Doppler-Effect
-
@casvdm
Hoi Cas en Mick!
Leuk idee! Ik zal voor jullie rondvragen. Het handigst is zelf al wel een proefje te bedenken, dan kunnen we samen nadenken wat er allemaal nodig is hiervoor. Dus als jullie de proef een beetje uitwerken dan kom ik bij jullie terug!!
Groetjes Coco -
Coco Polderman Beste Coco,
Wij hebben een tijdje nagedacht over onze proef. Waarna wij een experiment bedacht hebben. Wij wilden testen hoe het Doppler effect wordt beïnvloed door de verschillende medium waar het zich doorheen verplaatst. Dit willen wij doen door een luchtdichte doorzichtige box. Deze box is aangesloten aan een vacuüm pomp en een gas/vloeistof tank naar keuze. In deze box verplaatst een bewegend object zich door de luchtdichte ruimte. Door middel van geluidsensoren in deze box willen we het verschil in toonhoogte meten van het bewegende object dat naar de geluidssensoren toe bewegen of ervandaan bewegen. Wat voor gassen/vloeistoffen heeft TU Delft tot zijn beschikking. Wij dachten als medium aan: water, lucht, waterstof en koolstofdioxide.
Wij horen graag van jullie,
Cas van der Molen en Mick Zomer.
-
@casvdm Hi Cas en Mick,
De proef die jullie beschrijven klinkt als een hele goede. Ik denk ook dat er leuke resultaten uit zouden komen. Echter hebben wij op het Science Center geen beschikking tot een vacuum pomp en luchtdichte box. Misschien kunnen we de proef wat simpeler maken. Bijvoorbeeld door het uit te voeren met water, lucht, water met koolzuur (gewoon prikwater), olie (bijvoorbeeld frituurvet), zoutoplossingen, etc.
Zo hebben we geen vacuumpomp nodigm maar kunnen jullie wel de verschillen tussen sommige media bekijken. Je zou dan een microfoon aan het uiteinde van de box kunnen plaatsen.Hoe jullie de box maken, hoe je een geluidsbron op het voorwerp zet (zonder dat het kapot gaat door het water bijvoorbeeld) en hoe je het voorwerp laat bewegen moeten jullie nog even bedenken. Leuk is om het verschil te kunnen meten hoe het klinkt als de bron naar je toe en van je af beweegt. Ook kun je kijken naar hoe het Doppler effect tot uiting komt met verschillende tonen (frequenties).
Ik hoop jullie op weg gehollpen te hebben! Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes Coco -
Dat klinkt goed. Kunnen wij misschien een datum uitkiezen waar ik en Mick langskomen op de TU. Wij zullen nog even nadenken over hoe wij het object gaan laten bewegen en hoe wij de microfoon gaan gebruiken zonder dat deze waterschade oploopt. We horen graag van jullie!
Met vriendelijke groet,
-
@casvdm Hoi Cas! Je kunt je opgeven voor een PWS-middag. Misschien is het handig het experiment eerst eens uit te werken en de benodigdheden aan te geven. Dan kunnen we daarna kijken of we een datum kunnen vinden dat we al die materialen hebben.
-
Indien mogelijk willen wij graag langskomen in week 45. Wij hebben nagedacht over de proef en willen nog steeds het effect van verschillende media op het Doppler effect testen. Kunnen wij een afspraak maken om in week 45 een keer te videobellen en/of langs te komen op de UNI?Met vriendelijke groet,
-
Hoi Cas en Mick,
Het lijkt me het best hier inderdaad eerst eens over te bellen. Dan kunnen we samen de proef uitwerken en kunnen hem waarschijnlijk ook zelf uitvoeren. Maar we zien tijdens dat overleg wel even of het noodzakelijk is naar de TU te komen. Lennard ( @lennardd ), onze andere Natuurkunde expert, zal contact met jullie opnemen. Zouden jullie hem een prive bericht kunnen sturen? Dan kunnen jullie contact gegevens uitwisselen om een afspraak te maken!
Groetjes Coco
-
Dit bericht is verwijderd! -
Beste Coco,
Wij zijn bezig met het voorbereiden van ons praktische deelvraag. Deze luidt: Wat is het effect van verschillende media op het doppler effect. Wij lopen alleen tegen het probleem aan dat de meetapparatuur bij ons op school niet waterdicht is en niet onder de 1 Bar mag komen. Jij had ons vertelt over Arduino's en wij waren benieuwd of jullie wel apparatuur hebben die onderwater kan?
Wij horen graag van je!
Met vriendelijke groet,
Cas van der Molen
en Mick Zomer
-
Hoi @casvdm,
Meetapparatuur is inderdaad vaak nogal kwetsbaar. Wat je daarom zou kunnen doen is bijvoorbeeld de meetapparatuur buiten de bak neerzetten en alleen de speaker waterdicht maken. Dan kun je de speaker in de bak heen en weer bewegen, terwijl je toch het doppler effect kunt meten zonder de meetapparatuur te beschadigen!
Het is zeker mogelijk om met Arduino te werken, maar omdat dit voor jullie nieuw is en omdat Arduino's van zichzelf ook niet waterdicht zijn, zou ik proberen om zoveel mogelijk met de apparatuur van de school te werken. Mocht dit echter niet lukken, dan kun je altijd nog een Arduino bestellen, want een Arduino met sensor kun je soms al voor 10 euro kopen.
Ik hoop dat ik jullie hiermee heb kunnen helpen en als jullie verder nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hoi Cas, ik zit ook in 6 vwo en we hebben het ook over dopplerverschuivingen. Wij zijn vroegen ons af of je misschien je pws door zou kunnen sturen? Je zou ons heel erg helpen
Groetjes Timo Kemmeren -
Hoi @timo-1,
Ik weet niet of Cas nog op dit forum kijkt. Als het goed is, is hij inmiddels al klaar met zijn pws en daardoor zal dit forum niet zo relevant meer zijn. In een privé bericht heb ik je echter het mailadres van Cas gestuurd, misschien dat hij op die manier beter bereikbaar is.
Ook als je andere vragen hebt, help ik graag!
Groetjes,
Lennard