Solvolyse van PET en PU plastic
-
Beste meneer of mevrouw,
Mijn klasgenoot en ik werken aan ons profielwerkstuk over depolymerisatie, met een focus op het solvolyseproces. We onderzoeken onder andere welke typen plastics, oplosmiddelen en temperaturen het meest geschikt zijn, en of katalysatoren mogelijk een rol kunnen spelen bij dit proces. Daarnaast weten we nog niet goed hoe we de gevormde monomeren het beste kunnen aantonen en hoe we hun kwaliteit kunnen beoordelen.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Micah Verschuur en Wassim Aznay
Ds. Pierson College -
Hoi Micah en Wassim,
Wat een interessant onderwerp voor jullie PWS! Ik zal hieronder even door jullie vragen heen lopen:
Solvolyse werkt vooral goed bij condensatiepolymeren, zoals PET, PLA PU en PC. Deze plastics lossen allemaal op bij verschillende omstandigheden en in verschillende oplosmiddelen. Oplosmiddelen die voornamelijk gebruikt worden voor solvolyse zijn water, methanol, etheenglycol en amines. De temperaturen waarop deze processen plaats vinden liggen tussen de 100 en 200 graden Celsius. Is dat mogelijk voor jullie om te behalen op jullie school?De analyse kan op een aantal manieren. De makkelijkste zou het meten van de pH zijn. Tijdens de hydrolyse van de polymeren komen er namelijk carbonzuren vrij die ervoor zorgen dat de pH daalt. Als jullie dus een lagere pH zouden meten dan betekent dat dat de polymeren zijn omgezet in monomeren. Verder zouden jullie nog kunnen kijken naar TLC of naar het smeltpunt van de monomeren na de hydrolyse.
Voor het bepalen van de zuiverheid van jullie solvolyse zouden jullie kunnen kijken naar het verschil in massa voor en na de solvolyse. Als de massa van de polymeren hetzelfde is als de monomeren zijn jullie weinig tot geen polymeer verloren. Zuiverheid zou je eventueel nog kunnen testen op basis van smeltpunt. Dit kan ik nog wel iets meer toelichten als jullie dat zouden willen.
Ik hoop jullie zo voldoende geholpen te hebben voor nu. Als jullie nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Bjorn