PWS Slinger van Foucault
-
Beste lezer,
Mijn naam is Olaf van Leeuwen en ik werk met Sem Betgen aan een PWS over de slinger van Foucault. Wij willen graag een afspraak maken om meer uitleg te krijgen over de slinger en hem graag bezoeken om ons PWS te verbeteren. Kunt u ons laten weten of dit mogelijk is?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Olaf van Leeuwen
6G leerling op het Adelbert College -
Hoi @olafvl,
Wat een interessant onderwerp!
Voor zover ik weet is er alleen geen slinger van Foucault op de campus van de TU Delft aanwezig. Je kunt uiteraard wel een keer langskomen om wat te sparren over de werking van de slinger (dit kan eventueel ook via Zoom), daar help ik jullie graag mee! Op internet las ik overigens dit artikel over een slinger van Foucault in Delft. Deze hangt nu in een studentenhuis, een gebouw dat een aantal decennia eerder bij de TU Delft hoorde. Wellicht dat je contact kunt opnemen met de beheerder van het studentenhuis zodat je daar een keer langs kunt komen. Verder begreep ik dat er een slinger hangt in de Radboud Universiteit in Nijmegen, misschien dat je daar een keer kunt komen kijken.Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Beste @lennardd ,
Hartelijk dank voor je antwoord en de informatie.
Wat fijn dat je ons zou willen helpen. Ik zou het zelf heel leuk vinden om bij jullie langs te komen om te overleggen, want ik overweeg zelf om naar TU Delft te gaan.Ik ga morgen met Sem overleggen wanneer we kunnen afspreken. Zodra ik antwoord heb, stuur ik weer een bericht naar je.
Met vriendelijke groet,
Olaf van Leeuwen
-
Beste @lennardd,
We hebben gisteren met elkaar overlegd over wanneer we beschikbaar zijn.
We zouden graag een keer willen afspreken bij jou in Delft of via Zoom, wat voor jou het meest praktisch is.Heb jij komende week al tijd? Van 4 oktober tot en met 14 oktober hebben wij namelijk toetsweek en daarna ben ik een week naar Griekenland met school. Het zou dan handig zijn als we voor die tijd al hebben kunnen afspreken.
Groetjes,
Olaf van Leeuwen -
Hoi @olafvl,
Dat is zeker mogelijk!
Donderdag 29 september ben ik in Delft en heb ik van 14.00 - 15.00 wel tijd om met jullie te sparren! Als dit voor jullie niet uitkomt, kan het een keer op een dinsdag, woensdag of vrijdag via Zoom, op deze dagen ben ik wat flexibeler.Ik hoor het wel!
Groetjes,
Lennard -
Beste @lennardd,
Bedankt voor je supersnelle antwoord.
Op dinsdag om 9.00uur komt voor mij het handigste uit, omdat ik dan geen lessen hoef te missen. Dit is dan via Zoom.Als dit voor jou uitkomt, dan hoor ik het van je. Zou je dan ook meteen een link erbij willen doen?
Groetjes,
Olaf van Leeuwen -
Hoi @olafvl ,
Dinsdag is 9.00 is prima!
Ik heb je een Zoom link gestuurd in een privé bericht.
Het zou voor mij wel fijn zijn als je van tevoren kunt aangeven waar je ongeveer over wilt praten, zodat ik mezelf hier een beetje op kan inlezen.Ik hoor het wel!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @olafvl ,
Zoals beloofd heb ik nog een aantal recente artikelen gedownload waar jullie niet bij kunnen. Deze heb ik in een Google Drive map geplaatst. De map bevat een artikel over de geschiedenis van de slinger van Foucault en de corioliskrachten, een aantal recente onderzoeken met veel diepgang en een artikel dat beschrijft hoe de slinger van Foucault eenvoudig kan worden gemodelleerd, wellicht dat modelleren een leuke toevoeging is voor jullie PWS. Als jullie hierin geïnteresseerd zijn, kun je ook eens op deze website kijken waar een voorbeeldmodel geschreven is.
Voor praktische beschrijvingen hoe je een slinger van Foucault maakt, moet je niet in een database met wetenschappelijke artikelen zijn, je kunt dan beter een schematische weergave van de slinger opzoeken en deze proberen na te bouwen met behulp van een groot gewicht en een lang touw. Als het gewicht groot genoeg en het touw lang genoeg is, zul je zeker het Coriolis effect kunnen waarnemen. Wil je echter een slinger maken die altijd blijft slingeren, dan zul je de wrijvingsverliezen moeten compenseren, maar dit is wel lastig. Op deze website wordt een tweetal mogelijkheden gegeven om dit op te lossen.
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben, hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard