Waterweerstand bootmodellen
-
Dit jaar moet ik voor natuurkunde een eigen experimenteel onderzoek (exo) doen.
Ik doe het over weerstand op boten in het water.De proef ging als volgt:
Ik liet 3 boten met verschillende vorm (rond, spits en rechthoekig)
met behulp van een katrol door het water trekken.
Met behulp van een afstandssensor heb ik afstands, snelheids en
versnellingsgrafieken kunnen maken.Met behulp van deze gegevens (en de trekkracht van de katrol) ben ik te weten gekomen wat de totale weerstand op de boten is.
hierbij mag ik de luchtweerstand verwaarlozen.Nu heb ik gelezen dat de overig weerstanden van de boot bestaan uit een wrijvingsweerstand en een golfweerstand.
Mijn eerste vraag is of dit klopt?
(ik heb namelijk ook gelezen dat het bestaat uit wrijvingsweerstand, frontale weerstand en golfweerstand)Het doel van mijn onderzoek is de golfweerstand of de frontale weerstand te onderzoeken bij verschillende bootvormen
Maar het probleem is dat geen formules heb kunnen vindn voor 2 van de 3 weerstanden.Nu heb ik op internet de formule Wrijvingsweerstand = 1/2rhoV^2Sc(f) gevonden
Waarin c(f) te bepalen is met 0,075/(Re-2)^2
en hiervoor Re met: VLp/v (waarin V de snelheid is)Klopt de formule voor deze wrijvingsweerstand en klopt het dat bij de formule voor Re de snelheid van de BOOT wordt bedoelt?
Mijn laatste vraag is of iemand misschien nog andere formules heeft voor het uitrekenen van weerstanden van boten?
Alvast bedankt voor 't reageren!
-
Hallo,
Ziet er goed uit wat je tot nu toe allemaal hebt gedaan. Ik heb in ieder geval een hoofdstuk uit het eerstejaars dictaat hydromechanica 1, van Dr.Ir. J.A. Keuning voor je. Hier kan je de meeste antwoorden op je vragen hebben.
Voor toegang tot deze link, stuur mij een berichtje via de PM.
Je hebt wrijvingsweerstand, golfweerstand en drukweerstand en samen vormen deze de totale weerstand. Dit staat verder uitgelegt in het dictaat.
0,075/(Re-2)^2 is gelijk aan de wrijvingsweerstand, dus niet de totale weerstand en V is inderdaad de snelheid van het schip.
Er zijn wel andere methodes om de weerstand van een schip te benaderen, maar niet om exact te berekenen. En deze methodes zijn vrij ingewikkeld. Zoals de Holtrop-Mennen berekening.
Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het graag.Groetjes
Thijs