PWS microplastics in cosmetica
-
Beste lezer,
Wij doen ons profielwerkstuk over microplastics in cosmetica. Als praktisch onderzoek willen wij graag plastics filteren uit cosmetische producten. Wij vonden hier al een onderzoek over van de heer H.B. Eral aan de TU Delft. Helaas is het ons nog niet gelukt om met hem in contact te komen. Is het mogelijk om hulp te krijgen bij het uitvoeren van dit practicum? Ideeën om dit practicum uit te voeren zijn altijd welkom!
Met vriendelijke groet,
Bente en Juna -
Hoi @juna-hogerbrugge,
Voor hulp bij je PWS ben je bij ons aan het juiste adres! Kan je iets meer vertellen over jullie PWS? Wat zijn jullie hoofd- en deelvragen? Naar wat voor informatie zijn jullie precies op zoek?
Groetjes,
Lisa
-
Beste @lisamelman,
Wij werken met de hoofdvraag: "Wat is het effect van plastics in cosmetica op het menselijk lichaam". Daarnaast hebben we als belangrijkste deelvragen: hoe de plastics in ons lichaam komen en wat de impact van deze plastics deeltjes is. Zelf hebben we al wat informatie kunnen vinden maar we zijn nog opzoek naar informatie waarmee we ons kunnen onderscheiden en waar we zelf niet zo makkelijk aan kunnen komen.
Hopelijk kan jij ons hiermee helpen!
Alvast bedankt.
-
Hoi @juna-hogerbrugge,
Bedoel je toevallig dit onderzoek? Zo niet, kan je dan een linkje sturen naar welk onderzoek jullie bedoelen? Om antwoord te geven op interessante invalshoeken raad ik jullie aan om recente wetenschappelijke artikelen via Google Scholar te zoeken, het beste is om Engelse zoektermen te gebruiken. Verder zou je ook inspiratie kunnen halen uit recente nieuwsartikelen, als je daarop filtert via Google. Wat voor experiment hebben jullie precies in gedachten? Wat willen jullie precies doen en onderzoeken? Het is mij namelijk nog niet helemaal duidelijk.
Ik hoor graag van jullie.
Groetjes,
Lisa
-
Beste @lisamelman,
Dit is inderdaad het onderzoek dat we bedoelden. We zijn begonnen aan een experiment waarbij we met een vacuümfilter (büchnerfilter) plastic deeltjes filteren uit een oplossing van cosmetische producten. Daarna laten we de microplastics drogen en wegen we ze achteraf om de verhouding microplastics in x hoeveelheid product te meten.
We horen graag of je tips hebt!
-
Hoi @juna-hogerbrugge,
Aha het is me al iets duidelijker! Begrijp ik goed dat jullie willen onderzoeken hoeveel microplastics er in een bepaalde hoeveelheid van de make-up zit?
Ik denk dat jullie goed op weg zijn! Belangrijk hier is om goed de poriegrootte van de filter te bepalen. Zo kan je namelijk de grootte van de microplastics die je onderzoekt definiëren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je poriën net groter zijn dan een stukje microplastic, dus dat je het dan niet weg kan vangen.
Als jullie nog vragen hebben dan hoor ik het graag, succes!
Groetjes,
Lisa