Weerstand zweefvliegtuig
-
Hallo allemaal,
Samen met twee vrienden doen wij ons profiel werkstuk over zweefvliegen. Met als hoofdvraag: Wat voor invloed heeft een slip op de daalsnelheid van een zweefvliegtuig?
https://zweefvliegopleiding.nl/index.php/vvo/4-7-slipvlucht-en-sliplanding
Als je slipt in een zweefvliegtuig stuur je de neus van het vliegtuig ongeveer 45 graden tenopzichte van de luchtstroom, waardoor een vleugel minder lift creëert en de romp voor extra weerstand zorgt. Met als gevolg dat je sneller daalt. Dit hebben we al in de praktijk getest. Ons verdere onderzoek bestaat uit simulaties maken om uit te zoeken waar op het vliegtuig die weerstand het meest significant en zichtbaar is. Dit kunnen we dan in de praktijk, M.B.V. touwtjes op de vleugel, laten zien voor extra duidelijkheid. We hebben bewust eerst in het echt de slip getest zodat we later met het simulatie programa (SimScale) een satisfying resultaat kunnen berekenen. Maar hoe berekenen we dit?
We hebben onderzocht dat met behulp van de Drag/Lift Coefficient de weerstand/lift kracht kan berekenen. Als je deze vervolgens door elkaar deelt krijg je de glide ratio, de zweefafstand bij een bepaalde hoogte. Vraag 1 is, kunnen we dit beter aanpakken? Vraag 2 is, hoe komen we het beste aan deze coefficienten? We zitten nu er aan te om het met de simulatie te doen. Kan dit ook op een handigere manier?
Dank voor het meedenken allemaal!
Groeten,
Jens, Thom en Jonas -
Beste Jens, Thom en Jonas,
Gaaf onderwerp met al een goede opzet! Zelf heb ik nog nooit SimScale gebruikt, maar een aanpak voor de berekeningen van de weerstand is vaak hetzelfde met een simulatie programme. Allereerst moet je een model in het programma toevoegen. Een model van een zweefvliegtuig is te vinden op grabcad.com zodat je dat model niet zelf hoeft te maken aangezien dat erg lastig is. Hierna moet je een mesh opstellen. Dit is een soort rooster dat op de roosterpunten de computer kan laten berekenen wat de luchtstroom doet. Daarna zorg je ervoor dat de sliphoek 45 graden is door de luchtstroom vanaf die hoek te laten komen. Door het nu te simuleren kan je visualiseren waar de luchtdruk hoog is en waar laag. Met een CFD simulatie kan je de "Force and Moment coefficient" laten berekenen bij result control.
Het gebruiken van de glide ratio is een uitstekende manier om de efficiëntie van een zweefvliegtuig te berekenen. Daar zou ik dus sowieso niets aan veranderen!
Stel de simulatie werkt niet, kan je altijd langskomen met een model van een vliegtuigvleugel aangezien wij een windtunnel hebben waar kleine modellen in getest kunnen worden op zowel lift als weerstand! Bij verdere vragen hoor ik het graag!MVG
Karel PWS TU Delft