Quantumcomputers
-
Hoi,
ik doe mijn pws over quantumcomputers en ik ga het vooral hebben over het verschil tussen 'klassieke' computers en quantumcomputers. Ik zit alleen een beetje met een probleem, ik moet namelijk een practicum doen hiervoor. Nu had ik van tevoren al gevonden dat je eigen code kon laten draaien op een quantumcomputer van IBM. Ik had dus bedacht dat ik Shor's algoritme zou gaan gebruiken, zodat ik het verschil tussen een klassieke en quantumcomputer kan aantonen in een experiment, alleen ben ik erachter gekomen dat dit waarschijnlijk te hoog gegrepen is voor een pws. Daarom nu de vraag of iemand hier een idee heeft voor een experiment of dat TU Delft mij hiermee kan helpen, want jullie hebben natuurlijk wel QuTech.
-
Hoi @eli-0 ,
Wat een leuk onderwerp! Kwantumcomputers en kwantummechanica zijn altijd erg interessante, maar ook complexe onderwerpen. Ook het feit dat kwantumeffecten pas op nanoschaal zichtbaar zijn, maakt het lastig om kwantummechanische experimenten uit te voeren. Veel leerlingen die kwantumcomputers als onderwerp hebben voor hun pws kiezen er daarom voor om als praktisch deel een interview te houden waarin ze vragen stellen aan een expert.
Dat IBM een kwantumcomputer beschikbaar heeft, biedt natuurlijk wel kansen ;) Als je een beetje ervaring hebt met de programmeertaal Python, zal het niet eens heel lastig zijn om het experiment dat je beschreef uit te voeren. Hier bijvoorbeeld een link naar een website dat de code voor Shor's Algorithm al heeft uitgeschreven. Ook de code voor een normale computer is op internet te vinden. Het is dus zeker mogelijk!
Maar als je weinig ervaring hebt met python, of al helemaal met programmeren in het algemeen, dan gaat het waarschijnlijk toch erg veel tijd kosten om dit onder de knie te krijgen. In dat geval zou ik aanraden om toch een interview af te nemen!
Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen en als je verder nog vragen hebt hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd ,
oke ik zal de interview-optie bespreken met mijn begeleider. Zou je mij wat meer informatie kunnen geven over dit interview, zoals hoe snel dit geregeld zou kunnen worden?
En bedankt voor het linkje naar de pagina met Shor's Algoritme, die had ik een tijdje geleden ook al gezien. Ik weet dat ik het experiment kan uitvoeren en dat het ook wel zou lukken, het probleem is dat ik het dan natuurlijk ook nog allemaal moet gaan uitleggen wat ik aan het doen ben en welke andere algoritmes en theorieën hier nog eens extra bij komen kijken en ik denk dat ik daar helaas geen tijd voor heb.
Natuurlijk is een interview ook leuk om te doen, alleen moet ik natuurlijk wel met goede vragen komen die niet zo op bijvoorbeeld internet te vinden zijn. Trouwens ook heel erg bedankt voor de snelle reactie, ik zal ook proberen sneller te reageren volgende keer!
Groetjes, Eli
-
Hoi @eli-0,
De tijd voor het regelen van een interview verschilt natuurlijk per persoon en professoren hebben ook de ene week een vollere agenda dan de andere week. Ik kan dus geen garanties geven, maar vaak heb je binnen een week zekere een reactie terug, soms al binnen een dag. Dus zodra je vragen bedacht hebt voor een interview ga ik meteen voor je aan de slag ;)
Voor wat betreft het experimenteren met Shor's algoritme, daarin zul je inderdaad zelf de afweging moeten maken wat wel en niet haalbaar is en of je de theorie achter het experiment begrijpt. Want code kopiëren en het experiment uitvoeren is een ding, het uitleggen en begrijpen waar je mee bezig bent een ander. Maar als je vragen hebt, kun je ze hier natuurlijk altijd stellen!
Ik hoop dat ik hiermee je vragen heb kunnen beantwoorden en als je verder nog vragen hebt hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @lennardd,
het is tijdje geleden dat ik bezig ben geweest met mijn profielwerkstuk door allerlei omstandigheden. Ik hoop dat er nog steeds een mogelijkheid is op een interview. Ik heb 8 vragen bedacht die ik zou willen stellen. Er is helaas niet heel veel tijd meer tot de deadline van mijn PWS. Het interview zou ergens in de komende drie weken afgenomen moeten worden. Ik wil daarom voorstellen of het mogelijk is om mijn vragen via bijvoorbeeld mail te laten beantwoorden. Zo kost het hopelijk de minste tijd voor de professor en zal het hem/haar toch nog lukken om mijn vragen op tijd te beantwoorden. De antwoorden hoeven ook niet heel uitgebreid te zijn, ik zal ze zelf nog verder uitwerken mocht dat nodig zijn.
Hopelijk is het nog mogelijk om iets te regelen!
Groetjes, Eli -
Hoi @eli-0 ,
Geen probleem! Als je de vragen die je aan de expert wilt stellen kunt doorgeven, zal ik deze neerleggen bij een expert op het gebied van kwantumcomputers en vragen of hij tijd heeft om deze vragen via de mail te beantwoorden. Garanties kan ik echter niet geven, dus misschien is het goed om één week zijn reactie af te wachten. Heeft hij daarna nog steeds niet gereageerd, dan kan ik zelf de antwoorden op je vragen wel geven. Wil je meer zekerheid/tijd, dan kan ik zelf deze week je vragen al beantwoorden, maar uiteindelijk ben ik natuurlijk geen 'expert'.
Laat maar weten wat voor jou het beste uitkomt!
Groetjes,
Lennard -