pws tanden bleken
-
hallo, ik zit in 5vwo en ga mijn pws doen over teeth whitening. ik heb een onderzoeksvraag en een deelvraag. ik ben benieuwd wat ik daaraan kan verbeteren:
onderzoeksvraag: Wat is de chemische achtergrond van de verschillende producten voor het bleken van tanden?
1.Welke stof in de whitening producten maakt de tanden witter?
2.In welke maat werken de producten bij het bleken van tanden?
3.Wat gebeurt er met het tandglazuur in het bleekproces?
4.Welke manier werkt het best om tanden wit te krijgen?wij gaan een practicum doen --> mondwater titreren om te kijken hoeveel % waterstofperioxide erin zit.
wat kan ik verbeteren aan mijn onderzoeksopdracht en heeft u suggesties om iets erbij te voegen?
groetjes
-
Beste @ayaa123,
Na het lezen van je hoofdvraag en de deelvragen heb ik de volgende opmerkingen:
In ieder geval, bij ieder PWS, moeten alle deelvragen bij elkaar de hoofdvraag beantwoorden. In jouw deelvragen mis ik nog een stukje over wat je precies bedoelt met "teeth whitening". Tegenwoordig kan je op meerdere manieren je tanden "witter" maken, dus het is goed om te definiëren of jij je slechts op één techniek gaat focussen, een selectie daarvan of juist op alle bestaande technieken. Je practicum klinkt goed, echter moet je nog wel even goed nadenken over het doel ervan. Waarom meet je de waterstofperoxide concentratie? Wat voor effect heeft H2O2 op het gebit, etc.?
Succes!
Groet,
Lisa
-
beste @lisamelman ,
wij gaan vooral focussen op strips, tandpasta en mondwater. Heeft u nog een idee voor een betere deelvraag? Wij zaten namelijk in een knoop hoe wij deze verschillende producten kunnen combineren in een deelvraag! Wij hebben vernomen dat de beste manier om te bleken via de tandarts is. Zij gebruiken daar max 6% waterstofperioxide. Wij gaan door het titreren onderzoeken hoevel % er in mondwater zit! Als u nog meer tips heeft horen wij die graag!
met vriendelijke groet,
Aya -
Beste @ayaa123,
Als je de drie methoden wil vergelijken en wil koppelen aan een deelvraag zou je bijvoorbeeld de volgende vragen kunnen stellen:
- In hoeverre bleken strips, tandpasta en mondwater tanden?
- Welke methode is het beste om te gebruiken als je thuis tanden wil bleken?
Om het duidelijker te maken in je bestaande vragen kan je bijvoorbeeld het volgende doen:
- Welke stoffen in whitening strips, tandpasta en mondwater maken de tanden witter?
Verder klinkt het als een logische stap om het experiment uit te voeren, echter moet je je wel afvragen of waterstofperoxide op zichzelf zorgt voor wittere tanden.
Succes verder!
Groet,
Lisa
-
beste @lisamelman,
wij hebben een aanpassing gemaakt in ons onderzoek. Het is namelijk handiger om te focussen op 1 product. Wij gaan vandaar op Whitening tandpasta focussen. Ons onderzoeksvraag is:
- In welke mate werkt whitening tandpasta schadelijk op tanden.
nou moeten wij een practicum gaan uitvoeren. Ik dacht dat het misschien een idee was om bij deze deelvraag, Wat is de werking van whitening tandpasta op het tandglazuur?, een proefje te doen waarmee wij verschillende merken whitening tandpasta gaan 'schuren' op speksteen. Alleen weet ik nou niet of speksteen 'ongeveer' dezelfde structuur heeft als het tandglazuur.
Heeft u hier misschien een antwoord op?
groetjes,
-
Hoi @blekenvantanden,
Goed om te horen dat jullie je onderzoek voor het PWS wat specifieker hebben gemaakt. Om antwoord te geven op de vraag of de structuur van speksteen gelijk is, zou ik jullie aanraden om dit ook toe te voegen aan je PWS. De grote vraag is natuurlijk: waarom hebben jullie speksteen gekozen als vergelijkbaar materiaal? Dit moet je ook kunnen beargumenteren in je PWS. Om hier achter te komen kan je het beste op zoek gaan naar de chemische structuur van beiden en dan vooral de chemische structuur van tandglazuur (omdat dat de buitenste laag is) en dat vergelijken met de chemische structuur van de buitenste laag van speksteen. Je kan dit het beste doen via Google Scholar. Uit ervaring blijkt dat je het beste Engelse zoektermen kan gebruiken.
Succes!
Groet,
Lisa