Concentratie fluoride in tandpasta bepalen
-
Beste meneer, mevrouw,
Ik doe mijn profielwerkstuk over het effect van teeth-whitening in tandpasta. Onze hoofdvraag is: wat is de invloed van de abrasiviteit in teeth-whitening tandpasta op je tanden? Hierbij zijn onze deelvragen:
• Welke stoffen in whitening tandpasta zouden je tanden een wittere kleur moeten geven?
• In welke soorten tandpasta zitten deze stoffen?
• Wat is het effect/de werking van deze stoffen?
• Bevatten normale tandpasta’s ook deze stoffen?
• Waarom zijn sommige stoffen schadelijk voor je tanden?We hebben al twee proeven gedaan, maar onze docent raadde aan nog een proef te doen. Hij stelde voor het fluoridegehalte te bepalen in tandpasta. Hij refereerde naar een examen van scheikunde VWO genaamd 'Fluoride in tandpasta' uit 2013 tijdvak 1.
Wij hebben al wat onderzoek gedaan, maar we kwamen niet uit op een goede manier die wij op school kunnen doen. Wij hebben de apparatuur die wordt gebruikt in wetenschappelijke onderzoeken niet op school.
Weet u toevallig een manier die wij kunnen doen op school om de proef uit te voeren, wat wij daarbij nodig hebben en wat wij ongeveer zouden moeten doen? En of de proef überhaupt nuttig is voor ons onderzoek?
Ik hoor graag van u.
Groetjes,
Charlotte -
Hoi @charlotte1234,
Ik heb de proef uit het examen van 2013 bekeken en het lijkt erop dat het enige wat jullie nodig hebben het volgende is: roervlo, roerelement, warmte element, glaswerk, de desbetreffende chemicaliën en een filter. Mochten jullie dit niet hebben op school, zou je wellicht kunnen kijken of het bij scholen in de buurt aanwezig is. Het zijn namelijk vrij eenvoudige dingen.
Wat betreft de vraag of het iets toevoegt; hierbij zou je je echt af moeten vragen hóe het resultaat van de proef je deelvragen kan ondersteunen en zo een hulpmiddel is om je hoofdvraag te beantwoorden. Vraag je bijvoorbeeld ten eerste af of fluoride één van de belangrijkste elementen is die zorgt voor wittere tanden. Daarnaast zou je kunnen kijken of de hoeveelheid al niet terug te vinden is op internet of op het etiket, waarna je je kan afvragen wat het nut is van het bepalen van de hoeveelheid. Mochten jullie tot de conclusie komen dat dit niet de meest relevante proef is voor jullie PWS, zou je eventueel nog even rond kunnen kijken op ons forum. Jullie PWS onderwerp "Teeth whitening" is namelijk een ontzettend veel voorkomend onderwerp op ons forum.
Veel succes!
Groet,
Lisa
-
@lisamelman
Beste Lisa,
Wij zouden graag deze proef willen uitvoeren. We hebben duidelijk op een rijtje welke stoffen we nodig hebben. Het enige dat we nodig hebben is de hoeveelheden van de stoffen?Deze stoffen moeten gebruikt worden:
- verdund salpeterzuur
-natronloog
-NaCl oplossing
-Pb(NO3)2
Zou u willen helpen met de hoeveelheden?
Met vriendelijke groet,
Fleur en Lianne 6VWO - verdund salpeterzuur
-
Hoi @fleurosophiede,
Ik heb weer even gekeken bij het examen uit 2013. Wellicht zou je kunnen kijken of je de hoeveelheden kan terughalen met bijvoorbeeld de gegevens die boven vraag 22 staan in combinatie met de rest van de antwoorden en gegevens van deze examenopdracht. Verder zou je anders in wetenschappelijke artikelen kunnen zoeken of ze een soortgelijk experiment hebben uitgevoerd en dan de gebruikte hoeveelheden overnemen.
Groetjes,
Lisa
-
Hi Lisa,
Toevallig ben ik ook bezig met een proef over het bepalen van het fluoride gehalte in tandpasta. Ik zag deze proef ook voorbij komen en zou hem ook graag willen uitvoeren als ondersteuning voor mijn PWS. Alleen liep ik vast nog 3 hoeveelheden. Dit zijn:
- Salpeterzuur
- NaCl
- Pb(NO3)2
Ik heb het ook niet in wetenschappelijke artikelen kunnen vinden. Zou u mij hierbij kunnen helpen? Alvast bedankt.
Groetjes,
Annabel
-
Hoi @annabel-0 en @Fleurosophiede,
Wat ik jullie zou aanraden om te doen is een schatting maken of opzoeken wat het gemiddelde fluoridegehalte ongeveer is in volwassenen-tandpasta. Je kan bijvoorbeeld deze bron gebruiken. Als je dit getal hebt zou je in principe met de informatie die in het examen en in de antwoorden staat, alles moeten kunnen terugrekenen. Het is een grote som met veel stappen, maar dat moet jullie vast lukken!
Succes!
Groetjes,
Lisa
-
@lisamelman Hallo Lisa,
Ik heb een aantal dingen kunnen vinden, nadat u mij advies had gegeven.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het aantal verdund salpeterzuur niet uit zal maken, zolang de tandpasta maar is opgelost. Van de NaCl en Pb(NO3)2 maakt het ook niet uit zolang er maar een overmaat is.
Het enige wat ik niet heb kunnen berekenen is bij welke hoeveelheid er sprake is van een overmaat. Weet u dat misschien zodat ik dit practicum kan gaan uitvoeren?
Alvast bedankt voor u hulp.
Groetjes Annabel
-
Hoi @annabel-0,
Wat fijn dat je al wat stappen verder bent! Waar loop je precies vast met de berekening? Je zou eventueel ook een foto kunnen maken van je berekening tot nu toe en dan kan ik kijken of ik je kan helpen! :)
Groetjes,
Lisa
-
@lisamelman Hi Lisa,
Ik heb nog een keer ernaar gekeken en heb een berekening kunnen maken. Ik weet alleen niet zeker of hij klopt. Ik heb een foto bijgevoegd. Fijn dat u mij wilt helpen!
Groetjes,
Annabel
-
Hoi @annabel-0,
De berekening ziet er netjes uit. Mocht je nog twijfelen over alle waarden, dan raad ik je aan om het vooral met je TOA te bespreken of er gekke dingen tussen staan. Gaat het verder lukken met de proef? Mocht je nog tips nodig hebben of vragen hebben, laat dan gerust een bericht achter! :)
Groetjes,
Lisa