Energie opwekken met geluid
-
Beste lezer
Ik ben nu bezig met het maken van mijn PWS. Mijn onderzoeksvraag is: 'Is geluid een energiebron die in de maatschappij gebruikt kan worden'. Ik moet nu een experiment bedenken en ik vroeg me af welke experimenten ik kan doen bij deze onderzoeksvraag.
Met vriendelijke groet,
Simon -
Hey @Simon123,
Creatief onderwerp! Welke richting zat je zelf op te denken? Dan kan ik meedenken om te kijken of dit mogelijk is. Wij hebben in het PWS lab geen kant en klare opstellingen waarmee we geluid omzetten in elektriciteit, maar ik kan je zeker helpen. Vaak wordt piëzo gebruikt om trillingen en geluid om te zetten in elektriciteit, omdat de vervorming van het piëzo element een stroom opwekt. Laat maar weten!
Groetjes,
Lennard -
Beste Lennard,
Dankuwel voor het snelle antwoord!
Ik zat te denken aan een experiment waarbij je geluid op piëzo-element afstuurt (Piezo-element kan ik via ebay voor een euro bestellen, dus die kan ik zelf meenemen) en dan de hoeveelheid ontstane elektriciteit meet met behulp van een oscilloscoop; ik denk dat de apparatuur dus geen probleem wordt voor dit experiment. Het enige wat ik me nog afvraag is of dit een goed passend experiment is bij mijn onderzoek.Met vriendelijke groet,
Simon -
Hey @Simon123,
Dat is zeker een prima experiment! De scope is hier misschien nog wel wat overkill, het zou ook gewoon met een multimeter kunnen. Je weet immers toch al wat de frequentie gaat zijn, dit is hetzelfde als de frequentie van het geluid dat je er op af stuurt. Het zou wel interessant zijn om meerdere parameters te variëren, denk bijvoorbeeld aan de intensiteit van het geluid, frequentie van het geluid, en de hoek van inval op het piëzo (er zijn er vast nog een hoop te bedenken).
Als jullie een toongenerator op school hebben (of iets dat als toongenerator dienst kan doen), zou ik aanraden om dit experiment gewoon op school uit te voeren, het voegt immers niet zo veel toe om naar Delft te komen. Als je dan de resultaten hier bespreekt, dan denk ik graag met je mee. Mocht je bijvoorbeeld te veel last hebben van trillingen, of is je toongenerator of multimeter niet nauwkeurig genoeg, dan kunnen we altijd nog proberen om het experiment hier te herhalen met betere apparatuur.
Veel succes en hou me vooral op de hoogte!
Groetjes,
Lennard