PWS waterwering Nederland
-
Beste Tu Delft,
Mijn naam is Karlijn Overduin (6v) en ik werk samen met Minke Rademaker (5h) en Imme van den Deijssel (6v) aan ons profielwerkstuk over waterwering voor de randstad. Onze hoofdvraag luidt (tot nu toe) als volgend: hoe kunnen we de Randstand in de toekomst zo lang mogelijk drooghouden? We hebben hier al een aantal deelvragen bij bedacht:
- Welke dreigingen vormt de zee voor Nederland?
- Wat zijn de directe gevolgen als Randstad overstroomd?
- Wat zijn de binnenlandse gevolgen als de randstad overstroomd?
- Op wat voor manieren wordt de randstad op dit moment beschermd tegen de zee?
- Hoe kunnen we de waterkeringen die de randstad beschermen in de toekomst verbeteren?
Echter zitten wij nu met het probleem dat we een praktisch onderzoek moeten uitvoeren. Wij vroegen ons af of jullie vanuit universiteit TU Delft een idee voor een praktisch onderzoek hebben, of een contactpersoon die ons hierbij zou kunnen helpen. Als het nodig is, zouden wij hiervoor graag willen langskomen op de universiteit.
Met vriendelijke groet,
Karlijn Overduin, Imme van den Deijssel en Minke Rademaker -
Hoi @Karlijn-Overduin,
Heel erg interessant onderwerp. Watermanagement is super leuk en heeft veel invalshoeken. Leuk dat jullie onderzoeken hoe we de randstad in de toekomst zo droog mogelijk kunnen houden. Zoals jullie weten zijn wij een erg laag land en de randstad is het gebied samen met Flevoland die het laagst onder N.A.P ligt. Wanneer er een overstroming plaatsvind zal het water dus naar deze plekken toe bewegen. Sinds de waterramp in 1953 is Nederland tot 1997 bezig geweest met het plaatsen van de ''negen deltawerken'' , deze dienen ervoor om golven bij hoogwater te kunnen keren.
Jullie hoofdvraag is hoe we de randstad zo lang mogelijk droog kunnen houden. Een antwoord zou kunnen zijn; Het instant houden van de dijken en het tegen gaan van de opwarming van de aarde. Zoals jullie weten zorgt deze opwarming namelijk voor een stijging van de zeespiegel, bovendien zorgt het ook voor een verstoring van klimaatpatronen die weer kunnen resulteren in meer stormen op zee. Al met al zijn deze twee zaken ook van invloed als we willen weten hoelang we de randstad kunnen drooghouden. In jullie deelvragen lijken jullie hier niet op de doelen, eerder op de individuele bescherming van een land. Dat is helemaal oke, echter zou ik dan jullie hoofdvraag iets specifieker vormgeven. Daarnaast is het nog wellicht interessant voor jullie om te kijken naar de technologische ontwikkelingen in het verleden met betrekking op waterbouw/management.
Verder lijken jullie een goed deel van jullie hoofdvraag weten te beantwoorden met jullie deelvragen dus goed bezig! Voor jullie praktisch deel ga ik even langs bij het WaterLab om te kijken of zij ideeën hebben voor jullie onderzoek en of het mogelijk is om het daar uit te voeren. Ik zit zelf te denken aan het onderzoeken van faalmechanismen van dijken. Of juist het onderzoek doen naar het ideale waterweringsysteem.
Ik hoop jullie geholpen te hebben,
Groetjes,
Max
-
Als jullie je mail sturen kan ik jullie even een bestand sturen met daarin nuttige informatie met betrekking tot de waterbouw!
Groetjes,
Max
-
Beste Max,
Heel erg bedankt voor je reactie! Hier hebben we zeker wat aan. We willen inderdaad de kant van klimaatverandering en dijkversterking onderzoeken. Misschien dat we onze hoofd- en deelvragen hier nog op specificeren. Verder zaten wij qua praktisch onderzoek ook al te denken aan een onderzoek naar het ideale waterweringsysteem, echter lijkt dit ons wel lastig aangezien wij dit PWS doen met het vak aardrijkskunde.
Mijn schoolmailadres is: 124604@leerlingen.griftland.nl
Groetjes,
Karlijn -
Hoi @Karlijn-Overduin ,
Wanneer jullie dit koppelen aan het vak aardrijkskunde zal het lastig zijn voor jullie om er een sterk praktisch deel aan te koppelen. Mocht je dit wel willen zou hier kunnen onderzoeken wat de economische, sociale en ecologische gevolgen zouden kunnen zijn van een overstroming in de randstad en hoe we ons hierop kunnen aanpassen. Echter zoals ik net al zei wordt het lastig hier een praktisch onderzoek aan te koppelen, omdat je moeilijk in het mini een randstad kan nabootsen met alle kenmerkende aspecten van zowel de overstroming als van de randstad. Wanneer je dit koppelt aan een vak als natuurkunde zou je onderzoek kunnen doen naar het ideale waterweringsysteem waardoor je er veel makkelijker een praktisch deel aan kan toevoegen. Dat praktische deel zou dan een onderzoek kunnen zijn naar de ideale samenstelling van een dijk waardoor hij zo min mogelijk water doorlaat in tijden van hoogwater of storm.
Ik heb jullie een mailtje gestuurd met een document over waterbouw. Ik zou je niet teveel aantrekken van de formules maar vooral even van de inhoud van het stukje dijken(H6), dat zal jullie zeker verder helpen
Ben benieuwd welke kant jullie opgaan!
Als jullie vragen hebben help ik graag
Max
-
Hoi Max,
Heel erg bedankt voor de hulp. We zouden graag willen onderzoeken wat de economische, sociale en ecologische gevolgen zijn. We weten alleen niet hoe je dit als goed onderzoek uitvoert… Hoe zouden we dit het best kunnen doen?
Het liefst voeren we het hierboven genoemde onderzoek uit en eindigen we met een idee voor de toekomst (bijvoorbeeld, innovatieve dijken of een dergelijk plan).
Het klinkt misschien een beetje optimistisch, maar we zouden het graag willen proberen!
Groetjes,
Karlijn -
Hoi @Karlijn-Overduin,
Dit is lastig te onderzoeken met een praktisch onderzoek. Wel zou je aan de hand van beschikbare data kunnen kijken waar de dijken aan de kust de hoogste kans hebben op falen. En welke route het water aflegt wanneer de dijk is gevallen. Aan de hand hiervan zou je een schatting kunnen maken aan de hand van hoeveel impact het heeft op de bovengenoemde drie sectoren. Een praktisch onderzoek met betrekking tot de verschillende impacts op de drie sectoren is lastig te realiseren. Wel weet ik dat langs de Nederlandse kust er een verscheidenheid is in dijkopbouw. Door lokale omstandigheden wordt vaak de dijkopbouw bepaald. Deze omstandigheden hangen voornamelijk af van hoe goed het gebied beschermt moet worden en wat natuurlijk de golfslag is van het water. Door deze verscheidenheid in dijk opbouw zou je kunnen onderzoeken welke van deze soorten het eerste zal falen, dit zou je dus praktisch kunnen onderzoeken! Aan de hand daarvan zou het resultaat van het onderzoek overheen moeten komen met de data beschikbaar op het internet. Hieruit zou je kunnen kijken naar de impact op de verschillende sectoren.
Ik hoop dat dit jullie een beetje verder helpt!
Graag hoor ik het als er nog vragen zijn,
Max