pws kerncentrales/nucleair afval
-
Hallo,
Wij zijn Senem en Quinten en we doen ons profielwerkstuk over nucleair afval rond kerncentrales. We willen gaan kijken wat de invloed van nucleair afval is op ecosystemen rond kerncentrales.
Wij zitten in 5 VWO. Wij zouden graag voor ons praktisch component een professor willen interviewen over de invloed van kerncenstrales en nucleair afval rondom de ecosystemen. Als het mogelijk is lijkt het ons ook leuk om te kijken naar de kernreactor en daar nog een paar vragen over te stellen.
Onze hoofd/deelvragen zijn:
Hoofdvraag:
-Wat is de invloed van nucleair afval op ecosystemen rond kerncentrales.
Deelvragen:
-Wat is radioactief afval?
-Hoe gaan wij op dit moment om met radioactief afval?
-Waarom is nucleair energie nodig?
-Zijn er goede alternatieven voor nucleair energie (op dit moment)?Alvast bedankt!
-
Hey @senem-koker,
Wat een interessant onderwerp! Het is zeker mogelijk om een interview af te nemen. Binnen de studie Technische Natuurkunde komt het onderwerp kerncentrales en nucleair afval duidelijk aan bod, dus ik kan jullie vragen zeker beantwoorden. Als jullie je vragen doorsturen, prikken we een datum!
Voor wat betreft een rondleiding door de kerncentrale. Dat is ook mogelijk, maar dat kan wel pas begin volgend jaar. Dan zijn namelijk de rondleidingen voor de eerstejaars studenten. Jullie kunnen hier dan mooi bij aansluiten en ook wat vragen stellen aan de docenten!
Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
@lennardd
Bedankt voor uw snelle antwoord! Sorry dat we zo laat reageerden we kwamen net van een schoolreisje maar we gaan binnen twee dagen onze interview vragen en een datum voor het gesprek door geven.We horen graag van u!
-
Beste @lennardd,
We zouden graag een keer willen afspreken bij u in Delft of via Zoom, wat voor u het meest praktisch is. Heeft u komende week (19 juni tot en met 23 juni) al tijd? Dat komt voor ons het best uit, want we weten onze rooster nog niet na die week. Hieronder staan een aantal vragen voor ons interview.
Vragen over ons onderwerp:
*Hoe pakken we in Nederland het veilig opslaan/eventueel vernietigen van radioactief afval aan?
*Welke maatregelen worden genomen om het risico van lekkage of verspreiding van radioactief afval naar het omliggende ecosysteem te minimaliseren?
*Wat zijn de langetermijneffecten van radioactief afval op de verschillende componenten van een ecosysteem, zoals planten, dieren en bodem micro-organismen?
*Welke specifieke ecologische veranderingen kunnen optreden in ecosystemen die worden blootgesteld aan radioactief afval? zijn er voorbeelden van reële gevallen waarbij deze effecten zijn waargenomen
*Hoe ver zijn jullie in Nederland met de technologie met wat een vriendelijke kernenergie, vervaardigd door kernfusie waarbij er vrijwel geen radioactieve materialen vrijkomen?
*Hoe komt het dat een capsule Cesium-137 verloren was tijdens transport in Australië? Is dat een ongelukkige one-off of zijn er geen strenge maatregelen in plaats om dit te voorkomen?
*Bij kerncentrales denkt men altijd aan pollution en uranium als brandstof, maar men zegt juist dat de toekomst van kernenergie thorium is. Wat zijn de voordelen van thorium boven plutonium en uranium?
*Speelt het gedachten van mensen om nu lange kernenergie te gebruiken om het co2 problematiek nu te verminderen omdat het in korte termijn noodzakelijk is en hopen dan in de latere stadium een oplossing te vinden voor kernafval omdat er nu de gevaar groot is kort gezegd schuiven we onze
*Zijn er op dit moment veelbelovende alternatieven voor nucleaire energie die duurzaam, veilig en milieuvriendelijk zijn? Zo ja, welke zijn dat en wat zijn de beperkingen ervan?
Groetjes,
Senem Kӧker en Quinten Leenders -
Hey @senemkoker,
Goede vragen! Volgende week is zeker mogelijk: maandag, donderdag en vrijdag ben ik heel de dag via Zoom bereikbaar, dinsdagmiddag of woensdagochtend in Delft. Laat maar weten wat voor jullie uitkomt.
Groetjes,
Lennard -
Beste @lennardd,
Wij zouden graag dinsdagmiddag om 11:30 bij jou in Delft willen afspreken.Groetjes,
Senem Köker en Quinten Leenders -
Hey @senemkoker,
Dat is prima! Jullie zijn welkom in het Science Centre op de campus van de TU Delft (gebouw 26, Van der Burghweg 1, 2628 CS Delft). Ik zal jullie dan ophalen bij de hoofdingang, aan de kant van de Berlageweg. Als jullie er zijn kunnen jullie mij bellen via het telefoonnummer dat ik in een privébericht heb gestuurd. Hopelijk heb ik jullie hiermee genoeg informatie gegeven, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Tot dinsdag!
Groetjes,
Lennard