vraag over turbulente en laminaire stromingen
-
Hey lezer,
ik heb vernomen na wat research op internet en de workshop van laatst.
(die overigens enorm leerzaam en interessant was!)
dat bij een turblunte stroming het volgende krijg een Renolyds getal groter dan 3500 en dat je dan voor het berekenen van de weerstandskracht R= ½⋅cw⋅A⋅ρ⋅v^2 kunt gebruiken ik vroeg me af welke formule je moet gebruiken bij een laminaire stroming? kan dit nergens vinden?Groetjes,
Eefje
-
Hey Noor,
Bij de workshop sleeptanker. En mijn onderwerp gaat over weerstand op schepen.
Heel erg bedankt voor het pdf bestand maakt een hoop helder.
Ik heb het gewoon over het stroom oppervlak onder de boot is daar nog iets speciaals mee dan?
Groetjes,
Eefje
-
Hoi Eefje,
Bij welke workshop ben je laatst geweest? Waar ging je onderwerp ook alweer over?
Een stroming kan inderdaad laminair of turbulent zijn. Reynolds bewees dit, vandaar dat de dimensioloze waarde [Re] aan hem is toegekend. Onderzoeken we bijvoorbeeld de stroming in een buis dan kun je de formule UD/v gebruiken. Worden de waarden hierbij ongeveer groter dan 4000 dan kun je inderdaad stellen dat er sprake is van een turbulente stroming. Let wel; "een precieze waarde is niet aan te gevenomdat de omslag van laminair naar turbulent een instabiliteitsverschijnsel is, en daarom erggevoelig voor kleine, niet meetbare invloeden" (zie hier)
Over wat voor een stroomoppervlak spreek je? Want wanneer je breedte veel groter is dan de diepte kent een getal van Re = ca. 500 een laminaire stroming.
Hier kun je denk ik je antwoord vinden over de weerstandskracht.
Lukt het zo? Succes
Grt.
Noor -
Ha Eefje,
Stroomoppervlak mbt boten, daar weet ik als student Civiele Techniek weinig vanaf. Misschien weet Joris dat, hij gaf de sleeptankworkshop. Wanneer je meer vragen hebt, zal hij er in het vervolg naar kijken.
Succes,
Noor