Beïnvloeding scheepvaart op communicatie walvissen
-
Geachte heer/mevrouw,
Wij zijn Lauren en Fatima en gaan na de vakantie ons examenjaar in, waarin wij ook ons profielwerkstuk moeten maken.
De hoofdvraag van ons profielwerkstuk is: 'Hoe beïnvloedt scheepvaart de communicatie van walvissen?'. Het hoofdvak dat bij ons profielwerkstuk hoort is biologie, we willen echter ook een groot natuurkundig deel doen (en een klein maatschappelijk deel).
We willen bij het natuurkundig gedeelte een practicum uitvoeren, waarbij we de werking van sonar onderzoeken en of obstakels hierbij een last zouden kunnen zijn en zo ja, waarom en hoe precies.
Ons biologisch gedeelte gaat over de communicatie van walvissen op zich en het maatschappelijk gedeelte over eventuele aanpassingen in de scheepvaart.
Voor ons natuurkundig deel vroegen we ons af of het mogelijk is op de TU Delft het practicum uit te voeren en om hierbij hulp en ondersteuning te krijgen.Alvast bedankt voor uw antwoord,
Met vriendelijke groet, Lauren en Fatima -
Beste Lauren en Fatima,
Jullie hebben een interessant onderwerp gekozen! Hebben jullie al een idee wat voor practicum jullie op de TU zouden willen doen? Denk daarbij aan welke materialen je nodig zou hebben en wat je precies wilt bereiken met het practicum, welke vragen wil je ermee beantwoorden? Loop bijvoorbeeld even het stappenplan door, daar staat informatie over hoe je goede hoofd- en deelvragen opstelt.
Veel succes!Groetjes,
Tirsa -
Beste Lauren en Fatima,
De student die deze vraag kan beantwoorden, is momenteel op vakantie. Halverwege augustus is zij terug en zal ze jullie vraag zo snel mogelijk beantwoorden!
Grt. Wouter
-
Hi Fatima en Lauren,
Sorry voor mijn late reactie. Ik heb een tijdje over jullie experiment nagedacht. Jullie willen een vrij ingewikkelde situatie nabootsen. Jullie willen iets onderzoeken wat best ingewikkeld is en dus om een geavanceerd experiment vraagt.
Het experiment zie ik nu als volgt voor me. Een basin met water met aan de ene kant iets dat sonar uitzendt en aan de andere kant iets dat sonar ontvangt. Je wil dan iets doen met de intensiteit van de sonar die je meet met de ontvanger.
Een experiment kan natuurlijk een vereenvoudigde situatie zijn van de werkelijkheid. Maar als je de werkelijkheid te veel (of op een natuurkundig onjuiste manier) vereenvoudigd, krijg je resultaten die niets meer zeggen over hetgeen je wilde onderzoeken. Hiervoor moeten we oppassen.
Het lukt mij namelijk niet om een realistische manier te verzinnen om een meting onder water te doen over een afstand van 100m. Het enige wat ik kan bedenken is een openbaar zwembad, maar dan zal er veel sprake zijn van ruis in je resultaten.
Dan sonarapparatuur. Wat is de intensiteit van sonarapparatuur gebruikt op schepen die jullie willen onderzoeken?Volgens dit artikel gebruikt de marine 1 en 10 kHz. Je moet dus een manier vinden om dit na te bootsen. Dan moet je erachter komen of schatten wat de intensiteit is van de gebruikte sonar. En daarna moet je aan de hand van formules bepalen hoe je de intensiteit moet veranderen als je de afstand veranderd.
Dit is allemaal best lastig, maar wel te doen.Wat is me wel afvraag. Stel je krijgt uit dit experiment dat de intensiteit over 100 meter afneemt met 50%. Wat concludeer je dan met betrekking tot je onderzoek over walvissen?
Mocht je het artikel dat ik meestuurde nog niet hebben gelezen, dan zou ik dat zeker doen. Het is een interessant artikel dat redelijk goed beschrijft op welke manier de walvissen last hebben van de sonar. De walvissen worden dus als het waren ontkurkt als een champagnefles (ze ontploffen van binnen) wat natuurlijk een zeer droevig feit is!
Groet,
Caspar
-
Hoi Caspar,
Bedankt voor je antwoord.
Wij hebben zelf lang nagedacht en gebrainstormd, echter zitten wij ook met het punt van bijvoorbeeld de schaal van de meetopstelling.
In feite zou er op zeer grote schaal gemeten moeten worden, in bijvoorbeeld open water. Echter is dit uiteraard niet zomaar mogelijk. Weet jij hoe we dit misschien het beste aan zouden kunnen pakken op kleinere schaal?
