Microplastics in baby’s
-
Hallo,
Wij zijn Sophie Bruil en Demi Pastoor. Voor ons PWS doen wij onderzoek naar microplastics in baby’s. Wij willen gaan kijken naar microplastics in flesvoeding en wat deze microplastics doen in het lichaam. Wij willen als praktisch onderdeel van ons PWS twee vijvers onderzoeken en daar de microplastics uit halen. Wij hebben al wat onderzoek gedaan naar wat methodes om microplastics uit water te halen zoals filteren. Hebben jullie nog andere manieren of betere manieren om dit te doen? Hebben jullie verder ook nog studies liggen die ons kunnen helpen met ons PWS?
Met vriendelijke groet,
Sophie Bruil en Demi Pastoor -
Hey @demipastoor
Onze scheikunde expert is op dit moment niet aanwezig dus ik zal kijken of ik jullie kan helpen. Wat voor methodes hebben jullie al onderzocht om mictoplastics uit het water te filteren? Hebben jullie al goede hoofd- en deelvragen? Als je op zoek bent naar wetenschappelijke artikelen is Google Scholar een goede bron. Dat is gewoon google maar dan voor artikelen van hoog niveau.
Groetjes,
Jip -
Hallo Jip Rietveld,
onze hoofdvraag is: Wat is de invloed van microplastics in flesvoeding van een A en een B merk op de ontwikkeling van baby’s van 0-6 maanden in Nederland?
Samen met de volgende deelvragen:
-Wat zijn microplastics?
-Wat is het verschil tussen een A-merk en B-merk flesvoeding op het gebied van microplastics?
-Wat voor effect hebben microplastics in het lichaam van een baby?
-Hoe kunnen microplastics worden gemeten?Om microplastics te meten hebben wij de volgende methode gevonden: https://www.ccb.se/documents/Postkod2017/Mtg050317/Guide to Microplastic Identification_MERI.pdf
Hierbij leggen wij een bepaalde hoeveelheid slootwater in een petrischaaltje, daar boven leggen wij een ruitjespapier. Vervolgens kunnen het aantal microplastics per m2 bepaald worden door in de microscoop te kijken. De verhouding kan bepaald worden door het aantal deeltjes microplastics op te tellen en te kijken naar de toegevoegde hoeveelheid water. Is dit een handige manier om het aantal microplastics te bepalen in het vijverwater?Groet,
Sophie Bruil en Demi Pastoor -
Hey @demipastoor
Onze scheikunde expert zal binnenkort terug komen. Ik hoop dat die jullie iets beter verder kan helpen maar voorlopig ziet het er netjes uit! Ik ben onder de indruk van jullie werk.
Groetjes,
Jip -
Hallo Jip Rietveld,
weet u al wat meer over hoe wij het best ons praktisch deel kunnen uitvoeren?
Groet,
Sophie en Demi -
Hey @demipastoor
Sorry voor de late reactie. We hebben een nieuwe scheikunde expert in ons team die ik gelijk zal raadplegen!
@lisamelman Wat vind jij van hun praktisch deel?
-
Beste @demipastoor ,
Ik heb even gekeken naar jullie onderzoeksmethode en ik denk dat jullie super goed op weg zijn! Een ding om wellicht wel rekening mee te houden is dat je natuurlijk een soort steekproef doet, waardoor je nooit weet of er in elke "sample" even veel stukjes microplastics zitten. Om dit wat accurater te maken raad ik jullie aan om de proef een aantal keer uit te voeren, zo kan je bijvoorbeeld het gemiddelde nemen en dan "foutmarges" of iets dergelijks introduceren.
Wat betreft de studies raad ik net zoals Jip Rietveld Google Scholar van harte aan. Verder heb ik ook nog een interessant artikel gevonden waar ze de aanwezigheid van microplastics in verschillende soorten melk hebben onderzocht. Hier kunnen jullie misschien wel inspiratie uithalen.
Heel veel succes!
Groetjes,
Lisa
-
Beste @lisamelman,
Sorry voor de late reactie. Zou u het artikel waar ze de aanwezigheid van microplastics in verschillende soorten melk onderzoeken kunnen doorsturen? Dit zou ons erg goed op weg helpen met onze tweede deelvraag.
Groet,
Demi en Sophie -