PWS onderzoek Jabulani
-
Beste mensen van TU Delft,
Ik onderzoek voor mijn PWS hoe een Jabulani werkt qua luchtstromen vergeleken met een normale bal en hoe het komt dat de Jabulani zo erg zwabbert. Dus wil ik vragen of het mogelijk is om dit experiment uit te voeren bij jullie met gebruik van een windtunnel en zo ja wanneer dat zou kunnen.
M.v.g. Joris Begthel
-
Beste Joris,
Gaaf onderwerp! Het is mogelijk om onze windtunnel te gebruiken om de verschillen te zien tussen de luchtstromen rond een normale voetbal en een Jabulani. Onze windtunnel is alleen wel vrij amateuristisch in elkaar gezet waardoor ik vrijwel zeker weet dat je geen verschillen in de krachten kan zien bij de metingen in onze windtunnel.
Wel hebben wij nog een oude kleine windtunnel waarin je als het goed is luchtstromen kan zien dmv rook. Deze is alleen 2 jaar opgeborgen geweest dus weet ik niet zeker of ik die nog aan de praat krijg.
Ik kan alleen zelf niet meer voor de vakantie kijken of ik hem weer bruikbaar kan maken. Zou je na de zomer nog een bericht kunnen sturen als je tegen die tijd nog interesse hebt in de windtunnel? Intussen zou ik als ik jou was even bij wat andere particuliere bedrijven of op een andere manier kan kijken of je ergens een windtunnel met rook kan gebruiken.
Ik hoop je hiermee genoeg te hebben geholpen!
Karel