Proef bioluminescente bacteriën
-
Goededag,
Wij, Janna en Lucie uit 6 vwo, zijn bezig met ons profielwerkstuk over bioluminescente bacteriën. Wij doen hierbij een proef waarmee we uiteindelijk onze onderzoeksvraag (Wat is de inlvoed van temperatuur op de lichtintensiteit van de bioluminescente bacterien?) willen beantwoorden. Hiervoor hebben wij haringen en pijlstaartinktvissen gehaald en ze vervolgens in een zoutoplossing gedaan (volgens deze methode https://www.splammo.net/bact102/102lumbact.html). Daarna een groep in een donkere ruimte geplaatst en een groep in de koelkast. Het is nu ruim een week geleden, maar wij hebben nog steeds geen bioluminescentie kunnen waarnemen. Zou iemand ons kunnen helpen die weet waar dit aan zou kunnen liggen? Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Janna van Geest en Lucie van Hooff
-
Hoi @lucievanhooff,
Het lastige van deze situatie is dat het eigenlijk aan heel veel dingen kan liggen. Om jullie echt goed te kunnen helpen ben ik benieuwd naar het volgende:
- Hebben jullie precies dezelfde stappen uitgevoerd als beschreven in de methode die jullie hebben gevolgd?
- Wat was de overweging om specifiek deze twee soorten vis te gebruiken?
- Hebben jullie vanaf het moment dat jullie de vissen in de oplossingen hebt gedaan, steeds gecheckt of er licht vanaf kwam?
Een paar simpele dingen waar het aan zou kunnen liggen is natuurlijk dat er in eerste instantie helemaal geen lichtgevende bacteriën zaten op de vissen, maar nogmaals is het fijner als jullie wat meer informatie kunnen sturen.
Groetjes,
Lisa
-
Hoi, @lisamelman ,
Ja, we hebben het precies zo gedaan als beschreven. We hebben de vissen stuk voor stuk in een bekerglas gedaan met een 3% NaCl oplossing, en een deel van de vis kwam nog boven de oplossing uit.
Voor de inktvis hadden wij gekozen omdat dat simpelweg beschreven stond in de methode. En wij hadden de haring gekozen omdat ik op internet had gezien dat mensen thuis soms ervaren dat hun haring opeens licht gaat geven. De vissen hebben wij trouwens bij de visafslag in IJmuiden gehaald, zodat we er zeker van konden zijn dat ze vers waren.
Elke dag hebben we gekeken in de hoop dat we iets konden waarnemen. De vissen lagen bij ons op school, dus in het weekend hebben we niet kunnen checken.
Het is bovendien lastig om een omgeving te vinden voor de vissen met een constante temperatuur van 18-22 graden Celcius, aangezien de geur echt verschrikkelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Janna van Geest en Lucie van Hooff
-
Hoi @lucievanhooff,
Bedankt voor jullie extra informatie en ik kan me zeker voorstellen dat de geur verschrikkelijk is haha... :( Nu ik een beter beeld heb van hoe het allemaal is verlopen, kan ik jullie het volgende vertellen:
Er zijn veel opties mogelijk waarom de lichtgevende bacteriën niet zichtbaar zijn, ik zal er een paar benoemen, maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk.
Optie 1: De vissen hadden in eerste instantie überhaupt geen lichtgevende bacteriën op zich. Het is natuurlijk zo dat het niet altijd hoeft te zijn dat álle vissen deze bacterie met zich meedragen. Ook kan het zijn dat de vis erg goed is schoongemaakt en veel bacteriën eraf zijn gewassen.
Optie 2: Er waren heel weinig bacteriën aanwezig, wat helaas niet genoeg was om het te constateren met het blote oog.
Optie 3: Er waren wel bacteriën aanwezig, alleen hebben jullie ze niet waargenomen. Het is namelijk zo dat deze bacteriën slechts licht geven in een bepaalde fase tijdens de groei. Daarom is het cruciaal dat je tijdens het experiment echt periodiek gaat kijken of je licht kunt waarnemen. Één maal per dag is te weinig, aangezien het zomaar kan zijn dat je dan deze fase mist.
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en ik hoor het wel als jullie nog vragen hebben.
Groetjes,
Lisa
-
Hallo @lisamelman,
Bedankt voor de hulp. Met deze informatie kunnen wij weer verder aan de slag. Ik zou alleen nog iets willen weten. Omdat u zegt dat je meerdere keren per dag moet kijken, is het dan zo dat de vissen binnen een dag al licht kunnen geven?
Groet,
Janna en Lucie
-
Ha @lucievanhooff,
Fijn dat jullie weer verder kunnen. Of ze binnen een dag licht kunnen geven, hangt van veel omstandigheden af. Meestal duurt het langer, maar dit is nooit van tevoren te bepalen, daarom is het zo belangrijk dat je het regelmatig checkt.
Groetjes,
Lisa