Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login
    1. Home
    2. Peter
    P
    • Profiel
    • Volgend 0
    • Volgers 0
    • Onderwerpen 0
    • Berichten 26
    • Beste 0
    • Controversial 0
    • Groepen 0

    Peter

    @Peter

    0
    Reputatie
    542
    Bekeken
    26
    Berichten
    0
    Volgers
    0
    Volgend
    Geregistreerd Laatste keer online gezien

    Peter Ontvolgen Volgen

    Meest recente berichten door Peter

    • RE: Stabiliteit van een zeilboot

      Hoi Jeroen,

      Het idee van de verplaatsting is dat je de massa's van het midden van het schip verplaatst naar de zijkant waardoor het schip helling krijgt. Je begint dus met alle massa's aan boord te plaatsen, in het midden van het schip, zodat het schip geen helling heeft. Dan verplaats je de massa's om de beurt naar bakboord en meet de helling. Dat is de verplaatsing waar ze het over hebben. Hebben jullie dat gedaan? Of hebben jullie elke keer vanaf de wal een massa aan boord gezet. Want dan klopt het niet, want doordat je er telkens een nieuwe massa opzet gaat het schip ook steeds dieper liggen. Dus als jullie dat niet hebben gedaan, dan is het beste dat jullie de test opnieuw doen. Maar als dat niet mogelijk is, kan je aannemen dan de verplaatsing van het midden van het schip naar de bakboord kant is. Dan is jullie meting alleen niet heel naurkeurig. En in de pdf file die ik had gepost staat veel info, dus daar zou ik als ik jullie was nog even naar kijken.

      Succes, laat even weten hoe het verder gaat.

      Groetjes
      Thijs

      geplaatst in Water & boten
      P
      Peter
    • RE: Stabiliteit van een zeilboot

      hoi Thijs,

      de link van wikipedia hadden we zelf al gevonden, maar het pdf bestand is erg handig. We zullen er nog wel even doen voor dat we zo ver zijn dat we het in zoverre snappen dat we het toe kunnen passen op mijn etap.

      groeten jeroen

      geplaatst in Water & boten
      P
      Peter
    • Stabiliteit van een zeilboot

      hallo, wij doen ons Pws over de stabiliteit van een zeilboot.
      We hebben afgelopen najaar al proeven gedaan met de boot en gaan nu aan de berekeningen beginnen.
      Zou iemand ons daar informatie over kunnen geven, aangezien er op internet weinig nuttigs over te vinden is.

      bij voorbaat dank,

      jeroen

      geplaatst in Water & boten
      P
      Peter
    • RE: Onderzeeer/Vloeistofdruk

      Beste Thijs,

      Ondertussen zijn we aardig gevorderd, het bouwen van de modellen is bijna klaar en we zijn begonnen met de theorie. Ik heb even een vraagje tussendoor:
      De weerstandcoefficient is een constante, maar aan de andere kant is het een functie van het Reynholdsgetal. Hoe zit dit precies? In welke mate speelt het Reynholdsgetal echt mee in de totale sleepkracht?

      Alvast bedankt!

      Groet,
      Pieter en Sjoerd

      geplaatst in Water & boten
      P
      Peter
    • RE: Onderzeeer/Vloeistofdruk

      Beste Thijs,

      Bedankt voor je reactie!
      We zijn al een stuk verder geholpen en we zijn nu begonnen met het verder uitwerken van de proef en de modellen. Het lukt al aardig, alleen hebben we het volgende dillemma

      Hoeveel invloed heeft het volume van het model op de weerstand? Of moeten we met het berekenen van de weerstand alleen kijken naar het oppervlak van de groostste doorsnede.

      En hebben jullie ook ervaring met proeven waar het model zelf stilstaat en de stroming c.q. de weerstand gemeten worden.

      groetjes Sjoerd en Pieter

      geplaatst in Water & boten
      P
      Peter
    • Onderzeeer/Vloeistofdruk

      Beste TU Delft

      Wij, Pieter en Sjoerd doen ons PWS over onderzeeers. En specifiek over de vormgeving en weerstand. Nu zijn wij opzoek naar informatie over de weerstand van boloppervlaktes onder water. En wie heeft meer informatie over de kolkvorming binnen een vloeistof? Zijn er formules of kunnen deze afgeleid worden van andere formules?

      Als proef hebben we in gedachten om een onderzeeer, (Zonder duiksystemen ed.) door het water te bewegen. Kan je met bijv flowmeters uiteindelijk de weerstand meten? Je kan dan vormen met elkaar vergelijken en daarmee uiteindelijk de weerstand. Kortom, wie kan ons verder helpen?

