Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

PWS Kaas

Scheikunde & Biologie Proefjes
    2
    6
    401
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • M
      MrJuanJuan
      voor het laatst aangepast door

Goedemiddag, Ik doe mijn pws over kaas.
      Eerst was mijn plan om de invloed van pekeltijd op het vet/eiwit/zoutgehalte van een kaas te bepalen. Dit bleek niet mogelijk omdat mijn practicum idee niet zou werken.

Hebben jullie ideeën wat ik zou kunnen doen als practicum?

CianC 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • CianC
        Cian PWS TU Delft Team @MrJuanJuan

Hoi @mrjuanjuan, leuk onderwerp! Waar gaat je profielwerkstuk precies over? Wat zijn bijvoorbeeld je hoofd- en deelvragen? Aan de hand daarvan zouden we een nieuw praktisch onderdeel kunnen bedenken.

Groetjes, Cian

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • M
          MrJuanJuan

Hoofd- en deelvragen
          Hoofdvraag

• Wat is de invloed van pekeltijd op het eiwit en vetgehalte van kaas

Deelvragen

• Hoe bepaal je vetgehalten in een kaas
          • Hoe bepaal je eiwitgehalten in een kaas
          • Wat is op een wekelijkse basis gekeken, het eiwit en vetgehalte van rijpende kaas
          • Hoe maak je kaas
          • Wat is het pekelproces precies
          • Welke chemische processen vinden plaats bij het rijpen van een kaas
          • Wat is het gemiddelde eiwitgehalte van de top twee meest verkochte kazen in Nederland
          • Wat is het gemiddelde vetgehalte top twee meest verkochte kazen in Nederland
          • Maakt dieet van de koe en ras van de koe uit voor de smaak van de kaas
          • Wat zijn de productiekosten en winstmarges van kaas

Dit zijn de mogelijke hoofd/deelonderwerpen die in mijn pws staan.

• CianC

Hoi @mrjuanjuan, het meten van vet- en eiwitgehaltes is niet gemakkelijk. Ook de invloed die de pekeltijd op die gehaltes hebben is een lastig en langdurig experiment. Je zou een thuis een alternatief onderzoekje kunnen doen naar schimmel. Je zou verschillende soorten kaas kunnen halen in de supermarkt, waar je de vet- en zoutgehaltes (ongeveer) van weet. Dan zou je ze ergens een langere tijd kunnen bewaren, en meten/observeren welke kazen sneller schimmelen, en welke kazen langer goed blijven.
            Dat is een idee dat me te binnen schoot, en ik ben me er van bewust dat het niet een volledige aansluiting heeft op jouw pws. Mocht je het willen kunnen we een keertje videobellen om samen meer te brainstormen over een mogelijk practicum. Laat maar weten als je dat een goed idee lijkt! Je kan verdere vragen natuurlijk ook hier op het forum stellen :)

Groetjes, Cian

M 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • M
              MrJuanJuan @Cian

Hey Cian, bedankt voor je idee.

Ik kwam er inderdaad ook snel achter dat vet en eiwitgehalten vrij lastig te zijn om te meten.
              Hoe zit dit met zoutgehalten? Pekelen heeft invloed op het zoutgehalte, dus dan zou je er een onderzoek van kunnen maken.

Ik zat al te denken aan een practicum wat op geleidbaarheid of indampen in ging, maar ik heb geen idee wat mogelijk en haalbaar is.
              Wat voor ideeën heb jij met zoutgehalten?

• CianC

Hoi @mrjuanjuan, de absolute hoeveelheid zout in de kaas verandert niet door het rijpen. Als een kaas langer rijpt, verdampt er meer vocht uit en wordt het zoutgehalte procentueel hoger. Als je dus weet hoe veel zout er in gaat, weet je hoe wat het zoutgehalte is. En dus ook wat het zoutgehalte is bij een verminderd gewicht (na verdampen van wat vocht).
                Ik kan niet vinden hoe het zoutgehalte in kaas wordt gemeten door fabricanten. Kaas geleid in principe stroom, dus je zou kunnen kijken naar hoe goed verschillende soorten kaas stroom geleiden. Ik denk dat kaas met meer zout beter stroom geleidt, maar dat weet ik niet zeker.
                Ik denk dat kaas indampen niet zal werken, omdat er veel verschillende stoffen in zitten, waarvan sommigen hele hoge kookpunten zullen hebben (zoals vet). Dit maakt indampen moeilijk.
                Laat maar weten of je al een keuze hebt gemaakt!

Groetjes, Cian

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
                • First post
                  Last post
                Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors