Hallo allemaal,
Samen met twee vrienden doen wij ons profiel werkstuk over zweefvliegen. Met als hoofdvraag: Wat voor invloed heeft een slip op de daalsnelheid van een zweefvliegtuig?
https://zweefvliegopleiding.nl/index.php/vvo/4-7-slipvlucht-en-sliplanding
Als je slipt in een zweefvliegtuig stuur je de neus van het vliegtuig ongeveer 45 graden tenopzichte van de luchtstroom, waardoor een vleugel minder lift creëert en de romp voor extra weerstand zorgt. Met als gevolg dat je sneller daalt. Dit hebben we al in de praktijk getest. Ons verdere onderzoek bestaat uit simulaties maken om uit te zoeken waar op het vliegtuig die weerstand het meest significant en zichtbaar is. Dit kunnen we dan in de praktijk, M.B.V. touwtjes op de vleugel, laten zien voor extra duidelijkheid. We hebben bewust eerst in het echt de slip getest zodat we later met het simulatie programa (SimScale) een satisfying resultaat kunnen berekenen. Maar hoe berekenen we dit?
We hebben onderzocht dat met behulp van de Drag/Lift Coefficient de weerstand/lift kracht kan berekenen. Als je deze vervolgens door elkaar deelt krijg je de glide ratio, de zweefafstand bij een bepaalde hoogte. Vraag 1 is, kunnen we dit beter aanpakken? Vraag 2 is, hoe komen we het beste aan deze coefficienten? We zitten nu er aan te om het met de simulatie te doen. Kan dit ook op een handigere manier?
Dank voor het meedenken allemaal!
Groeten,
Jens, Thom en Jonas