PWS Energiefiets
-
Hallo,
Wij houden ons profielwerkstuk over de energiefiets.
Het doel van ons profielwerkstuk is om energie op te wekken met behulp van spierkracht. Hierbij hebben wij onderzoek op internet gedaan en hier is uitgekomen dat één van de efficiëntste manieren om energie op te wekken met een zogenaamde energiefiets is.Een energiefiets werkt volgens het principe van een normale fiets, men trapt en de trapbeweging wordt omgezet in energie. Bij een normale fiets is dit de kracht vooruit, bij een energie fiets wordt de energie ergens anders in omgezet. Dit kan op twee manieren:
-
Mechanische energie: door de ketting van de fiets wordt direct iets aangedreven, hierbij moet men denken aan een mixer, koffiemaler of iets dergelijks
-
Elektrische energie, de ketting van de fiets drijft een dynamo aan die de bewegingsenergie omzet in elektrische energie, deze elektrische energie kan worden opgeslagen in een accu, of kan direct iets aanzetten. Er zijn gevallen op internet bekend waarbij door de elektrische energie een tv kon worden voorzien van genoeg stroom om te kunnen werken.
Wij willen een energiefiets maken die de bewegingsenergie omzet in elektrische energie (stroom). Wij willen dit, omdat er dan veel te onderzoeken valt over de dynamo’s, opslaan van energie en natuurlijk de rendementen hiervan. Ook zijn wij zeer nieuwsgierig over wat we met zo’n fiets allemaal van stroom kunnen voorzien.
Nu is onze vraag wat voor soort dynamo/elektromotor we het beste zullen kunnen gebruiken en hoe we dit zullen kunnen onderzoeken. (We hebben ergens gelezen dat de oude motor van een wasmachine erg geschikt schijnt te zijn)
Mvg,
Joep Tummers en Jens Idema V6
-
-
Beste Joep en Jens,
Wat een mooi en relevant onderwerp. Jullie hebben al een idee over hoe jullie het willen gaan aanpakken, maar ik hebben jullie al alle eisen voor jullie ontwerp op een rijtje. Als je namelijk een zogenoemd Programma van Eisen opstelt, zul beter op zoek kunnen gaan naar informatie bijvoorbeeld over je dynamo. Je wil bijvoorbeeld een dynamo die zo efficient mogelijk energie opwekt, maar niet te veel weerstand biedt tegen de spierkracht in (een moment). Als je zo door gaat denken en op internet gaat zoeken dan zul je meer en meer eisen kunnen opschrijven waar je dynamo aan moet voldoen. De volgende site gaf veel ideeen voor deze fiets [url]http://www.energiefiets.be/[/url] bij het 'doe het zelf' kopje.
Zijn jullie al begonnen met een programma van eisen?
Groeten Thijs
-
Hallo Thijs,
Hartstikke bedankt voor je reactie! ook is de link heel erg handig, hierdoor zijn wij er bijvoorbeeld achter gekomen dat de energiefiets het beste werkt in combinatie met een vliegwiel of condensator. Ook staan hier hele handige schakelingsschema's. bedankt hiervoor. Over het programma van eisen zullen wij morgen overleggen, we zullen dit zo spoedig mogelijk aan je laten weten via dit forum.
Groeten
Jens en Joep
-
hallo Thijs,
We dachten dat we eerder op jouw bericht hadden gereageerd, maar dit is op een of andere manier niet goed gegaan.
Programma van eisen:
Wat moet mijn ontwerp kunnen?
De bedoeling van ons onderwerp is dat het bewegingsenergie omzet in elektrische energie. Dit willen we bereiken door middel van een energiefiets.Onze eisen:
- Energie om kunnen zetten van bewegings naar elektrische energie
- De kosten moeten zo laag mogelijk blijven
- We willen gebruik maken van een autodynamo (dit heeft veel voordelen)
- De energie moet opgeslagen kunnen worden
- De energie moet ook inzetbaar zijn
- Het ontwerp moet simpel zijn
- De fiets moet praktisch inzetbaar zijn
- Er moet zo min mogelijk energie verloren gaan
Ook hebben wij een nieuw plan geschreven
Aangepast idee:
Na lang zoeken en een aantal mislukte pogingen zijn we op het spoor gekomen van de autodynamo om energie mee op te wekken. We hebben dit eerder overwogen maar kwamen niet op een groot genoeg toerental wat het opwekken van electrische energie beperkte. Maar na enig research en lang beraad zijn we erachter gekomen dat het wel mogelijk is. We doen dit als volgt: om een hoog toerental te verkrijgen moet men een groot wiel met een klein wiel verbinden door middel van een snaar of ketting. Een dynamo van een auto gaat werken bij een toerental van ongeveer 800 toeren. De spanning blijft gelijkt namelijk ongeveer 12 volt, maar naarmate het toerental toeneemt, wordt de stroomsterkte hoger. Dit wil zeggen dat er meer elektrische energie wordt opgewekt. Om dit toerental te kunnen bereiken hebben we het volgende bedacht. We hebben een fiets aangeschaft met 21 versnellingen. Als de pedalen in de hoogste versnelling één maal draaien, dan draait het achterwiel ongeveer vier maal. De ratio tussen voor en achter tandwielen is dus 1:4. Vervolgens gaan wij de dynamo aandrijven door mideel van een snaar welke om de velg zit en om de pouley van de dynamo. De pouley van de dynamo is vele malen kleinder dan het achterwiel, waardoor de dynamo met een toerental van ongeveer 2000RPM gaat draaien. Dit toerental bereiken we al bij 55 trapomwentelingen per minuut. In theorie is het mogelijk.
Om dit plan te realiseren kan Jens via zijn werk aan de benodigde onderdelen komen. Het fabriceren gebeurt bij joep thuis in de garage.
Ook hebben we een filmpje gevonden wat ons idee ook gebruikt, als u op de link hieronder drukt, ziet u het filmpje.
[url]http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_19530&feature=iv&src_vid=O0x5j8_PKZw&v=kVAZIDFMRXY[/url]Groet, Joep en Jens
-
Hey Jens en Joep,
Ik ben blij dat ik jullie al een beetje heb kunnen helpen. Ik hoor graag van jullie, zodra jullie een programma van eisen hebben opgesteld! Check ook even het stappenplan op onze site. Daar vind je informatie over hoe je je ontwerp proces moet doorlopen en dus ook over een Programma van Eisen. Succes!
Groeten Thijs
-
Hey Joep en Jens,
Dat ziet uit als een goed plan. Gezien het filmpje moeten jullie eisen wel haalbaar zijn. Hoe kan ik jullie nog verder helpen?
Groeten Thijs