Actieve aerodynamica bij raceauto's
-
Beste meneer/mevrouw,
Voor ons PWS zijn we bezig met een onderzoek naar actieve aerodynamica bij raceauto's. Wij hebben gezien dat er concepten zijn van auto's met een achtervleugel die horizontaal draait: de linkerkant omhoog of de rechterkant omhoog. Dit zou de grip van het binnenste wiel moeten verbeteren.
Wij hebben zelf een windtunnel gebouwd om de verschillen in neerwaartse druk te meten bij verschillende draaiingen.
Onze vraag is: hoe berekenen we de effectieve downforce en de gewichtsverplaatsing van de auto in de bocht?
We zoeken iemand die veel weet over aerodynamica en downforce bij auto's en ons kan helpen bij de berekeningen. -
Hoi @Thijmen-2 ,
Leuk onderwerp, goed om te horen dat jullie al aan de slag zijn gegaan. Ik ben erg benieuwd naar jullie zelf gebouwde windtunnel en de modellen waarmee jullie testen. Ik kan jullie denk ik wel verder helpen dus laten we een video gesprek inplannen volgende week!
Wat betreft de berekeningen voor de downforce ou je eigenlijk accurate metingen moeten uitvoeren of het door een softwareprogramma halen om achter de weerstands coëfficiënt en de downforce coëfficiënt te komen. Ik weet niet of jullie windtunnel een kracht sensor heeft maar anders zouden we het even in het video gesprek kunnen bespreken.
Kunnen jullie komende week woensdag 3 Dec om 11:00?
Anders zouden we ook maandag ochtend 1 Dec om 09:00 kunnen afspreken.Groeten,
Wick