formule downforce to KG
-
goedendag
ik ben alex laarman en creative man met een plan ...(die graag de grenzen opzoek van wat natuurkundig nog net kan)...maar zijn ze uitvoerbaar ??daar heb ik jullie experts voor nodig want t moet ook veilig zijn....
nl
Ik ben bezig een auto af te maken en wil on-natuurlijk grenzverleggende spoilers erop zetten .De vraag die ik heb is
Bestaat er een formule waarmee ik kan bereken wat de downforce is(cq (lucht)druk en drag en
... dat uitgedruk in KG(gewicht)En hoe ik t zag./met in gedachte ..
extra gegevens voor 1 item:
De spoiler is 6 cm breed horizontaal
en heeft en opstaande rand van 2 cm ineen hoek van 135graden
staat op dakhoogte 40 cm van t auto dak af
Bij windkracht 6 en/of
bij een snelheid gereden van 120 p/uik ben super benieuwd en hoop een helpvolle response terug te lezen
Sincerly ALex Laarman
IK HAAL DE TEXT DOOR TRANSLATE NOG EXTRA
Good day
I am Alex Laarman and a creative man with a plan...(who likes to push the limits of what is still possible in physics)...but are they feasible? I need your experts for that because it also has to be safe... ..
NL
I'm finishing a car and want to put some unnaturally groundbreaking spoilers on it.The question I have is
Is there a formula with which I can calculate the downforce (or (air) pressure and drag and
... expressed in KG(weight)And how I saw it/with in mind ..
additional data for 1 item:
The spoiler is 6 cm wide horizontally
and has a raised edge of 2 cm at an angle of 135 degrees
is at roof height 40 cm from the car roof
At wind force 6 and/or
driven at a speed of 120 p/hI am very curious and hope to read back a helpful response
Sincerly ALex Laarman
-
Hi Alex,
I guess English is your native language, so I'll answer your question in both English and Dutch. If you prefer communicating with one of the languages, just ask further questions in either English or Dutch!
The subject you've chosen is very interesting and has a cool idea! De formula for downforce and drag differs per spoiler. Each spoiler itself has a specific shape, which leads to different values. This shape is called the airfoil, and you can do tests with different airfoils. You can always come by to TU Delft for a workshop wherein the airfoils are explained really well, and you'll do some tests with different airfoils. This data is really useful for the final report and gives you a clearer view on how spoilers work.
To give a short answer, a spoiler actually is an airplane wing, upside down. This means that it generates "Lift" towards Earth. The formula for this lift is: L = 1/2 *rho * V^2 * S * CL, where rho the density is in kg/m^3, V the velocity in m/s, S the surface area of the spoiler in m^2, en CL a variable that changes per airfoil, but also changes with a different angle of attack. The Lift is then given in Newton, and to change it do KG, it has to be divided by g=9.81 m/s^2 (gravitational acceleration). However, Newton is often more convenient.
If you are interested in the workshop, you can always register by planning a date with me on the forum!
I hope this answers your question, and for further question, just ask them here on the forum!Sincerely,
Karel (Aerospace Engineering)Interessant onderwerp en vet idee! De formule voor weerstand en downforce is verschillend per spoiler. Elke spoiler heeft namelijk een andere vorm waardoor die meer of minder downforce veroorzaakt. Deze vorm wordt het vleugelprofiel genoemd, en met verschillende vleugelprofielen kan je tests doen. Voor zulk soort tests kan je altijd langsgaan en da krijg je een workshop aangeboden, waarin precies duidelijk wordt hoe deze vleugelprofielen werken, en doe je dus zelf een test met vleugelprofielen. De data die uit deze tests komt, komt erg goed van pas en geeft je een duidelijker inzicht over hoe spoilers werken.
Een spoiler is eigenlijk een vliegtuigvleugel omgedraaid, waardoor er "Lift" naar beneden wordt gecreëerd. De formule voor deze lift is als volgend:
L = 1/2 *rho * V^2 * S * CL, waarin rho de luchtdichtheid is in kg/m^3, V de snelheid in m/s, S het oppervlakte van de vleugel in m^2, en CL een variabele die verschilt per vleugelprofiel, en ook verandert bij een andere Hoek van inval. De Lift wordt dan gegeven in Newton. Als je interesse hebt in de workshop kan je je altijd aanmelden en dan plannen we een datum voor de workshop!
Ik hoop dat dit genoeg helpt en voor andere vragen kan je altijd weer een vraag stellen hier op het forum!Mvg
Karel (Lucht- en Ruimtevaarttechniek)