PWS Vleugelkromming: vragen aan beheerders van het Forum
-
Beste beheerders van het Forum,
Een paar maanden geleden hebben wij een PWS-dag over de krachten die op een vleugel werken bijgewoond. Dit heeft ons heel erg veel geholpen met ons profielwerkstuk, super bedankt hiervoor! Echter hebben wij nog een paar vragen over de vleugelprofielen die we hebben gebruikt voor onze metingen in de windtunnel.
Op de PWS-dag hebben we de NACA 0012 en de NACA 4412 gebruikt en metingen gedaan van de krachten die werken op de vleugel. We hebben alle gegevens om de lift coëfficiënt te bepalen, we missen alleen nog de oppervlakte van de vleugel. Weten jullie wat wordt bedoeld met "vleugeloppervlakte"? Is dit de oppervlakte van de vleugel in het totaal? Alleen de oppervlakte van de onderkant? Of is het alleen de lengte van de camber line keer de lengte van de vleugel? En zouden jullie de afmetingen van de 3D-geprinte vleugelprofielen naar ons kunnen sturen? Dan kunnen wij namelijk de lift coëfficiënt berekenen en ons onderzoek afronden. Het hoeft alleen maar de hoogte en breedte te zijn, de rest kan berekend worden omdat we de NACA-benaming hebben.
Daarnaast hebben we nog een vraag over het luchtdrukverschil. Dit is een van de grootheden waarvan we gegevens hebben verzameld op de PWS dag. We snappen niet goed wat wordt bedoeld met “het luchtdrukverschil”. Is dit het verschil in luchtdruk tussen boven de vleugel en onder de vleugel? Of de luchtdruk tussen binnen de windtunnel en buiten de windtunnel? De grafieken die we hebben gemaakt op basis van de gegevens wijzen er namelijk op dat het luchtdrukverschil alleen afhankelijk is van de windsnelheid, wat we een vreemd verband vinden. We vragen ons dus af uit welke drukwaarden het luchtdrukverschil bestaat.
Nogmaals super bedankt voor de hulp met ons profielwerkstuk en voor het bezoek aan de Technische Universiteit!
Met vriendelijke groeten,
Lucas en Alec -
Hi Lucas en Alec,
De vleugeloppervlakte die gebruikt wordt in de formule van lift coefficient is de koorde keer de spanwijdte. De afmetingen van de vleugelprofielen zijn 12 cm (spanwijdte), bij 5 cm (koorde). Dit geeft dan een oppervlakte van 0.006 m^2. Daarnaast heb je het luchtdruk verschil, waar het verschil van tussen de druk in de windtunnel, met de druk van buiten de windtunnel, waar dus geen stroming is. Dit geeft aan dat in de windtunnel, de dynamische druk toeneemt, en daardoor de statische druk afneemt. Het verschil hierin is dus de dynamische druk die je kan berekenen met 1/2 rho v^2. Dit is dan het verschil wat uiteindelijk in de gegevens staat.
Ik hoop dat het nj duidelijk is geworden!MVG
Karel -
Bedankt! Dit helpt ons enorm. Nu kunnen we de liftcoëfficiënt bepalen en onze conclusies afmaken.
mvg,
Lucas en Alec