Waterstof als alternatieve brandstof
-
Beste meneer/mevrouw,
Wij zitten in VWO 5 op het JTC. Wij gaan ons pws in de scheikunde maken. Wij zaten als onderwerp te kijken naar waterstof als alternatieve brandstof. Wij zijn beide goed in scheikunde en andere beta vakken dus onze begeleider wil dat wij op redelijk hoog niveau ons onderzoek gaan maken. Daarentegen hebben wij erg veel moeite om een goede hoofdvraag te formuleren die op het niveau is waar onze begeleider ons wil hebben. Heeft iemand een idee of inspiratie?
Met vriendelijke groeten,
Max Triou
Sam Hemerik -
Beste @maxt-riou,
Waterstof als alternatieve brandstof is een veelvoorkomend PWS onderwerp op ons forum. Ik raad jullie aan om waterstof als zoekopdracht op het forum in te typen, waarna jullie hopelijk wat inspiratie kunnen halen uit de voorgaande berichten. Verder zou je recente nieuwsartikelen over waterstof kunnen opzoeken of een kijkje kunnen nemen op deze pagina.
Succes!
Groetjes,
Lisa
-
Beste @lisamelman,
wij zijn nu al weer wat verder in het zoeken naar het onderwerp. Wij willen nu kiezen tussen de volgende twee:
Hoe kunnen wij zonnepanelen verbeteren met behulp van microalgen? of
Zijn er naast waterstof nog andere alternatieve brandstoffen die een mogelijke oplossing bieden?Zijn deze twee onderzoeken of inieder geval 1 daarvan mogelijk om een praktische opdracht bij uit te voeren?
zoals u kan zien zijn we een beetje weg bij het waterstof onderzoek omdat we er niet uitkwamen wat we precies daaraan wilden onderzoeken.
-
Beste @maxt-riou,
Wat fijn dat jullie al wat verder zijn met het vinden van een onderwerp. Beiden vragen klinken erg interessant, maar om te bepalen of je een proef ermee kan uitvoeren, is het eerst belangrijk dat je goed op een rijtje hebt wát je uit je PWS wil halen. Hiermee bedoel ik dat je je goed af moet vragen waar je de focus op wil leggen en welke deelvragen je wil stellen. Je proefje moet namelijk je hoofdvraag ondersteunen. Met wat creativiteit zou je in theorie bij alle twee de vragen een leuke proef kunnen bedenken, dus ik zou aanraden om aan de slag te gaan met hetgeen wat ik hierboven heb genoemd.
Mochten jullie nog meer vragen hebben, stel ze dan gerust.
Groetjes,
Lisa
-
Beste @lisamelman ,
wij hebben nu gekozen voor het onderwerp van de alternatieve brandstoffen en hierin willen wij gaan kijken welke alternatieve brandstof nou de beste oplossing is. waaronder natuurlijk de deelvragen over wat deze nou precies zijn en welke opties er mogelijk zijn. bijvoorbeeld; biomassa, waterstof, elektriciteit, organische moleculen en ijzerperoxide. weet u misschien nog andere brandstoffen waar wij ons in kunnen verdiepen? en wat zouden wij praktisch wellicht kunnen onderzoeken? want zomaar even een auto bouwen op alternatieve brandstoffen is denk ik niet realistisch, al zei onze begeleider dat dat wel heel goed zou zijn.
-
Ha @maxt-riou,
Dat is een interessant onderwerp, waarvan ik zeker weet dat er veel over te vinden/vertellen is. Wat betreft de soorten brandstof denk ik dat jullie al een aardige selectie hebben. ik zou jullie aanraden om goed na te denken over in hoeverre je elke alternatieve brandstof wil onderzoeken, aan de hand daarvan zou je je selectie kunnen vergroten of juist verkleinen. Zo is het onderwerp biomassa al ontzettend groot, denk aan biodiesel, bio-ethanol, biogas of bio-butanol, allemaal vanuit verschillende bronnen. Wat betreft het praktische gedeelte kan je veel kanten op. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken van het maximale rendement van brandstof uit bioethanol/waterstof en kijk of je dat in een proefopstelling kan halen. Je kan ook proberen om biodiesel na te maken. Zelf een auto te bouwen met een alternatieve brandstof is zeker heel ambitieus, maar wellicht als je wat kleinschaliger gaat nadenken, zou er vast wel iets mogelijk zijn (ligt puur aan jullie motivatie en ambitie ;)).
Groetjes,
Lisa