PWS: Top snelheid van maglev treinen
-
Hallo,
Wij zijn Elias, Ian en Karsten. Voor ons profielwerkstuk gaan we onderzoeken wat de theoretisch maximum behaalbare snelheid is van een maglev trein. Om deze reden willen we vragen of er een bruikbare magnetzweeftreinopstelling is bij TU Delft die wij mogelijk kunnen gebruiken voor ons PWS. Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Elias Zano
V5A
KSE Katholieke Schoolgemeenschap Etten-Leur -
Hey @Elias-Zano,
Zo'n opstelling is er zeker! Deze is alleen niet zo geschikt voor het bepalen van de maximum snelheid. De opstelling bestaat uit een treintje met twee supergeleiders, de baan is een vlakke parabool van magneten waardoor het treintje van de ene kant van de baan naar de andere kant zweeft en weer terug. Laat maar weten als jullie hier gebruik van willen maken. Dit kun je doen door de workshop supergeleiding te volgen. De eerstvolgende workshop supergeleiding wordt overigens gegeven op dinsdag 25 juni en na de zomervakantie maandelijks.
Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Super bedankt voor het reactie,
Pech om dat te horen. Wat is er allemaal wel te veranderen aan het proefopstelling? Welke factoren zijn er te beïnvloeden of aanpassen?
En graag willen wij weten op welke dag de workshop plaats vind maandelijks na de zomervakantie.
Met vriendelijke groet,
Elias Zano
V5A
KSE Katholieke Schoolgemeenschap Etten-Leur -
Hey @Elias-Zano,
Helaas is de workshop vrij statisch. Wat je wel kunt veranderen is de input spanning (aan de elektrolyse kant) en de weerstand, aan de kant van de brandstofcel. De waarde van de weerstand bepaalt vervolgens hoe snel de waterstof verbruikt wordt. Ook kun je eerst de elektrolyse opstelling inschakelen en een tijdje wachten voordat je de brandstofcel aan zet. Zo controleer je de hoeveelheid waterstof die als brandstof wordt gebruikt door de brandstofcel.
Workshops worden vaak op woensdag gegeven, maar de precieze datum wordt pas een paar weken van te voren bepaald.
Groetjes,
Lennard -
Goedemorgen @lennardd ,
Ten eerste wil ik u alvast enorm bedanken voor uw hulp. Onze voorkeur zou liggen bij een onderzoek naar de weerstand van de brandstofcel. Wij zouden willen onderzoeken bij welke weerstand het treintje de meeste afstand aflegt. Zou dit onderzoek met jullie opstelling mogelijk zijn?
Ik heb ons zojuist opgegeven als geïnteresseerd voor de workshop. Weet u toevallig op welke datum de eerstvolgende workshop plaats zal vinden en wanneer wij ons hiervoor definitief in kunnen schrijven?
Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groet,
Ian Jansma -
Hey @Ian-Jansma-0, @Elias-Zano,
Allereerst mijn excuses, ik zie dat ik in reactie op jullie vraag een antwoord heb gegeven voor de workshop brandstofcel, niet de workshop supergeleiding. Als je met de workshop supergeleiding een experiment wilt doen dan zou ik aanraden om de kritische temperatuur of de kritische stroom van een supergeleider te bepalen. Hiervoor hebben we een onderzoeksopstelling en dit geeft een experiment met een voldoende moeilijkheidsgraad voor je praktisch deel. Dit experiment zit standaard bij de workshop inbegrepen en zal daar dus verder worden uitgelegd. Ik heb jullie een email gestuurd met meer informatie over de eerstvolgende workshops; de eerste staat gepland op 11 september, daarna eens in de vier weken.
Hopelijk heb ik jullie zo kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard