Artificial intelligence
-
Beste student van de TU Delft,
Ik ben bezig met het opstellen van een hoofdvraag voor mijn profielwerkstuk.
Ik wil het doen over Artificial intelligence, maar ik weet nog niet precies hoe en wat. tot nu toe heb ik als hoofdvraag “Hoe kan een robot met behulp van artificial intelligence complexe puzzels oplossen?”. ik wil hierbij ook zelf een programma maken. Is er misschien iemand die me tips kan geven over hoe ik dit het beste kan aanpakken? en welke programma’s kan ik het beste gebruiken om zelf een paar dingen te maken met artificial intelligence?alvast heel erg bedankt!
met vriendelijke groet,
Sarah
-
Hey @Sarah123
Een PWS over Artificial Intelligence (AI) is een heel breed onderwerp en ik zou je op je hart willen drukken dat je bezig gaat met het afbakenen van je project. Wat voor gedeelte van AI vind je het interessantst? De combinatie robot en mens? En de interactie daartussen? Of juist de brein van de robot en hoe het problemen oplost. Of vind je juist de sensoren die een robot gebruikt en hoe die om zich heen kan 'kijken' interessant. Dit zijn brede verschillende aspecten die allemaal komen kijken bij een robot of AI en waar je op kunt focussen in jouw PWS.
'Complexe puzzels' oplossen die je noemt in je vraag is namelijk niet zozeer een AI of robot probleem maar een wiskundig of programmeer probleem. Voor je PWS een systeem creëren die een sudoku kan oplossen kan namelijk ook volledig digitaal, dan moet je alleen je sudoku vertalen in iets wat je computer kan inlezen.
Als je echt wilt programmeren kun je kijken naar de programmeertaal Python. Een simpele maar krachtige programmeertaal die ook wordt geleerd aan de eerstejaars studenten aan de TU. Als je het liever theoretisch houdt kun je onderzoek doen naar 'P of NP problemen'.
Kortom, je huidig onderwerp is nog heel breed en kan alle kanten op. Ik zou het proberen af te bakenen en echt te focussen op iets wat jullie interessant vinden, dan kan ik je goed verder helpen.
Groetjes,
Jip -
hallo Jip Rietveld
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om mijn profielwerkstuk te gaan doen over een AI chatbot die ik zelf wil gaan maken. Als hoofdvraag heb ik nu "Kan ik zelf een AI chatbot maken die goed functioneert?".
Dit wil ik gaan doen in Python.
Heeft u misschien tips voor mij over hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken? en weet u ook misschien welke bronnen ik het beste kan raadplegen?Groetjes,
Sarah -
@sarah123 Hey Sarah!
Codecademy heeft een serie lessen die specifiek gaat over het bouwen van chatbots in python.
Het is niet een erg goedkope service, maar ze hebben wel alle resources die je mogelijk nodig zou hebben.Verder is freecodecamp een goede plek om meer te leren over python.
Als je nog verdere vragen hebt, hoor ik het graag!
Tadjiro Velzel