens. Ik zal jullie vraag in de loop van de week beantwoorden.
Grt. Wouter