Analoge Rekenmachine
-
Hallo iedereen,
Mijn naam is Mustafa Buyuksalvarci, en samen met mijn partner Laurens Sulsters zijn wij bezig met ons profielwerkstuk waarbij wij een analoge rekenmachine willen bouwen. Wij zijn op zoek naar hulp van de TU Delft-gemeenschap om dit project naar een hoger niveau te tillen.
Concreet zijn wij op zoek naar:
Begeleiding bij het Leren van Design Software: we hebben nog geen ervaring met CAD-programma's of andere designsoftware en zouden graag willen leren hoe wij hiermee een functioneel en mooi ontwerp voor onze rekenmachine kunnen maken. Als iemand tips heeft voor goede programma's of eventueel wat tijd heeft om ons wegwijs te maken, zou dat geweldig zijn!
Toegang tot Apparatuur en Materialen: Daarnaast hebben wij onderdelen nodig die wij het liefst zouden willen maken met behulp van 3D-printers of andere prototyping machines. Wij zijn benieuwd of er mogelijkheden zijn om van deze faciliteiten gebruik te maken, en hoe we dat zouden kunnen regelen.
Als iemand hier ervaring mee heeft of weet waar wij terecht kunnen voor deze zaken, dan hoor ik het heel graag!
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
Mustafa -
Hoi @Mustafa-B,
Wat een leuk onderwerp! Ik werk bij het Profielwerkstuk en geef onder anderen de workshop 3D modelleren en 3D printen (beide onderdelen komen in de workshop voor). Nu moet ik wel gelijk zeggen dat 3D modelleren uitdagend is, dus als je een erg ingewikkeld ontwerp voor ogen hebt het lastig kan zijn dat te realiseren. Dat gezegd hebbende is het wel leuk om de uitdaging aan te gaan! Hebben jullie al een idee voor de werking van de rekenmachine of zijn jullie nog onderzoek aan het doen?
Jullie mogen bij ons 3D printen. Besef wel dat dit niet altijd in één keer lukt, en dat je dus wellicht meerdere keren langs moet komen. Een alternatief is om, als het niet in één keer gelukt is bij ons, langs een 3D print winkel bij jullie in de buurt langs te gaan. Maar dat zijn vooral zaken voor later in jullie PWS.
Er wordt binnenkort een datum voor de 3D print workshop gepland, dus houd de workshop pagina in de gaten.
Als jullie nog vragen hebben laat het maar weten!
Groetjes, Cian
-
Hey, bedankt voor je antwoord!
We hebben al best wel wat progressie gemaakt over het design van de rekenmachine. We weten eigenlijk al helemaal hoe het eruit hoort te zien, hoe de tandwielen moeten werken, etc.
We hebben zelf nog online gekeken naar verschillende programma’s om onze rekenmachine op de computer te designen, maar zoals je al zei was dat best lastig, dus een cursus zou wel helpen.
Wanneer zouden we een kijkje kunnen nemen bij de 3D-printer, of is het handiger dat we wachten op de workshop? De eerste versie van ons pws moet op 5 november al ingeleverd worden.
Nogmaals heel erg bedankt,
Laurens en Mustafa
-
Hey @Mustafa-B,
Fijn dat jullie al goed onderweg zijn!
Er is nu een workshop 3D printen ingepland, meld je aan via de aanmeldknop op deze pagina: https://pwstudelft.nl/workshops/3d-printen/
Hebben jullie misschien een schets of tekening van de werking van jullie ontwerp? Ik ben erg benieuwd!
Wat betreft ontwerpprogramma's: Tinkercad is handig omdat het gratis en online is. De functionaliteit is echter wel een beetje beperkt, maar dat zal het geval zijn met alle gratis programma's. Kijk daar even rond wat er allemaal al gemaakt is en of jullie denken of jullie er wat mee kunnen.
Tot bij de workshop waarschijnlijk!
Groetjes, Cian
-
Cian Rippen hey,
Sorry voor de heel erg late reactie, maar we hebben ons ingeschreven. We hebben al een erg gedetailleerd ‘idee’ hoe het eruit gaat zien, maar waarschijnlijk gaat tijdens het proces van het bouwen ervan er nog veel aan veranderen.
Nog wat over de cursus, we hebben geen tijd gekregen, dus we weten niet waar we hoelaat moeten zijn.
Kan jij ons misschien helpen?Mvg, Mustafa