Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

Emotionele chemie

Scheikunde & Biologie Proefjes
    2
    5
    1456
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • J
      jasonhop
      voor het laatst aangepast door jasonhop

Geachte heer/mevrouw,

Wij zijn Esha Kasiram en Jason Hop uit 6 vwo van De Theaterhavo/vwo uit Rotterdam. Wij werken momenteel aan ons profielwerkstuk. Wij willen de emotionele chemie van de mens onderzoeken en in hoeverre deze te beïnvloeden is. Nu lopen wij vast met ons praktische experiment en de mogelijkheden bij ons op school. Wij hopen dat jullie ons kunnen helpen.

We hebben drie ideeën voor ons experiment waarvan we er graag één zouden willen uitvoeren. We hebben de (systematische) namen van verschillende neurotransmitters en aminozuren die bepaalde gevoelens opwekken opgezocht, zoals bijvoorbeeld dopamine (N-Acetyl L-Tyrosine en L-Theanine) en Gamma-Aminoboterzuur. Allereerst vroegen we ons af of we deze stoffen zouden kunnen creëren en daar iets mee zouden kunnen doen. Ten tweede hebben we een idee om de stoffen die verkrijgbaar zijn te gebruiken of emotie opwekkende supplementen te gebruiken en bijvoorbeeld de zuiverheid te bepalen. Als laatste hebben we het idee om producten waarvan beweerd wordt dat bepaalde stoffen erin zitten te onderzoeken en te kijken of die stof aantoonbaar is. Als al dit niet mogelijk is, hebben jullie nog haalbare ideeën voor een experiment?

Wij hopen geholpen te kunnen worden en alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groeten,
      Esha Kasiram en Jason Hop

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • L
        lisamelman PWS TU Delft Team
        voor het laatst aangepast door

Beste @jasonhop,

Zou je mij kunnen vertellen wat jullie precieze hoofd- en deelvragen zijn? Het is namelijk belangrijk dat je proefje helpt met het beantwoorden van de hoofdvraag, dus je moet nagaan wat je eigenlijk wil weten over het onderwerp.

Verder krijg ik de indruk dat jullie op zoek zijn naar een scheikundige proef, klopt dat? Er goed dat jullie zelf al zoveel ideeën hebben voor proefjes. Om in te gaan op je eerste vraag, ik denk niet dat het haalbaar is om zelf de stoffen te creëren, aangezien dat normaal in het lichaam gaat met allemaal ingewikkelde tussenstappen. Hier geldt ook weer, wat wil je precies met deze stoffen doen als je ze hebt gemaakt? Supplementen van dopamine en GABA zijn overigens online al erg makkelijk te verkrijgen. Om de zuiverheid te bepalen van een bepaalde stof gebruik je vaak C-NMR of H-NMR (Nuclear Magnetic Resonance), maar dan moet je wel veel onderzoek doen naar alle structuren etc. Wat betreft jullie laatste idee, doelen jullie hiermee op voedingsmiddelen? Als jullie dit bedoelen, ga dan goed onderzoeken hoe het proces precies werkt. Ik bedoel hiermee dat je moet bedenken of in een bepaald voedsel echt dopamine zit, of dat je het door middel van het eten van het voedsel juist dopamine gaat aanmaken.

Zelf heb ik nog even nagedacht over wat nog meer leuk zou zijn. Wellicht is het misschien leuk om een gedragsexperiment te doen. Zoek bijvoorbeeld op welke dingen zorgen voor dopamineaanmaak en vanuit daar...?

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen helpen.

Groetjes,

Lisa

Student Life Science and Technology

J 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
        • J
          jasonhop @lisamelman

@lisamelman

Beste Lisa,

Heel erg bedankt voor uw reactie!

Onze hoofdvraag is:
          In hoeverre kunnen we onze emotionele chemie beïnvloeden?
          Onze deelvragen zijn:
          Hoe verloopt het chemische proces van stofjes die invloed hebben op je emoties?
          Welke stofjes beïnvloeden welke emoties?
          Kunnen emoties in de praktijk beïnvloed worden?
          Hoe hebben externe factoren, zoals je persoonlijkheid, invloed op je emoties en je reactie op invloedrijke stoffen?
          Kan het beïnvloeden van emoties gebruikt worden in theater?
          Is het ethisch verantwoord om modificaties aan te brengen aan de natuurlijke emotionele chemie van de mens?

