geothermie
-
beste,
ik, Jasper van den bos en mijn pws-partner zitten in VWO6 houden ons pws over geothermie.
wij willen onderzoeken wat de eisen voor de locaties zijn waar geothermische wordt gedaan en hoe we meer geothermie in Nederland kunnen gebruiken.
we hebben op de site van de TU delft gelezen dat er op de campus gebruik gemaakt wordt van geothermie. Nu vragen wij ons af of het mogelijk is een keer langs te komen om de installatie te bekijken en/of een interview te houden.
met vriendelijke groet, Jasper van den Bos -
hallo Jasper,
Wat interessant dat jullie jullie PWS over geothermie doen. Het klopt dat de TU Delft bezig is met geothermie, maar het wordt nog niet gerealiseerd. Er is een heel plan opgesteld met als doel dat eind 2025 de aardwarmtebron werkt. Zie de site https://geothermiedelft.nl/ voor meer informatie. Als je bij FAQ op de site kijkt zie je veel voorkomende vragen, ook over de geschikte locatie, wat jullie sowieso inhoudelijk kan helpen met jullie PWS. Verder heb ik contact opgenomen met iemand van het lopende project voor een eventueel interview of dat jullie langs kunnen komen. Ik laat weten als ik hier reactie op heb. Hebben jullie verder nog inhoudelijke vragen voor jullie PWS? In ieder geval heel veel succes verder!
Met vriendelijke groeten,
Liz Loosen -
@lizloosen
beste liz,bedankt voor de reactie.
fijn dat je contact heb kunnen opnemen met iemand voor een mogelijk interview.
verdere vragen die wij in ons pws willen beantwoorden gaan over het verschil in kosten met de huidige gebruikt energiesoorten. en over of alleen warmte of ook energie wordt opgewekt door middel van geothermie.met vriendelijke groeten, Jasper van den Bos
-
Ik heb nog geen reactie voor het interview, maar laat weten als ik reactie heb.
Het verschil in kosten met de huidige gebruikte energiesoorten is zeker interessant om te onderzoeken. De grootste kosten van aardwarmte is de voorbereiding en aanleg van het systeem. Deze kosten zijn dus eenmalig. Zo staat op de site van geothermiedelft.nl dat volgens de warmtewet aardwarmte niet duurder mag zijn dan verwarming met aardgas. Op deze site en op het internet staat veel informatie over de verschillende kosten van energiesoorten, dus jullie kunnen je hier eerst in gaan verdiepen en als jullie er niet uit komen een concretere vraag stellen.
Zowel warmte als energie wordt opgewekt door middel van geothermie. Warmte kan worden opgewekt en meteen worden gebruikt voor verwarmingstoepassingen. Warmte kan ook in energiecentrales worden omgezet naar elektriciteit. Ik hoop dat ik zo jullie vragen heb beantwoord en dat jullie weer verder op weg kunnen. Succes!
Liz Loosen -
hoi liz,
bedankt voor je antwoord.
wij kunnen verder na deze tips.met vriendelijke groeten,
Jasper van den Bos -
Ik heb reactie gekregen met de verantwoordelijke voor 'omgeving en communicatie' vanuit Geothermie Delft. We kunnen een interview inplannen via teams zodat jullie al jullie vragen kunnen stellen. Ik zal hier ook bij zijn. Kunnen jullie een aantal verschillende data sturen zodat ik die door kan mailen naar de verantwoordelijke? Dan kunnen we de afspraak inplannen!
Liz Loosen -
hoi liz,
wij zouden volgende week op maandag tot donderdag kunnen.
met vriendelijke groeten,
jasper van den Bos -
Dan geef ik de volgende data door (aangepast naar mijn beschikbaarheid met die van jullie):
- dinsdag 22 oktober (hele dag)
- woensdag 23 oktober (vanaf 14:00)
- donderdag 24 oktober (vanaf 14:00)
Verder is het een idee dat jullie jullie vragen voor het interview naar mij mailen, zodat ik voorafgaand aan het interview nog aanpassingen/toevoegingen kan maken zodat het interview goed kan verlopen. Mijn mailadres is L.E.M.Loosen@student.tudelft.nl
Liz Loosen -
Hey,
Morgen om 14:00 staat het interview vast met geothermie Delft. Het gesprek vind plaats via teams. Ik hoor graag nog een bevestiging of jullie erbij zijn morgen en de teams link werkt. Zie de link hieronder voor de teams.
Liz Loosen -