Wrijvingsweerstand boot
-
Hallo allemaal,
Wij moeten dit jaar een praktische opdracht doen voor natuurkunde. Dit doen wij over de wrijvingsweerstand op een boot. We hebben drie verschillende modellen. De boot wordt over het water voortgetrokken door middel van een gewichtje aan een touw, over een katrol. We hebben de massa/diepteligging gevarieerd en de stuwkracht (aantal gewichtjes aan het touw).
De informatie over de formulese die je moet gebruiken vinden we persoonlijk nogal onduidelijk. Vooral met het berekenen van het Reynolds-getal tast tasten we in het duister. We hebben de volgende formule gevonden:
Rn = (v x l) / V
Wordt hierbij de snelheid van de boot bedoeld? En staat de l voor de lengte van de boot?Wie kan ons helpen??
Bvd
-
Hey Lennerd,
de formule voor het reynoldsgetal is (ik zal hem voor de duidelijkheid even anders opschrijven):
Re = (U * L) / v
U = snelheid van het schip t.o.v. de stroomsnelheid van het water. Stel het water stroomt met 1 m/s naar rechts en het schip vaart met 2 m/s naar links, dan is de snelheid van het schip t.o.v. het water 2-(-1)=3 m/s, waarbij de richting naar links positief is.
L = de lengte van het schip
v = kinematische viscositeit (voor water van 20 graden, 1*10^6)ik hoop je zo weer even geholpen te hebben.
met vriendelijke groet,
Thijs -
Ja dankjewel!
Daar schiet ik inderdaad mee op! Ik had echter voor de kinematische viscositeit een ander getal gevonden: 1 x 10^3
Nu zit ik echter met nog een probleempje en dat is wel met de volgende formule:
Rf = 0,5 x rho x v^2 x S x Cf
Cf kan ik berekenen met het Reynoldsgetal, v is het hetzelfde als U in het Reynoldsgetal, maar waar staat de S voor?
Overal staat weer iets anders: nat oppervlak, frontaal oppervlak etc...Mvg,
Lennard -
Het Lennerd,
Die S is staat voor het frontaal oppervlak! Dat wil zeggen het oppervlak dat het water raakt in 2d van voren gezien en dwars op je vaarrichting! Die formule die je gebruikt is equivalent voor de formule voor luchtweerstand en daar noemen ze die S het frontaal oppervlak; bij boten noemen ze dit dan waarschijnlijk het NAT-oppervlak. Is zo alles duidelijk?Groet Thijs