In principe kunnen walvissen met elkaar communiceren over duizenden kilometers, maar goed, dit is voor ons natuurlijk geen geschikte afstand. Relevant zou inderdaad de al genoemde 100 meter kunnen zijn, dit hadden wij aan de hand van literatuuronderzoek al uitgevonden.Materialen zijn onder andere de apparatuur voor het maken van geluid, een sonarapparaat en de meetapparatuur.
Willen we dit echter onder water gebruiken, zou dit misschien waterdicht gemaakt moeten worden.
We hebben al methoden bekeken, maar het is geheel afhankelijk van de specifieke apparatuur hoe dit het beste kan en of dit überhaupt nodig zal zijn.
Wat is de beschikbare apparatuur van TU Delft?
We lopen ook een beetje vast met de geschikte meetopstelling, dan zouden we eerst wat meer over de apparatuur moeten weten.Graag horen we van je,
Met vriendelijke groet, Fatima en Lauren -
Hi Lauren en Fatima,
Ik moet zeggen dat ik het een erg nuttig onderzoek vind en dat ik ook erg benieuwd ben naar de uitkomst. Jullie willen graag weten wat de mogelijkheden zijn op de TU Delft, maar voordat ik die vraag kan beantwoorden heb ik eerst een paar vragen aan jullie.
Bij ScholierenLAB willen we jullie graag helpen en misschien hebben we zelfs het juiste materiaal ter beschikking. Dit brengt me bij de eerste vraag. Welk materiaal willen jullie gaan gebruiken? Volgende vraag: wat wordt jullie experimentele opzet en werkwijze? Jullie hebben een hoofdvraag en onderzoeksdoel gedefinieerd en dat is een goed begin. Maar ik kan niet voor jullie gaan bedenken hoe het experiment eruit moet gaan zien. Dit zullen jullie zelf moeten doen.
Wat moeten jullie doen: maak een experimentele opzet en werkwijze en stuur deze naar mij op.
Experimentele opzet:- Lijst met benodigde materialen
- tekening of beschrijving van de meetopstelling
Werkwijze: - Hoe gebruik je de meetopstelling om metingen te verrichten; hoe ga je te werk.
Maak hiervoor eerst alvast een paar schattingen op basis van literatuuronderzoek (internet). Wat zijn de afstanden waarover je interessante/relevante meetresultaten gaat vinden. Als hier 100m uitkomt zal de volgende vraag zijn: "hoe maak je een meetopstelling met de mogelijkheid om geluidsgolven te meten op een afstand van 100m onder water?".
Ik hoop dat ik jullie hiermee op weg heb geholpen. Mochten jullie tussendoor nog vragen hebben dan hoor ik het graag!Met vriendelijke groet,
Caspar
-
Hallo Tirsa,
Sorry voor het late antwoord, maar wij zagen nu pas dat je geantwoord had.
Inmiddels hebben wij een practicum bedacht, na veel nadenken en rondmailen. We weten niet of dit het beste plan en uitvoerbaar is, maar iets anders dat daadwerkelijk nuttig is voor onze onderzoeksvraag, konden wij nog niet bedenken.
Iemand had met ons meegedacht en we kwamen op het volgende uit:Uiteindelijk heeft jullie onderwerp veel te maken met de voortplanting en de intensiteit van geluid in water. Wat je zou kunnen doen is proberen te achterhalen hoe de intensiteit van het sonargeluid verandert als je verder van de sonar weggaat. Als je vervolgens opzoekt welke geluidsintensiteit een normale sonar gebruikt en vanaf welk geluidsniveau walvissen er last van hebben (ik weet niet of je dit makkelijk kunt vinden) kun je een soort van gevarenzone voor walvissen bepalen. Aan de grote van deze gevarenzone en het bereik van de sonar zou je kunnen afschatten wat nu echt het gevaar is van sonar voor walvissen. Als walvissen er alleen binnen 100 meter van een schip last van hebben en het schip ziet de walvis al van een kilometer afstand aankomen is er weinig aan de hand. Dan kunnen ze gewoon de sonar uitzetten. Als het effect echter tot 100 km schadelijk is voor walvissen is dat een ander verhaal.
Graag horen we naar de mogelijkheden hiervan en bij TU Delft.
Groeten, Lauren en Fatima -
Eigenlijk staat in dit artikel dus dat niet alleen de communicatie van walvissen wordt beïnvloedt, maar dat ze door de sonar gewoon worden dood gemaakt! Misschien een interessante kanttekening voor jullie onderzoek.