Wij zijn inderdaad op zoek naar een scheikundige proef. Jammer van ons eerste idee maar het is zeker begrijpelijk en het was te verwachten. We zouden eventueel ermee willen kijken wat er mogelijk was met de stof en het maken van pillen ('emotie pillen'). Dat supplementen online erg makkelijk verkrijgbaar zijn hadden we inderdaad gelukkig ook gezien! Alleen lijkt het niet erg bij ons budget te passen.
          Wat bedoeld u precies met het vele onderzoek naar de structuren met betrekking tot C-NMR en H-NMR? En vooral, ziet u er realistische kansen voor ons inzitten?
          We doelen bij ons laatste idee inderdaad op voedingsmiddelen. We waren er al achter dat de meeste producten vooral stoffen bevatten die leiden tot de productie van de bepaalde neurotransmitters. Denkt u dat we hier iets mee kunnen of dat er iets aan te tonen is?

Bedankt voor uw idee! Dat kan denken we inderdaad erg interessant zijn en hadden we ook al aan gedacht. Toch lijkt het ons erg leuk om een proef te doen gebaseerd op scheikunde en zijn we daar naar op zoek, maar een gedragsexperiment houden we zeker als optie.

U heeft ons zeker al erg geholpen. Bedankt!

Groeten,
          Esha en Jason

• L
            lisamelman PWS TU Delft Team

Beste @jasonhop,

Jullie hebben interessante deelvragen bedacht, leuk om te lezen! Ik ben wel benieuwd wat jullie bedoelen met "modificaties aanbrengen" in de laatste vraag. ;)

Om antwoord te geven op jullie vraag met wat ik bedoel met het gedeelte over C-NMR en H-NMR. Jullie vertelden dat het idee was om te kijken naar de zuiverheid van bepaalde emotie opwekkende suplementen. Op het moment dat je gaat kijken naar de zuiverheid van een stof, wil je weten wat voor chemische verbindingen er allemaal in zitten. Dit kan je door middel van de techniek Nuclear Magnetic Resonance doen. Het is echter een vrij ingewikkeld proces, maar als jullie er meer over willen weten kunnen jullie altijd bij mij terecht. Hierbij moet ik helaas wel zeggen dat het niet mogelijk is om dit apparaat te gebruiken op onze campus i.v.m. COVID-19.

Verder doelde ik met mijn opmerking over jullie laatste idee inderdaad op wat jullie omschrijven. Ik denk dat het heel interessant is om hiernaar te kijken. Zo is het bekend dat veel voedingsmiddelen stofjes bevatten die de aanmaak van bepaalde neurotransmitters stimuleren. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar dit artikel, hier beweren ze dat verschillende smaken chocola verschillende emoties opwekken bij mensen. Ik zou zo snel even niet een scheikundig experiment hiermee kunnen bedenken, maar waar ik wel aan dacht is het volgende:

Stel je laat testpersonen geblindoekt bepaalde voedingsmiddelen proeven, waarvan de hypothese is dat ze specifieke emoties of gedachtes opwekken. Je zou ze dan kunnen vragen wat ze voelen na het eten/drinken hiervan en waar ze aan moeten denken. Dit kan je dan misschien weer heel mooi terugkoppelen op het biologische/chemische proces in je lichaam waardoor je datgene voelt.

Ik hoop dat jullie weer even verder kunnen.

Groetjes,

Lisa

Student Life Science and Technology

J 1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
            • J
              jasonhop @lisamelman

Beste @lisamelman,

Weer heel erg bedankt voor de reactie en leuk om te horen!

We willen met die deelvraag meer de richting op gaan van het beïnvloeden van je emoties met bijvoorbeeld een hypothetische emotiepil, maar daar zijn we nog niet in het werkstuk dus zal het een en ander nog veranderen :smile:

Nuclear Magnetic Resonance klinkt heel erg interessant, maar helaas houdt dat voor ons dan op.

We hadden inderdaad ook al onderzoek gedaan naar de voedingsmiddelen die stofjes bevatten die de aanmaak van bepaalde neurotransmitters stimuleren. Dat klinkt als een heel goed idee! We gaan hier verder mee.

Heel erg bedankt voor de hulp!

Groetjes,
              Esha en Jason

• First post
                Last post
              Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors