Stress in de hersenen
-
Hallo, wij zijn Senna, Manuel, Laura en Naomi (VWO 6) van het Amadeus Lyceum en ons PWS gaat over stress in de hersenen die middelbaarscholieren ervaren. Hierbij willen we graag zoveel mogelijk onderzoek doen naar onder andere de hersenen en zijn wij te weten gekomen over de EEG. Zo vroegen wij ons af of wij geholpen konden worden om meer begrip te krijgen over een EEG. Hoe je bijvoorbeeld met een EEG hersenactiviteit kan onderzoeken. Specifiek gericht naar de stress die dan word "aangetoond" in de hersenen. We hopen dat er een mogelijkheid is dat we hierbij ondersteuning kunnen krijgen. Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Laura, Manuel, Naomi en Senna -
Beste @naomi-bio23,
Excuses voor het late antwoord! Ik heb jouw vraag doorgestuurd naar één van mijn collega's die wat meer weet over jullie onderwerp. Jullie ontvangen z.s.m. antwoord.
Groetjes,
Lisa
-
Dankje
-
@naomi-bio23 Hi Senna, Manuel, Laura en Naomi,
Leuk dat jullie aan de slag gaan met stress in de hersenen, zeker in deze tijd is dat echt een interessant onderwerp. Mijn naam is Joris, ik studeer technical medicine dus kan jullie hopelijk iets verder op weg helpen met jullie PWS.
Voor een korte uitleg over wat wordt gemeten dmv EEGs zouden jullie de volgende video kunnen kijken: https://www.youtube.com/watch?v=i2St7BeRz6A&ab_channel=EEGucation
Voor een overzicht over de manier waarop EEGs worden gebruikt, raad ik de volgende video aan: https://www.youtube.com/watch?v=XMizSSOejg0&ab_channel=JeremyMoellerIk heb voor jullie gezocht op het internet naar artikelen over EEG bij stress. Ik had hier zelf nog niet van gehoord namelijk. Het volgende artikel vat een hoop literatuur samen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8347831/
Let op: de materie uit het laatste artikel is best pittig. Ik vraag me daarom af of dit voor jullie de juiste weg is om op te gaan. Willen jullie met jullie PWS vooral theoretisch aan de slag of ook praktische testjes doen? Als jullie praktisch aan de slag willen, kunnen jullie mogelijk beter iets anders verzinnen. Uiteraard kunnen jullie in jullie verslag dan wel benoemen hoe jullie de mate van stress zouden bepalen met bv EEG.Mocht er iets onduidelijk zijn, of mochten jullie andere vragen hebben, dan ben ik beschikbaar om jullie te helpen.
Hopelijk hebben jullie iets aan deze reactie.
Groetjes,
Joris -
Hallo Joris,
Voor school moeten een theoretische deel schrijven, daarin wilde we vertellen hoe stress precies in de hoofd werkt. Hierin willen we kijken naar de hormonen, welke hersendelen actief zijn en nog meer aspecten. Ook moeten we voor school een praktisch testje doen. Is het mogelijk om bij het TUDelft een proefje te doen en dan gericht op het meten van stress in de hersenen?
Nog bedankt voor de reactie en de bronnen.
Laat maar weten of het mogelijk is een proefje bij TUDelft te doen
Met vriendelijke groet,
Senna, Manuel, Laura en Naomi -
@naomi-bio23 Hi allemaal, een mogelijk interessant artikel voor jullie theoretische deel is de volgende: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3181832/. Ik raad jullie ook aan om zelf te gaan zoeken op deze site. Hier staan enorm veel artikelen op namelijk! Je kunt zoeken door keywords te gebruiken en te koppelen met AND of OR. In jullie geval bijvoorbeeld "Stress" AND "Brain Activity" AND "Mental" AND "EEG" oid.
Ik weet niet of het op de TU mogelijk is om de stress in de hersenen daadwerkelijk te meten, ik zal hier nog even achteraan gaan. Mogelijk kunnen jullie zelf contact opnemen met de klinische neurofysiologie van ziekenhuizen bij jullie in de buurt. Mensen op die afdeling zijn experts op het gebied van neurologische signalen.
Een alternatief is mogelijk dat jullie uitzoeken welke gebieden er aangedaan zijn bij stress, waar deze gebieden normaal voor worden gebruikt en vervolgens testjes doen met proefpersonen die niet in stress zijn vs proefpersonen die wel in stress zijn. Kunnen mensen met stress bijvoorbeeld slechter logisch nadenken? Of slechter emoties herkennen? Dit zou naar mijn idee een makkelijke manier zijn om jullie stress onderzoek minder invasief en ingewikkeld te maken.
Als jullie meer hulp willen bij het maken van een opzet, of zelf ideeën willen laten checken, dan denk ik graag mee!
Veel succes nog!
Groetjes, Joris