hey Joris,
dat klinkt een stuk logischer, dankje!
groetjes,
Eefje
hey Joris,
dat klinkt een stuk logischer, dankje!
groetjes,
Eefje
Het lukte niet om het excel bestand toe te voegen maar ik hoop dat je die zelf nog hebt die grafiek.
Hey,
we zien in de grafiek op de x-as de snelheid uitgezet en op de y-as de weerstand uitgezet.
echter lijkt het me logisch dat een boot planeert dat de weerstand dan laag is in verhouding tot de snelheid.
maar we zien dat de uitschieter op de grafiek een hele hoge weerstand heeft bij een snelheid in de zelfde lijn.
dat de snelheid het zelfde blijft is logisch om dat het water versnelde en de boot niet in de sleeptank.
maar wat is nu de verklaring voor die uitschieter?
ik neem aan dat het geen meet fout is omdat hij ook bij de Duwbak gegevens die je had toegestuurd voorkomt, dat zou wel een hele constante meet fout zijn.
hopelijk kun je me helpen.
Groetjes,
Eefje
Hey Noor,
Bij de workshop sleeptanker. En mijn onderwerp gaat over weerstand op schepen.
Heel erg bedankt voor het pdf bestand maakt een hoop helder.
Ik heb het gewoon over het stroom oppervlak onder de boot is daar nog iets speciaals mee dan?
Groetjes,
Eefje
Hey lezer,
ik heb vernomen na wat research op internet en de workshop van laatst.
(die overigens enorm leerzaam en interessant was!)
dat bij een turblunte stroming het volgende krijg een Renolyds getal groter dan 3500 en dat je dan voor het berekenen van de weerstandskracht R= ½⋅cw⋅A⋅ρ⋅v^2 kunt gebruiken ik vroeg me af welke formule je moet gebruiken bij een laminaire stroming? kan dit nergens vinden?
Groetjes,
Eefje