Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

    PWS Magnus Effect

    Raketten, vliegtuigen & aerodynamica
    1
    11
    10505
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • L
      luc
      voor het laatst aangepast door

      Beste student,

      Dit jaar doen moeten wij een profielwerkstuk maken.
      Wij hebben er voor gekozen om een modelvliegtuig te maken met roterende, cilindervormige vleugels.
      Deze zal dan opstijgen doordat we gebruik maken van het magnus effect.

      Nu hebben wij geen manier bedacht/gevonden, om de magnus kracht te meten.
      Misschien hebben jullie nog een proefje of manier om het magnus effect aan te tonen en te meten.

      Groeten,
      Luc

      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • L
        luc
        voor het laatst aangepast door

        Hee Wouter,

        Wij hadden het idee om de voorwaartse beweging te simuleren d.m.v. een windtunnel en dan een cilinder aan te sluiten op een motor (aanpasbaar toerental) en daar dan de magnuskracht op te meten.

        Bedankt voor je reactie!

        Mvg
        Luc

        1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • Wouter BoumaW
          Wouter Bouma
          voor het laatst aangepast door

          Hey Luc,

          De reactie van de prof die ik in eerste instantie mailde liet even op zich wachten. Hij heeft me doorverwezen naar een andere prof die zich meer bezighoudt met experimenteel onderzoek. Dus wie weet heeft hij ook nog een mooi idee.

          De door jou bedachte proefopstelling lijkt me trouwens wel interessant. Ga je ook zelf een windtunnel bouwen?

          Grt. Wouter

          Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
          • Wouter BoumaW
            Wouter Bouma
            voor het laatst aangepast door

            Beste Luc,

            Sorry voor de late reactie. Het vervelende van de magnuskracht is dat hij alleen in werking treedt bij een voorwaartse beweging. Dit maakt het meten van de kracht natuurlijk lastig. Ik zal het eens voorleggen aan een professor hier op de TU. Misschien dat hij een idee heeft.

            Je hoort het zo spoedig mogelijk van me!

            Grt. Wouter

            Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

            1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • L
              luc
              voor het laatst aangepast door

              Hallo Wouter,

              Ook excuses van onze kant voor deze late reactie. Dit komt mede doordat wij onze proefopstelling aan het uitwerken waren. Nu hebben wij een volledige proefopstelling, en volgens de theorie zou de proefopstelling het gewenste resultaat moeten opleveren. Echter kunnen wij met een ventilator niet genoeg windsnelheid genereren om onze cilinders roterend 'op te laten stijgen'.

              1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
              • Wouter BoumaW
                Wouter Bouma
                voor het laatst aangepast door

                Ha Luc,

                Zou je meer foto's van je opstelling kunnen sturen? Ik zie nu niet heel goed wat het is. Wat zijn de afmetingen? Je kunt ook grote ventilators huren. Zoals bijvoorbeeld hier. Hier zou je dan een windtunnel omheen kunnen bouwen.

                Je kunt bijvoorbeeld een grote conus (gemaakt van e.g. MDF) om de ventilator heen bouwen die de luchtstroom samendrukt. Dit zorgt voor een geconcentreerde luchtstroom en hogere luchtsnelheid. Vervolgens maak je een testsectie van plexiglas waar je opstelling in komt te staan. Aan de testsectie maak je dan weer een conus die de luchtstroom laat expanderen, zodat de luchtsnelheid weer verlaagd wordt.

                Hoe laat je de ronde vleugels draaien?

                Grt. Wouter

                Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                • Wouter BoumaW
                  Wouter Bouma
                  voor het laatst aangepast door

                  Beste Luc en Martijn,

                  Cool, wat is de draaisnelheid van de cilinders?
                  Ik denk trouwens wel dat de 'smalle' buis vrij lang moet zijn in verhouding tot de 'brede' buis. De luchtsnelheid van een bladblazer is hoog en zo heeft de luchtstroming even de tijd om te settelen. Ook is het verstandig om gaas in de eerste buis te doen zodat de lucht 'in plakjes' wordt gesneden en mooi laminair wordt. Dit noem je een suskamer.

                  Benieuwd naar nieuwe foto's!

                  Grt. Wouter

                  Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                  1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                  • L
                    luc
                    voor het laatst aangepast door

                    Hey Wouter,

                    Wij laten de cilinders ronddraaien door middel van een elektromotortje met de as aan beide kanten (deze is in de foto niet goed zichtbaar).
                    De windsnelheid genereren wij nu d.m.v een bladblazer. Onze docenten vertelden ook die manier om de wind te verbreden. We zullen binnenkort een betere foto sturen, want de opstelling stond nog niet goed, we moeten ook de assen van het motortje verlengen.

                    Groeten
                    Luc en Martijn

                    1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                    • L
                      luc
                      voor het laatst aangepast door

                      Hee Wouter,

                      Wij vroegen ons af of er misschien een mogelijkheid is om op de TU een windtunnel in gebruik te nemen want onze opstelling is eigenlijk wel zo goed als af. Is dit niet mogelijk dan gaan we waarschijnlijk zelf een windtunnel maken.

                      over de rotatiesnelheid, het maximaal aantal omwentelingen per minuut is 10000, alleen zal dit in werkelijkheid wel wat lager liggen.

                      mvg

                      Martijn en Luc

                      1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                      • Wouter BoumaW
                        Wouter Bouma
                        voor het laatst aangepast door

                        Beste Martijn en Luc,

                        Ik geef begin december weer een windtunnel workshop. Ik denk alleen dat jullie proef hier niet geschikt voor is. De windtunnel is namelijk verticaal, dus je kan er niet zomaar wat 'in zetten'. We gebruiken hem alleen voor vleugelprofielen helaas.

                        Hebben jullie inmiddels zelf al wat bedacht?

                        Grt. Wouter

                        Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                        1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                        • Wouter BoumaW
                          Wouter Bouma
                          voor het laatst aangepast door

                          Hallo jongens,

                          Momenteel ben ik druk met tentamens. Ik zal jullie vraag in de loop van de week beantwoorden.

                          Grt. Wouter

                          Student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

                          1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                          • First post
                            Last post
                          Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors