PWS-onderzoek naar aerodynamica van twee voorwerpen
-
Beste student,
Naar aanleiding van een onderzoek naar aerodynamica vroeg ik me af of het mogelijk was om een onderzoek te doen in een van de windtunnels van de TU Delft. Ik ben namelijk bezig met het profielwerkstuk van 6VWO. Ik zit op het Kalsbeek College en doe onder begeleiding onderzoek naar aerodynamica. Ik zou graag willen onderzoeken wat er met de luchtstroming rond een voorwerp gebeurt, als ik er een ander voorwerp achter zou plaatsen. Het liefst zou ik de verandering in luchtweerstand op het eerste voorwerp willen meten. Het voorwerp dat ik wil gebruiken is op het een moment een voetbal. Voor dit onderzoek zou ik graag willen gebruikmaken van een van de windtunnels met een lage snelheid. Mocht dat niet lukken of kunnen, zou ik dan advies en hulp kunnen krijgen? Alvast bedankt voor het reageren!
Groeten van Niek Postma
-
Hoi Niek,
Toegang tot de grote windtunnels van de TU Delft is lastig te krijgen. Wij bij het PWS team bezitten wel over een zelf gemaakte windtunnel. De test sectie hiervan is niet heel groot, 14 bij 12 bij 20 cm. Een voetbal zou hier dan ook niet inpassen. Het onderzoek met testen of aerodynamica veranderd is lastig. Wel zou de windtunnel kunnen gebruiken om dus aerodynamica van vleugelprofielen te testen.
-
wick Goelst
Hallo Wick,Bedankt voor de reactie. Op school heb ik al een zelfgemaakte windtunnel, maar zou het mogelijk zijn om informatie te krijgen over de zelfgemaakte windtunnel op de TU-Delft? Het is niet noodzakelijk dat ik een voetbal gebruik. Mocht dit niet lukken: heb je dan nog tips voor mijn onderzoek?
Groeten van Niek
-
wick Goelst
Oh ja, mijn e-mailadres is 15171@kalsbeek.nl.