Energie uit fluctuerende massa
-
Hallo,
Wij zijn Siebe en Vincent, en we zitten in VWO6. Wij willen voor ons profielwerkstuk onderzoek doen naar de mogelijkheid om energie op te wekken uit fluctuerende massa's. Dit willen wij doen door een soort verkeersdrempels te maken die elektrische energie opwekken als er een auto overheen rijdt.
Heeft iemand nog tips of ideeën hoe we dit het beste aan kunnen pakken?
-
Beste Siebe,
Het is mij niet helemaal duidelijk wat de link tussen de fluctuerende massa en de elektrische energie is. Maar als je elektrische energie wil opwekken, dan raad ik jullie aan het fenomeen inductie te bestuderen. Als jullie iets meer tekst en uitleg geven, dan kan ik jullie beter helpen.
Groeten Thijs
-
Hier even een iets duidelijkere uitleg van onze vraag:
We willen een verkeersdrempel maken die door het inveren elektrische energie opwekt. We willen dus de massa van de auto gebruiken om de drempel in te laten veren en die verandering dan gebruiken om die energie op te wekken.Waar moeten we op letten of waar kunnen we verbeteringen aanbrengen in dit idee?
Groeten Vincent en Siebe
-
Hey Vincent en Siebe,
het is me duidelijk wat jullie willen. Hebben jullie het internet al afgespeurd naar informatie over dit onderwerp? Zoals ik het nu begrijp, zijn jullie van plan om potentiele energie (hoogte energie) om te zetten in elektrische energie. Ik raad jullie dus aan om een schatting te maken van de hoeveelheid energie, die op deze manier omgezet zou kunnen worden, en op welke manier deze omgezet kan worden. Zoals ik al eerder aangaf, is inductie een interessant fenomeen om te bestuderen. Probeer bijvoorbeeld is te kijken naar de werking van een dynamo. Ik hoop jullie hiermee een stukje verder te hebben geholpen. Als er nog vragen zijn hoor ik 't graag!
Groeten Thijs
-
Hey Vincent en Siebe,
Piezo-elektrische energie niet echt mijn veld van expertise, dus ik zal een collega vragen jullie te helpen. Hij studeert Technische Natuurkunde en kan jullie hopelijk beter helpen dan ik. Hebben jullie het internet al goed afgezocht om uit te zoeken hoe dit precies werkt?
Groeten Thijs
-
Na wat onderzoek hebben wij wat gevonden over piëzo-elektrische energie. We zijn bezig om meer informatie hierover te vinden. We proberen een practicum hierbij te bedenken, om uit te zoeken of deze techniek rendabel is, maar weten niet zo goed hoe we dit moeten doen. Kunnen wij hier meer mee en zijn er nog ideeën?
We moeten ook samenwerken met een bedrijf of instelling. Kunnen we hierbij wat hebben aan de TU Delft? Naar welke faculteit zullen we dan moeten kijken?
-
Hoi Siebe,
Je zou even kunnen kijken naar bijvoorbeeld solmates ( [url]http://www.solmates.nl[/url]/ )?
Groetjes,
Ad -
We willen, naar aanleiding van de informatie die we hebben gevonden, de toepassing van piezo-elektriciteit in de weg vergelijken met die van de toepassingen in de nu bestaande discovloeren en stationshallen. Oftewel: De verschillen tussen de invloed van een voetstap van een mens en een rijdende auto op een piëzo-element. We zoeken nog materialen voor het practicum dat we hierbij gaan uitvoeren.
Als practicum willen we de invloed van de massa van een mens op een piezo-elektrisch element vergelijken met de invloed van de massa van een auto.We moeten nog contact zoeken met een bepaalde instantie of bedrijf. Kunnen we wat hebben aan de TU Delft, of weet je een ander bedrijf waar wij mee samen kunnen werken?
-
Hoi Vincent en Siebe,
Als je een proefje wilt doen zou ik even uitzoeken bij welke mineralen er een piëzo effect optreed en deze dan bestellen. Vervolgens kun je deze aansluiten aan een multimeter. Je zou dan bijvoorbeeld een aantal keer met een apparaat kunnen tikken op de stenen op zo een mechanische druk uit te oefenen. Je maakt dan een paar keer een meting en doet dit per verschillende mineralen. Je sluit de mineralen gewoon via een multimeter aan op de computer en neemt dit op. Lijkt me een leuke opzet van het proefje!
Groetjes,
Ad