Waterstof of elektriciteit als vervanger fossiele brandstoffen (auto's)
-
Beste allemaal,
Jasper en ik zijn op dit moment druk bezig met de opzet van ons PWS dat gaat over waterstof en elektriciteit als alternatief voor fossiele brandstoffen in de vervoerssector op de weg. Wij zien dat op dit moment de PWS middagen online worden gegeven. Graag horen wij of het mogelijk is om een practicum op de TU Delft uit te voeren in de week van 12 tot en met 16 oktober of 21 en 22 oktober 2020. Wij zouden graag een experiment willen uitvoeren waarbij de brandstofcel van een waterstofauto wordt vergeleken met de accu van een elektrische auto. Hiermee zouden wij bijvoorbeeld het verschil in rendement kunnen berekenen. Wij horen graag of dat mogelijk is, of dat je een andere suggestie hebt voor een practicum.
Groet,
Skip en Jasper -
Beste @Skip
Wat een leuk PWS onderwerp hebben jullie gekozen. Op dit moment is het onzeker of er fysiek PWS Middagen kunnen plaatsvinden bij ons op het Science Centre. Dus ik wil jullie geen beloftes maken over het practicum in die precieze weken. Ik ben benieuwd naar jullie precieze hoofdvraag en welke deelvraag jullie streven te beantwoorden met het experiment.
De reden waarom ik dat vraag is omdat het rendement berekenen van deze onderdelen misschien niet zo spannend is. Het lijkt me dat je die ook zou kunnen googlen namelijk. Als jullie je hoofd- en deelvragen laten weten dan kunnen we samen nadenken over een goed experiment.
Groetjes,
Jip -
Beste Jip Rietveld
Dank je wel voor je reactie! Ik ga het met Jasper (PWS partner) bespreken. Ik kom er morgen op terug!
Groet, Skip
-
Beste Jip Rietveld
Onze hoofdvraag luidt als volgt:
Is waterstof of elektriciteit technisch gezien een geschiktere vervanger van fossiele brandstoffen voor de vervoerssector op de weg?Onze deelvragen zijn:
- Wat is waterstof en hoe wordt het geproduceerd?
- Hoe functioneert waterstof als energiebron in een voertuig? (H2Fuel wordt hier ook in verwerkt)
- Hoe functioneert elektriciteit als energiebron in een voertuig?
- Wat zijn de voordelen en nadelen van waterstof ten opzichte van elektriciteit ten aanzien van
- personenauto's
- bussen
- vrachtvervoer
Om de laatste vraag te kunnen beantwoorden gaan wij de volgende punten behandelen:
- Het milieu
- De infrastructuur
- Ontwikkelingen en projecten (van dergelijke bedrijven/maatschappijen)
- Economische aspecten
Groeten,
Skip en Jasper
-
Hey @Skip
Klinkt alsof jullie al goed onderweg zijn! In plaats van een experiment die direct waterstof en elektriciteit naast elkaar legt is het misschien interessant om naar de schaalbaarheid van de twee oplossingen te kijken.
Een belangrijk punt van de vervoerssector is natuurlijk dat jij je elektrische/waterstof auto wel overal kan opladen. Hoe ziet zo'n infrastructuur eruit voor allebei de grondstoffen? Hoe ziet een oplaadpunt waar je er 10000 van kan maken eruit, en hoe vervoer of maak je waterstof bij tank stations.
Misschien is zoiets interessant om over na te denken.
Groetjes,
Jip -
Hey Jip Rietveld
Heel leuk idee! Ik begrijp je punt ook helemaal, is inderdaad erg interessant. Ik denk alleen wel dat het iets te economisch is (schaalbaarheid), terwijl ons pws een NT (natuur/techniek) - profiel heeft. Jasper en ik hebben er juist voor gekozen om het zo min mogelijk over de economische kant te hebben. Wij moeten een scheikundig/technisch onderzoek doen, ook gezien onze hoofdvraag. Zie jij daar aanknopingspunten voor?
Is het mogelijk om elkaar aan het einde van de week telefonisch te spreken, om sneller te kunnen schakelen? Wij horen graag van je of wij e-mail etc kunnen uitwisselen.
Skip en Jasper
-
Ha @Skip
Ik zou dan misschien kijken naar de techniek achter 10.000 oplaadpunten/waterstofpunten en dan de economische afwegingen van de kosten heel kort houden of weglaten.
Ik vind het leuk om telefonisch af te spreken alleen ben ik als informatica student niet super thuis in de waterstof wereld. Als we een iets beter beeld hebben van jullie PWS kunnen we denk ik goed een collega van mij er aan vast koppelen die er misschien wat meer over weet. Is dat een goed idee?
Jip
-
Hoi Jip Rietveld,
Dank voor je reactie. Ik kan nog niet heel veel met je antwoord. Wij zijn inmiddels al bijna 3 weken verder. Ons eerste opzet van ons PWS moet begin december worden ingeleverd. Onze contactgegevens heb ik al op 23 september gemaild naar scholierenlab@tudelft.nl. Zelf denk ik dat we moeten gaan zoeken naar het verschil tussen de opslag van waterstof onder hoge druk en opslag van waterstof via natriumboorhydride. Is dat wat? Of het verschil in rendement tussen deze twee methoden.
Zou je me in contact kunnen brengen met degene die gaat over waterstof?Groet, Skip en Jasper
-