      In ieder geval alvast bedankt!

      Groet,
      Pieter en Sjoerd

      geplaatst in Water & boten
      P
      Peter
    • Waterweerstand bootmodellen

      Dit jaar moet ik voor natuurkunde een eigen experimenteel onderzoek (exo) doen.
      Ik doe het over weerstand op boten in het water.

      De proef ging als volgt:

      Ik liet 3 boten met verschillende vorm (rond, spits en rechthoekig)
      met behulp van een katrol door het water trekken.
      Met behulp van een afstandssensor heb ik afstands, snelheids en
      versnellingsgrafieken kunnen maken.

      Met behulp van deze gegevens (en de trekkracht van de katrol) ben ik te weten gekomen wat de totale weerstand op de boten is.
      hierbij mag ik de luchtweerstand verwaarlozen.

      Nu heb ik gelezen dat de overig weerstanden van de boot bestaan uit een wrijvingsweerstand en een golfweerstand.

      Mijn eerste vraag is of dit klopt?
      (ik heb namelijk ook gelezen dat het bestaat uit wrijvingsweerstand, frontale weerstand en golfweerstand)

      Het doel van mijn onderzoek is de golfweerstand of de frontale weerstand te onderzoeken bij verschillende bootvormen
      Maar het probleem is dat geen formules heb kunnen vindn voor 2 van de 3 weerstanden.

      Nu heb ik op internet de formule Wrijvingsweerstand = 1/2rhoV^2Sc(f) gevonden

      Waarin c(f) te bepalen is met 0,075/(Re-2)^2
      en hiervoor Re met: VLp/v (waarin V de snelheid is)

      Klopt de formule voor deze wrijvingsweerstand en klopt het dat bij de formule voor Re de snelheid van de BOOT wordt bedoelt?

      Mijn laatste vraag is of iemand misschien nog andere formules heeft voor het uitrekenen van weerstanden van boten?

      Alvast bedankt voor 't reageren!

      geplaatst in Water & boten
      P
      Peter
    • RE: Bulbsteven

      Hey,

      Wij denken dat je wel degelijk verschil zit als je meerdere dingen verandert aan de bulb. Nu zijn we aan het uitvogelen op welke manier we het het beste kunnen testen. We kunnen de boot met een constante snelheid voortrekken in een soort geul en kijken of de tijden veranderen als je de bulb verandert. of we kunnen met een pomp een constante hoeveelheid water in de geul pompen en dan een veer aan de voorkant van de boot en bij de kleinste aangegeven waarde van de veer, weet je dus welk steven het meeste effecient is...

      Graag reacties

      Groetjes Naut
      en daan en maarten

      geplaatst in Water & boten
      P
      Peter
    • Bulbsteven

      Na ons eerste idee van een profielwerktstuk over bruggen zijn wij tot een nieuw idee gekomen.
      Wij willen onderzoek doen naar het Bulbsteven op schepen. Ons plan is om een schip op schaal te maken die in een bassin ligt. De boot wordt aangedreven door een klein motortje, en de boot wordt aan de achterkant vastgehouden door een veertje die aangeeft hoeveel newton trekkracht de boot levert. Aan de voorkant van het bassin spuiten we water in die op schaal waarheidsgetrouw is. onder invloed van veranderingen aan het bulbsteven zou de trekkracht van de boot dus moeten veranderen.

      hebben jullie nog ideeen hier over die ons zouden kunnen helpen bij het onderzoek?

      mvg

      Daan
      Maarten
      en Naut

      geplaatst in Water & boten
      P
      Peter
    • Verwijderen van boorplatforms

      Hallo,

      Ik doe mijn profielwerkstuk over het verwijderen van boorplatforms met het platformverwijderingsschip de 'Pieter Schelte'

      Ik heb een vraag over mijn 2e deelvraag: Waarom moeten de boorplatforms verwijderd worden.
      Hierbij wil ik ingaan op de gevaren voor het milieu als je de boorplatforms laat staan.

      Kan iemand mij vertellen waar ik daarover meer informatie kan vinden, (website, boek, tijdschrift etc)

      Ook zou ik meer informatie kunnen gebruiken over de constructie van de boorplatforms die in de noordzee voorkomen en door de pieter schelte verwijderd kunnen worden.

      Alvast bedankt,

      John Huisman
      6vwo

      geplaatst in Gebouwen & bruggen
      P
      Peter